x
მეტი
  • 27.04.2024
  • სტატია:134550
  • ვიდეო:351974
  • სურათი:508610
მოთხოვნები სკოლის მოსამზედებლად
image
თანამედროვე განათლების სისტემაში დამკვიდრებული ახალი პედაგოგიური
აზროვნებისა და სასწავლო გეგმის რეფორმები მოითხოვს სკოლისთვის
მოსწავლის მზაობის დონის ახალი მიდგომის ფორმირებას. როდესაც საქმე
ბავშვისთვის მზადყოფნას ეხება, ზოგჯერ არასწორია წიგნიერების ძირითადი
უნარების მითითება - კითხვა, წერა, უკან და უკან დათვლა და
ა.შ. ნიშნავს სინამდვილეში, ექვსი წლის ბავშვების მომზადება სკოლისთვის
შედგება მათი სოციალური, ემოციურ-ნებაყოფლობითი და ინტელექტუალური
მომზადებისგან.

პირველ რიგში, მინდა განვიხილო ბავშვის სოციალური მომზადების საკითხი.


სკოლა ხომ, პირველ რიგში, სოციალიზაციაა, დისციპლინის სისტემაა. ბავშვი,
რომელმაც დაასრულა სკოლამდელი ასაკი, მზადაა ფსიქო-ფიზიოლოგიური
განვითარების შესაბამისად დაუკავშირდეს და ურთიერთქმედებდეს როგორც
მოზრდილებთან, ასევე მათ თანატოლებთან. სინამდვილეში, ყველა
პირველკლასელს არ შეუძლია ამის გაკეთება. აქტიური გაკვეთილის ერთ-ერთი
მთავარი მოთხოვნაა ბავშვებში მცირე ჯგუფებში მუშაობის უნარის
განვითარება. ეს ხაზს უსვამს სტუდენტების ერთობლივ ძალისხმევას და
თანამშრომლობას ერთმანეთთან ამოცანების შესასრულებლად. მიუხედავად
იმისა, რომ ბავშვების უმეტესობა, რომლებმაც სკოლა ახლახანს დაიწყეს, ამ
ამოცანის შესრულებას ახერხებენ, მაგრამ სახლიდან მოსულ ბავშვებს
კონფლიქტების მოგვარების და ერთობლივი გადაწყვეტილებების მიღების მცირე
უნარი აქვთ. ამიტომ, მშობლებმა შვილებთან ერთად მაქსიმალურად უნდა
მიიღონ მონაწილეობა საზოგადოებრივ ღონისძიებებში და უნდა იყვნენ
საზოგადოებრივ ადგილებში, რათა ბავშვმა შეძლოს სხვებთან ურთიერთობის
ჩვევის გამომუშავება. ექიმის კაბინეტში ან მაღაზიაში მათ უნდა მისცენ ბავშვს
გარკვეული დამოუკიდებლობა და მის ნაცვლად არ უპასუხონ და თავად
მიაღებინონ, დამოუკიდებლად გადაწყვეტილება.

გარდა ამისა, ბავშვმა უნდა ისწავლოს ადეკვატურად უპასუხოს მის საქმიანობაზე
დადებით და უარყოფით გამოხმაურებებს და უნდა ესმოდეს, რომ მის მიმართ
კრიტიკა მხოლოდ კონკრეტულ შემთხვევას ეხება და არა მას. ამ შემთხვევაში
ბავშვის თვითშეფასება პოზიტიურია და ის ცდილობს არ დაითრგუნოს
მასწავლებლის დაბალი შეფასებით და ცდილობს შეცვალოს თავისი შეცდომები.



კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი საკითხია ბავშვის ემოციური და ნებაყოფლობითი
მომზადება სკოლისთვის.

ექვსი წლის ბავშვმა, რომელმაც ახლახანს დაიწყო ტრენინგი, უნდა გააკეთოს არა
მხოლოდ ის, რაც სურს, არამედ ის რაც მას სჭირდება, არ შეუშინდეს სირთულეებს
და დამოუკიდებლად გამონახოს გამოსავალი რთულ სიტუაციებში. მიუხედავად
იმისა, რომ ამ ასაკობრივი ჯგუფისთვის დამახასიათებელია ემოციურობა, მას
უკვე შეუძლია გააზრებულად მართოს თავისი ქცევა. ბავშვის ნებისყოფის სფეროს
განვითარების მიზნით, მასში უნდა ჩამოყალიბდეს ცნებები „შეიძლება“ და „არ
შეუძლია“. კონცეფცია „არა“ ემსახურება ბავშვის მოტორული აქტივობის
დათრგუნვას, ხოლო კონცეფცია „შეუძლია“ აყალიბებს ქცევის წესებს, ემსახურება
დისციპლინისა და პასუხისმგებლობის განვითარებას.

იმისათვის, რომ მოხდეს ნებისყოფის თვისებების განვითარების სტიმულირება,
რაც ხელს შეუწყობს სხვადასხვა დავალებების წარმატებით გამკლავებას, პირველ
რიგში საჭიროა ბავშვის ყოველდღიური საქმიანობის სწორად
ორგანიზება. საქმიანობა, რომელშიც ბავშვი მაგალითად გარკვეული დროის
განმავლობაში მშვიდად ზის სუფრასთან, უნდა შეიცვალოს მოძრაობა და ქცევა
თამაშებით, რათა ის თანდათან მოერგოს სამომავლო სკოლის ცხოვრებას,
რომელშიც გაკვეთილები შესვენებებით შეიცვლება.

დაბოლოს ბოლო, მაგრამ ყველაზე მნიშვნელოვანი საკითხია მოსწავლის
ინტელექტუალური მომზადება სკოლისთვის.


ინტელექტუალური მომზადება არ ნიშნავს ბავშვის ცოდნისა და უნარების
ჩადებას, არამედ აზროვნების უნარის განვითარებას და დასკვნების გაკეთებას. 5-
7 წლის ასაკში ბავშვს უვითარდება ფსიქიკური ფუნქციები, რაც უზრუნველყოფს
სამომავლოდ სკოლის პერიოდში სწავლასა და წარმატებას. ეს აისახება
ფსიქოფიზიკურ განვითარებაში. სწორედ ამ პერიოდში ტვინის წონა არის
ზრდასრული ტვინის წონის 90%, თავის ტვინის ნახევარსფეროები და
განსაკუთრებით შუბლი, რომელიც პასუხისმგებელია მეტყველების
განვითარებაზე, საკმარისად არის განვითარებული. . ეს ყველაფერი ძლიერ ბიძგს
ქმნის ფსიქიკური პროცესების - აღქმის, ყურადღების, მეხსიერების და
აზროვნების განვითარებისთვის. ამიტომ, ამ პერიოდში ძალიან მნიშვნელოვანია
ბავშვის სწორად წარმართვა. სკოლისთვის მზადების დროს, ბავშვი უკვე
საჭიროებს თანდათანობით დაშორებას სათამაშო საქმიანობასთან. თამაშის
მოტივაცია იცვლება შემეცნებითი მოტივაციით. ამრიგად, ქცევის ცვლილების
მქონე ბავშვი კრიზისულ პერიოდში შედის იმიტომ, რომ ბავშვი, რომელიც
უკმაყოფილოა იმით, რაც აქვს, თავისთვის ეძებს ახალს და ამისთვის საჭიროა
გონებრივი აქტივობა. ამ ეტაპზე, ბავშვის მოთხოვნილებების
დასაკმაყოფილებლად, აუცილებელია მას დაეხმაროს ახალი ცოდნის შეძენისა და
მისი შესაძლებლობების განვითარებისათვის. ამ დახმარების გაწევა
შესაძლებელია ბავშვისთვის შესაფერისი ასაკის პრობლემური სიტუაციების

შეთავაზებით, გარემოსთან დაკავშირებული საჭირო ინფორმაციის სისტემის
უზრუნველყოფით, ინოვაციებისადმი ინტერესის გაღვივებით და კითხვების
დასმისა და დაკვირვების უნარის განვითარებით. ერთი სიტყვით, ბავშვის
ფსიქიკური ფუნქციები შეიძლება დატვირთული იყოს ნებისმიერი
საქმიანობით. მთავარია ბავშვის მოსმენა, მასთან ცხოვრება ამ სამყაროში და არა
პარალელურ სამყაროებში.

ამიტომ ბავშვის მომზადება სკოლისთვის უნდა დაიწყოს საბავშვო ბაღეში,
სკოლებში, ასევე სახლში და ოჯახში ორგანიზებულ სპეციალურ სასწავლო
ჯგუფებში. ამ შემთხვევაში განსაკუთრებული მნიშვნელობა აქვს ფსიქოლოგიურ
ცნობიერების ამაღლებას მშობლებთან.

ამრიგად, დღეს უდავოა, რომ ბავშვი სკოლისთვის უნდა იყოს მომზადებული. ეს
სამუშაო უნდა განხორციელდეს სისტემატურად და მიზანმიმართულად, არა იმ
დღიდან, როდესაც ბავშვი შევა ექვსი წლის ასაკში, არამედ დიდი ხნით ადრე, 3-4წლის ასაკში, ისე, რომ ბავშვი მოხვდეს ამ ცხოვრების ძალიან მნიშვნელოვან
ეტაპზე.
იდეა “მე არაფერი ვიცი, მე არაფრის გაკეთება არ შემიძლია". არ შეიძლება და არ
არის სწორი, ჩვენ ბავშვის ნდობით და კეთილი სიტყვებით უნდა მოვამზადოთ ის
ცხოვრების ახალი ეტაპისთვის და ყოველთვის როცა მათ დავჭირდებით უნდა
ვიყოთ მათ გვერდით რადგან მათ ყოველთვის ვჭირდებით და ყოველთვის უნდა
იგრძნონ ჩვენი თანადგომა და მხარდაჭერა.

0
19
შეფასება არ არის
ავტორი:შახლა ნასიბოვა
შახლა ნასიბოვა
19
  
კომენტარები არ არის, დაწერეთ პირველი კომენტარი
0 1 0