რელიგია მარხვა - რატომ ''ვტანჯავთ'' სხეულს 40 დღის განმავლობაში? 2019, 5 აპრილი, 9:28 რატომ არიან მართლმადიდებლები მარხვის პერიოდში ასე ძალიან შეზღუდული გემრიელი საკვების და სექსისაგან მიღებულ სიამოვნებაში? ხომ არ ვაყენებთ ამ შეზღუდვებით ზიანს ჩვენთვის საყვარელ ადამიანს? ხომ არ ირღვევა მარხვის დაცვით ათი მცნებიდან ერთ-ერთი: "გიყვარდეს მოყვასი შენი"? რატომ უნდა "ჩავკლათ" საკუთარი სხეული და პირადი სურვილები? ვის სჭირდება ასეთი არათავისუფლება?
წმინდა მამების განმარტებით, ჩვენი სხეული საკვების ან სხვა სიამოვნების მიღების შეზღუდვით კი არ ზარალდება და კვდება, არამედ მათი საკმარისზე ზედმეტად გამოყენებით. გარდა იმისა, რომ უნდა გვიყვარდეს ჩვენი ახლობლები და მტრები, აუცილებელია ღმერთის სიყვარულიც. სწორედ ეს სიყვარული შობს გარკვეულ შეზღუდვებს სამოვნებების მიღებაში, რადგან როცა სიყვარულია, ის გამოხატულებას უნდა პოულობდეს ჩვენს მოქმედებებსა და ქცევებში. არ არსებობს არანაირი მიზანი, რომელიც გარკვეულწილად არ საჭიროებდეს მსხვერპლს - იქნება ეს ჩვენი ყოველდღიური, საერო ცხოვრება თუ სულიერი ცხოვრება. ისინი, ვისაც არაფრის შეწირვა და მსხვერლპის გაღება არ უნდათ, ვერ მიაღწევენ ვერანაირ მიზანს. სწორედ ასეთი მსხვერპლია მარხვა, რომელსაც მართლმადიდებლები მსხვერპლად სწირავენ უფალს. მარხვის დროს მორწმუნებს უჩნდებათ უამრავი კითხვა, თუ როგორ უნდა მოიქცნენ ამა თუ იმ ცხოვრებისეულ სიტუაციაში. გთავაზობთ ყველაზე ხშირად დასმულ კითხვებს და სასულიერო პირების პასუხებს ამ კითხვებზე. როგორ მოვიქცეთ მარხვის დრო ბავშვებთან მიმართებაში?- მათაც დავუწესოთ შეზღუდვები თუ მოზარდი ორგანიზმის მოთხოვნილებები გავითვალისწინოთ და მივანიჭოთ მათ თავისუფლება საკვების მიღებაში? რა თქმა უნდა, ბავშვისთვის სასარგებლო იქნება, თუ ადრეულ ასაკში ზედმეტი ტკბილეულის მირთმევას და კომპიუტერის ეკრანთან ჯდომას ავუკრძალავთ, თორემ 3-5-7 წლის ბავშვებისათვის მარხვის დაცვა - ეს უკვე მარაზმია. არსებობენ ზედმეტად მკაცრი მშობლები, რომლებიც პატარებს აიძულებენ დიდებივით დაიცვან მარხვა, თუმცა ასეთი მიდგომა ნამდვილად არაა სწორი. რაში მდგომარეობს დიდი მარხვის არსი და როგორ უნდა გავატაროთ ეს დრო მორწმუნეებმა? მარხვა არ არის მხოლოდ ზოგიერთი საკვებისგან თავშეკავება. მარხვის შესახებ ეკლესიას საგანგებო სწავლება აქვს, რომელიც შეძლებისდაგვარად უნდა შევასრულოთ და ცხოვრებაში დავნერგოთ. საზრდელისაგან თავის შეკავება მხოლოდ ქრისტიანული მოვლენა არ გახლავთ; ასე მარხულობენ ზოგიერთი სხვა რელიგიის მიმდევრებიც. შიმშილობას პოლიტიკური მიზნითაც მიმართავენ. ასე რომ, როცა ქრისტიანულ მარხვაზე ვსაუბრობთ, აუცილებელია, სწორედ მისი ქრისტიანული არსი გავიაზროთ. ამისთვის წმინდა წერილიდან ორ მაგალითს მოვიხმობ: პირველი ადამის საქციელია - მან დაარღვია უფლისგან დადგენილი კანონი და აკრძალული ხილი იხმია, რასაც ცოდვის მემკვიდრეობითი გავრცელება მოჰყვა, მეორე კი ახალი ადამია - უფალი ჩვენი იესო ქრისტე, რომელიც ასევე გამოიცადა ეშმაკისაგან, მაგრამ, ადამისაგან განსხვავებით, ცდუნებას გაუძლო. ადამმა სიკვდილი მოიწია და გამოძევებულ იქმნა სამოთხიდან, ქრისტემ კი სიკვდილი დათრგუნა და ადამიანს სამოთხის კარი გაუღო. - ზოგჯერ მორწმუნეებს უმძიმთ მარხვის შენახვა და მოძღვარს მის გამარტივებას სთხოვენ. რამდენად დასაშვებია ეს? ზოგიერთი საერთოდ წყვეტს მარხვას. ორივე შემთხვევა მცირედმორწმუნეობის შედეგია. ყოველმა ქრისტიანმა უნდა იცოდეს, რომ არ არსებობს მარხვა მარხულობის ანუ საკვების შეზღუდვის გარეშე. სამწუხაროდ, ბევრი ან ჯეროვნად ვერ აფასებს, ან ნებსით თუ უნებლიეთ არასერიოზულად უდგება მარხვის დანიშნულებას, მის სულიერ მიზანდასახულობას. მარხვა ერთადერთი საშუალებაა, რომელსაც ძალუძს აღადგინოს ადამიანის ჭეშმარიტი სულიერი ბუნება. სიცრუის მოქმედმა ეშმაკმა მოახერხა დავერწმუნებინეთ, რომ ჩვენ მხოლოდ პური, ხორციელი საზრდელი გვჭირდება. ამ ტყუილზე დააფუძნა მან ყოველგვარი ადამიანური ცოდნა, ყველა მეცნიერება და თავად ადამიანის არსებობაც. მარხვა ამხელს ამ ტყუილს, ნიღაბს ხდის მას. ორმოცდღიანი მარხვის დასრულებისა და ეშმაკთან შეხვედრის შემდეგ მაცხოვარმა გაგვაფრთხილა: "ესე ნათესავი ვერ შესაძლებელ არს განსლვად, გარნა ლოცვითა და მარხვითა" (მარკ. 9:29). მარხვა ნამდვილი ომია ეშმაკის წინააღმდეგ. ხელმოკლე ადამიანებისგან გამიგონია - ისედაც არაფერი გვაქვს.. რაზეც ხელი მიგვიწვდება, იმას ვჭამთ. სად გვაქვს იმის საშუალება სამარხვო კერძები საგანგებოდ ვამზადოთო? შეიძლება კაცი მხოლოდ მწვანე ხახვის ფოთლებითა და პურითაც დანაყრდეს, სურვილი იყოს და რამეს ყოველთვის იპოვის, მით უმეტეს, თუ სოფლად ცხოვრობს და ბოსტანი აქვს. როცა უფალთან კავშირზე ვსაუბრობთ, გადამწყვეტია სულიერი დამოკიდებულება მის მიმართ, ჩვენი ზნეობა. სწორედ ის გვამხელს გარემოში, სადაც ვტრიალებთ. ჩვენ ვმარხულობთ, რათა ვიყოთ ზნეობრივნი, ზნეობრივნი უფლის მოთხოვნათა შესატყვისად. მით უმეტეს, დღეს უამრავი ხელმისაწვდომი პროდუქტი არსებობს, რომელთა მირთმევაც მარხვაშია დაშვებული. დაშვებულია თუ აარ მარხვაში სოიის პროდუქტების მიღება? მარხვის პერიოდში სოიის პროდუქტების მიღება სავსებით დასაშვებია. თუმცა აქაც უნდა გამოვიჩინოთ ერთგვარი სიფრთხილე: რა გრძნობით და რა განწყობით მივირთმევთ მას? ჩვენ თავს ვიკავებთ არასამარხვო პროდუქტების მირთმევისაგან არა იმიტომ, რომ ისინი მავნებელია, არამედ ამით ვიმარჯვებთ საკუთარ თავზე და ვცდით ჩვენს ნებისყოფას. ცნობილია, რომ აღდგომის მარხვაში მორწმუნეები თევზს არ იღებენ, შობის მარხვა კი ამ მხრივ გამორჩეულია. რით აიხსნება ეს განსხვავება? - წინასააღდგომო მარხვა უფრო მძიმეა, რადგან ქრისტეს წამებისა და ჯვარცმის დღეებს ემთხვევა. ამ პერიოდში თევზის მიღება მხოლოდ განსაკუთრებულ დღეებში შეიძლება, როგორიცაა მაგალითად, ბზობა და ხარება. ისე კი, თევზი სამარხვო საკვებია, მას თავად უფალი მიირთმევდა. მარხვის დასაწყებად მთელ ერს თვითონ პატრიარქი აკურთხებს, მაგრამ როდესაც ადამიანს ჯანმრთელობის, ან სხვა სახის პრობლემები აქვს, მაშინ მას მოძღვარი ინდივიდუალურად უნიშნავს მარხვის რეჟიმს. თუ არჩევანზე მიდგება საქმე, რძის პროდუქტის მიღებას ისევ თევზის მიღება ჯობია. დღეს მარხვის შენახვა თითქოს გაადვილდა: იყიდება უამრავი სამარხვო ნამცხვარი, კატლეტი, შოკოლადი... როგორ ფიქრობთ, მორწმუნემ თავი უნდა შეიკავოს ამგვარი საკვების მიღებისაგან, თუ არა? თქვენ რას ურჩევთ სულიერ შვილებს? მარხვა არ არის მოწყენილობა და მჭმუნვარება, არამედ სიხარულია. აქედან გამომდინარე, შეიძლება, ჩვენი სამარხვო სუფრაც ლამაზად მოვრთოთ. სხვა საქმეა მონასტერი, სადაც მარხვას უფრო მკაცრად იცავენ: იქ მარხულობენ საკვებითაც და თვალითაც. ერში მცხოვრებ ადამიანს ვერ დავაძალებთ, რომ სამარხვო კატლეტი ან შოკოლადი არ ჭამოს. მთავარია, საკვებში ცხოველური ცხიმი და სხვა არასამარხვო ნივთიერებები არ შედიოდეს. სულ სხვა საქმეა, როცა ამ ლამაზად გაკეთებულ სამარხვო კერძებს ღრეობისა და გადაჭარბებული მოლხენისათვის იყენებენ - იქნება ეს ოჯახში, სუფრასთან თუ რესტორანში, ან სხვა ადგილას. მარხვაში საერთოდ არ შეიძლება ქეიფი, გადაჭარბებული ღრიანცელი და დათრობა. შეიძლება ადამიანმა სამარხვო კატლეტი მიირთვას, მაგრამ მისი სულიერი მდგომარეობა გაწონასწორებული და მარხვისათვის შესაფერისი იყოს. მარხვის დადგენა ჯერ კიდევ ძველ აღთქმაში მოხდა და მისი დამოწმება უკვე ახალ აღთქმაში ხდება. თავად უფალიც მარხულობდა ორმოცი დღის განმავლობაში, სანამ სამოღვაწეო ასპარესზე გავიდოდა და მან მოგვცა რჩევა-დარიგება იმის შესახებ, თუ როგორი სახით უნდა ვიხელმძღვანელოთ მარხვის დროს (მთ. 6, 16-18). მთელს ახალ აღთქმაში მარხვა წარმოდგენილია, როგორც სინანულის, თავშეკავების და სულიერი ზრდის სახსარი. 690 8-ს მოსწონს
|