x
image
ნიკოლოზ ხუციშვილი
რატომ აძლევდნენ სხვადასხვა ფერს ბენზინს სსრკ-ში?

imageსაბჭოთა კავშირში ბენზინი იყო ლურჯი, ნარინჯისფერი, წითელი და მწვანეც კი. და ეს გაკეთდა არა ესთეტიკური მიზეზების გამო, არამედ უსაფრთხოების მიზნით. GOST 2084-77-ის შესაბამისად, სსრკ-ში იწარმოებოდა შემდეგი ბრენდების ბენზინი: A-66, A-72, A-76, AI-92 და AI-98. ასო A ნიშნავს, რომ ბენზინი განკუთვნილია საავტომობილო გამოყენებისთვის, ხოლო I არის კვლევის მეთოდი, რომლითაც განისაზღვრებოდა ოქტანური რიცხვი. ფაქტია, რომ ოქტანური რიცხვის განსაზღვრის ორი მეთოდი არსებობს: საკვლევი და ძრავისთვის. კვლევის მეთოდით მიღებული ოქტანური რიცხვი ჩვეულებრივ ახასიათებს საწვავის უნარს გაუძლოს დეტონაციას აჩქარების დროს და ძრავის მეთოდით - დეტონაციის წინააღმდეგობა მუდმივი მაღალი სიჩქარით და დატვირთვით.


საწვავის აღნიშვნის რიცხვები მიუთითებს ოქტანის მინიმალურ რიცხვზე. აღსანიშნავია, რომ ეს რიცხვი შეიძლება გაიზარდოს სხვადასხვა დანამატებით, რომლებიც ცნობილია როგორც ანტიდეტონატორები. ანტიდეტონატორები არ ცვლიან საწვავის ფიზიკურ-ქიმიურ თვისებებს, მაგრამ ზრდიან მის ანტიდეტონაციურ თვისებებს. ყველაზე გავრცელებული ანტიდეტონატორია ტეტრაეთილის ტყვია, რომელსაც ემატება საწვავი ეთილის სითხის სახით. "Auto-Armored Magazine" წერდა 1939 წელს, რომ მხოლოდ 1 სმ³ ეთილის სითხის დამატება B-59 ბენზინზე გაზრდის მის ოქტანურ რაოდენობას 15 ერთეულით.


ფრთხილად იყავით: შხამი!


თუმცა, ტყვიის შემცველი ბენზინი არ არის უსაფრთხო. ეს გამოწვეულია იმით, რომ ტეტრაეთილის ტყვია ძალიან შხამიანია. ამ საწვავთან მუშაობა მხოლოდ სპეციალური ხელთათმანებით შეგიძლიათ. არ უნდა დაიბანოთ ხელები ეთილის ბენზინით და მით უმეტეს, მილით ჩამოსხმის მეთოდისას არ შეიძლება მისი ნაწილაკების პირის ღრუში ან ნებისმიერ ორგანოზე მოხვედრა. თუ უსაფრთხოების აუცილებელი ზომები არ არის დაცული, ეთილის საწვავი დესტრუქციულ გავლენას ახდენს ადამიანის ორგანიზმზე. ზუსტად იმისთვის, რომ მიეპყროთ მძღოლების ყურადღება და გაეფრთხილებინათ ისინი ამ ნაბიჯების შესახებ, R-9 ბრენდის ეთილის სითხე წითელი-ყავისფერი იყო. ის ბენზინს ვარდისფერ ფერს აძლევდა. თუმცა, იყო სხვა ბრენდების ეთილის სითხე, რომელიც ბენზინს სხვადასხვა ფერს აძლევდა. ამრიგად, GOST 2084-67-ის მიხედვით, შიდა საავტომობილო ბენზინებს უნდა ჰქონოდათ შემდეგი ფერები: A-66 - ნარინჯისფერი, A-76 - მწვანე, AI-93 - ლურჯი, AI-98 - ყვითელი. ეს გაკეთდა იმისთვის, რომ თავიდან აეცილებინათ ბენზინის გამოყენება მისი დანიშნულების გარდა სხვა მიზნებისთვის და ასევე ჩვეულებრივი მიზნებისთვის: სხვადასხვა ბრენდის საწვავის გარჩევა ადვილი იყო. მაგრამ მთავარი მიზანი - უსაფრთხოება - ფაქტია, რომ მხოლოდ ეთილის, ანუ შხამიანი, ბენზინები იყო შეღებილი სხვადასხვა ფერებში.

0
128
1-ს მოსწონს
ავტორი:ნიკოლოზ ხუციშვილი
ნიკოლოზ ხუციშვილი
128
  
კომენტარები არ არის, დაწერეთ პირველი კომენტარი
0 1 0