x
image
ქეთი1988
Mediator image
Mediator image
რატომ ამბობენ უარს ეგვიპტელები უკვე 500 წელია ძველი კაიროს ერთ-ერთ ულამაზეს მეჩეთში ლოცვაზე?

image

ძველ კაიროში არის დიდებული მეჩეთი, რომელიც აოცებს თავისი სილამაზით ისლამისგან შორს მყოფ ადამიანებსაც კი, რომლებიც არ იცნობენ არქიტექტურულ დახვეწილობას. ეს არის ემირ ხაირ ბეიკის მთელი კომპლექსი, რომელშიც ასევე შედის მედრესე, მავზოლეუმი, შადრევანი და სასახლე. მაგრამ ეგვიპტელებს ამ მეჩეთში ფეხი არასდროს დაუდგამთ! და მათ ამის კარგი მიზეზები აქვთ.



თუ კაიროს ციტადელს ზურგს შეაქცევთ და ქუჩაში გადიხართ ბაბ ზუვეილას კარიბჭისკენ, აღმოჩნდებით კაიროს უნიკალურ მხარეში, სახელად ად-დარბ ალ-აჰმარი - წითელი ქუჩა.

ამ ტერიტორიის ისტორია ფატიმიდების და აიუბიდების ეპოქის სასაფლაოებით დაიწყო. იმდროინდელი მავზოლეუმები დღესაც გვხვდება. ქუჩის სახელის წარმოშობის მინიმუმ ორი ვარიანტი არსებობს. პირველი: წითელი ქუჩა დასახელდა იმ მიზეზით, რომ იმდროინდელი ელიტის წარმომადგენლები ცდილობდნენ აეშენებინათ სახლები და სხვადასხვა სახის დაწესებულებები ციტადელის კედლებთან - სულთნის ძალაუფლების ადგილსამყოფელთან.


მეორე ვერსიით, როცა მე-19 საუკუნეში მუჰამედ ალი ფაშამ ციტადელში ხოცვა-ჟლეტა მოახდინა (და დაახლოებით 3000 ადამიანი დაიღუპა), მამლუქების სისხლი ციხის კარიბჭეებიდან მდინარესავით მოედინებოდა ქუჩის გასწვრივ - აქედან გამომდინარე დაერქვა წითელი ქუჩა.


თუმცა დღეს ეს ტერიტორია კაიროს ერთ-ერთ ყველაზე ღარიბ ზონად ითვლება. მაგრამ მხოლოდ ქუჩაში არის მინიმუმ 14 უნიკალური ისტორიული მეჩეთი, მედრესე და სასახლე ფატიმიდებიდან მამლუქებამდე. წითელი ქუჩის დასაწყისში, ძველი კაიროს გულში არის ხაირ ბეკის კომპლექსი, რომელიც მოიცავს მავზოლეუმს, მედრესას, სასახლეს და დიდებულ მეჩეთს. მაგრამ ამ მეჩეთში 500 წელზე მეტია ადანი არ ისმოდა და ეგვიპტელები აქ არ მოდიან სალოცავად.


ვინ არის ამირ ხაირ ბეკი და რატომ სძულთ იგი ეგვიპტელებს?



ხაირ ბეკი, სავარაუდოდ, დაიბადა 1462 წელს და წარმოშობით ჩერქეზი იყო, თუმცა დაიბადა თანამედროვე ყირგიზეთის ტერიტორიაზე. პატარა ასაკში მამამ შვილი სულთან კეიტ-ბეის გადასცა. ახალგაზრდა სულთნის ერთ-ერთი მამლუქი გახდა და კარიერაში საკმაოდ წარმატებულად დაწინაურდა. ხაირ ბეკი ვაჟკაცურად იბრძოდა და დამასკოში ტყვედ ჩავარდა, საიდანაც კაიტ-ბაიმ გამოისყიდა და ეგვიპტეში გაგზავნა.

ამირ ხაირ-ბეკი.

ამირ ხაირ-ბეკი.




როდესაც 1516 წელს ოსმალეთ-მამლუქთა ომი დაიწყო, ხაირ ბეი მსახურობდა ეგვიპტის წინაბოლო მამლუქის სულთნის, ალ-გაურის ვიცე-მეფის თანამდებობაზე სირიის ქალაქ ალეპოში.


1516 წლის 5 აგვისტოს თურქეთის სულთან სელიმ I-ის ჯარებმა გადალახეს მამლუქთა სასულთნოს სამფლობელოების საზღვარი. მამლუქები წინ წავიდნენ თურქებთან შესახვედრად. გადამწყვეტი ბრძოლის დროს ხაირ ბეკი მამლუქთა არმიის მარცხენა ფლანგს მეთაურობდა, მაგრამ ბრძოლის გადამწყვეტ მომენტში ის და მისი ჯარები ოსმალეთის მხარეზე გადავიდნენ. მადლობის ნიშნად ოსმალებმა ეგვიპტის დაპყრობის შემდეგ ხაირ ბეკი დანიშნეს თურქეთის სულთნის გამგებლად ეგვიპტეში. ეგვიპტელები კი მას ჰაინბეკს უწოდებდნენ - მოღალატეს. თუმცა, თავად ოსმალეთის სულთანმა სელიმ I-მა მას "მოღალატე ბეი" უწოდა და ხაზგასმით აღნიშნა, რომ რაც არ უნდა გაეკეთებინა ოსმალებისთვის, ის უბრალოდ იყო ადამიანი, რომელმაც უღალატა თავის ქვეყანას და თავის ჯარს.

სელიმ I ეგვიპტეში დაახლოებით ერთი წელი დარჩა და ისტორიკოსების თქმით, ეს დრო ალკოჰოლურ სასმელში გაატარა, ხარჭებთან და ბიჭებთან ერთად მხიარულობდა. მან როგორც შეეძლო ეგვიპტე გაძარცვა - კაიროს ციტადელიდან სპილენძის ქვემეხების აღებაც კი მოახერხა, ნავით ნილოსის გასწვრივ ალექსანდრიაში, იქიდან კი სტამბოლში გადაყვანა.

ოსმალ იანიჩარებს.

ოსმალ იანიჩარი.




ასე რომ, 1517 წლის აგვისტოში სელიმ I-მა დანიშნა ხაირ ბეკი ეგვიპტეში თავის გუბერნატორად და 10 სექტემბერს ის სულთან ქაიტბეის სახლიდან, რომელიც მან დაიკავა, წითელ ქაფტანში დოლისა და ფლეიტების ხმების ქვეშ გავიდა. მდიდრული სამხედრო მსვლელობა, ლევანტისკენ წასასვლელად. ეგვიპტის დატოვების შემდეგ მან თან წაიღო ოქროთი, ვერცხლით, მარმარილოთი, ანტიკვარიატითა და სხვა ძვირფასი ნივთებით დატვირთული 1000 აქლემი, რომელიც კაიროში მისმა არმიამ გაძარცვა.

სელიმ I არის ადამიანი,  რომელმაც გაანადგურა ეგვიპტე.

სელიმ I არის ადამიანი, რომელმაც გაანადგურა ეგვიპტე.



მას შემდეგ, რაც ხაირ ბეკი ეგვიპტეში ოსმალეთის გუბერნატორი გახდა, ქვეყანამ დაიწყო "ბნელი დრო" - ეგვიპტის ოსმალთა ძარცვა. ოსმალებმა ეგვიპტელები სახლებიდან გააძევეს და დასახლდნენ. თურქებმა გაძარცვეს მეჩეთები, შეიჭრნენ ალ-აზგარში და ცეცხლი წაუკიდეს კაიროს ერთ-ერთ უძველეს მეჩეთს, იბნ ტულუნს. მათ ხოცავდნენ მოქალაქეებს, ტოვებდნენ მათ ცხედრებს კაიროს ქუჩებში. ისტორიკოსების ცნობით, დაახლოებით 10 ათასი ადამიანი დაიღუპა. ოსმალეთის არმია ასევე ძარცვავდა ფერმერებს, წაართვა მათ პირუტყვი და ფრინველი. ქუჩაში აკავებდნენ ხალხს და სიცოცხლის გადარჩენის სანაცვლოდ ფულს ართმევდნენ.

ოსმალებმა დააპატიმრეს ეგვიპტელი დიდებულები, შეიხები და ადვოკატები, გადაიყვანეს ალექსანდრიაში, იქიდან კი სტამბოლში. ცნობილია, რომ სულ მცირე ერთი ნავი ჩაიძირა, რის შედეგადაც დაიღუპა 400 ეგვიპტელი, რომლებიც ოსმალებმა თურქეთში გადაიყვანეს. ოსმალეთის იმპერიის მემატიანე იბნ აიასი წერდა ამ დროების შესახებ: „ეგვიპტის ხალხს არასოდეს განუცდია იმაზე დიდი გაჭირვება, ვიდრე ხაირ ბეგის მეფობის დროს“.


როგორ შეცვალა ხაირ ბეგმა ეგვიპტე ოსმალეთის გზაზე



ოსმალებმა ხაირ ბეგს მიანდეს ოსმალეთის მმართველობის განმტკიცება და ეგვიპტის სისტემებისა და კანონების გარდაქმნა ოსმალეთის თურქეთის მოთხოვნების შესაბამისად. პირველი, რაც შეიცვალა მეჩეთებში ქადაგების დროს, ყოველთვის ახსოვდა სელიმ I-ს: ”და მიეცი, ო, ალლაჰ, გამარჯვება სულთან ალ-მუზაფარ სელიმ შაჰს!” ეგვიპტეში გამოჩნდა ახალი მონეტები, რომლებზეც სელიმ I-ის სახელი იყო ამოტვიფრული და ეგვიპტის ყოველწლიური დიდი ქარავნებიც კი, რომლებითაც ქააბას საფარი მექაში იგზავნებოდა, სულთნის სახელი ეწოდა.

თურქული ენის შემოღება დაიწყო ეგვიპტეში და ყოველთვის იყო ორი მაცნე, რომელიც კითხულობდა ახალ ამბებს და ახალ დადგენილებებს - ერთი ყვიროდა ამბებს თურქულად, მეორე კი არაბულად.

ხაირ ბეკი უკიდურესად სასტიკი იყო. ადამიანებს მცირედი შეურაცხყოფისთვის სჯიდნენ და ერთ-ერთი გავრცელებული სიკვდილით დასჯა იყო იმ დროს პოპულარული თურქეთში, როცა ხალხს ძელზე აყრიდნენ.

ეგვიპტის ყველა დღესასწაული აკრძალული იყო, მზის ჩასვლის შემდეგ ბაზრებზე ვაჭრობა შეუძლებელი იყო და ქალებს ეკრძალებოდათ კაიროს ბაზრებზე გამოჩენა და ვირზე ტარება, შემდეგ კი ქალებს სრულიად ეკრძალებოდათ სახლიდან გასვლა. ხაირ ბეკს სურდა ეგვიპტელთა საოჯახო საფუძვლების და მზითვასა და მემკვიდრეობის შესახებ კანონების გადაკეთება თურქული გზით. „ეგვიპტის ხალხმა განიცადა დიდი კატასტროფა, რომლის მსგავსი არასოდეს მსმენია“, - აღწერა ეს მოვლენები იბნ აიასმა.



1522 წლის სექტემბერში ხაირ ბეიკმა საშინელი ავადმყოფობა განიცადა. ისტორიკოსების თქმით, მას სიმსივნე, შარდის შეკავება და შემდეგ დამბლა აწუხებდა. მან ბევრი ფული დახარჯა, მაგრამ ექიმებმა უბრალოდ მხრები აიჩეჩეს.

და მაშინ ხაირ-ბეიკმა გაიხსენა ღმერთი! მან უხვად დაიწყო ფულის გაცემა ბავშვებისთვის და ღარიბებისთვის და სთხოვა ელოცათ მისი ჯანმრთელობისთვის. სუსტმა ხელმწიფემ პატიმრები გაათავისუფლა და მარცვლეული დაურიგა. იბნ აიასი წერდა: „და არ იყო მასზე უკეთესი კაცი იმ დღეებში. და მას არასოდეს ახსოვდა ალაჰი ისე, როგორც მისი ავადმყოფობის დროს.

ამირ-ბეიკის კომპლექსის ხედი ად-დარბ ალ-აჰმარის ქუჩიდან.

ამირ-ბეიკის კომპლექსის ხედი ად-დარბ ალ-აჰმარის ქუჩიდან.




ალბათ, იმისთვის, რომ ყოვლისშემძლესთან დაახლოება და ეგვიპტელთაგან შენდობა ეთხოვა, ხაირ ბეიკმა ააშენა მეჩეთი, რომელიც დღეს მდებარეობს კაიროში სწორედ წითელ ქუჩაზე, საიდანაც დავიწყეთ ჩვენი ამბავი. მაგრამ ან ბედის ირონიით, ან სამოთხის სამართლიანობით, არქიტექტორმა, რომელმაც ააშენა მეჩეთი, შეცდომა დაუშვა ქიბლას მიმართულების განსაზღვრაში - ეს იყო ღვთაებრივი ნიშანი იმისა, რომ მოღალატის საჩუქარი ღვთისა და ეგვიპტისადმი მიუღებელი იყო! ასეა თუ ისე, ამ მეჩეთში ლოცვა 500 წელია არ აღესრულება.


ხაირ ბეიკის საფლავი მის მავზოლეუმში.

ხაირ ბეიკის საფლავი მის მავზოლეუმში.




1522 წლის 5 ოქტომბერს ხაირ ბეიქი გარდაიცვალა. ისტორიული წყაროები ირწმუნებიან, რომ როდესაც ხაირ ბეიკი გარდაიცვალა, არცერთ ეგვიპტელს არ წაუკითხავს ბოლო ლოცვა მასზე. მის კუბოს მხოლოდ ოსმალეთის ჯარისკაცები და მამლუქები მიჰყვებოდნენ. იგი დაკრძალეს მეჩეთის გვერდით მის მიერ აშენებულ მავზოლეუმში დების გვერდით.

რა არის საინტერესო კაიროში მდებარე Khair Beyka-ს კომპლექსში

ამირ ხაირ ბეიკის მეჩეთის ინტერიერი კაიროში.

ამირ ხაირ ბეიკის მეჩეთის ინტერიერი კაიროში.




ჯერ კიდევ 1502 წელს ხაირ ბეიკმა ად-დარბ ალ-აჰმარზე ააგო მავზოლეუმი, სადაც დაკრძალეს მისი ოჯახის წევრები. 1520 წელს მან ამ შენობას დაამატა მედრესე-მეჩეთი საბილ-კუტაბი (შადრევანი), მოგვიანებით კი ამ კომპლექსს დაურთო 1293 წელს აშენებული ამირ ალინა აკას სასახლე, რომელშიც ის დასახლდა.


ეს კომპლექსი საინტერესოა რამდენიმე დეტალით. პირველ რიგში, მეჩეთის გუმბათი გამოირჩევა მორთული ყვავილოვან-გეომეტრიული ნიმუშებით. ორფენიანი, გობელენის მსგავსი ჩუქურთმა ქვის გუმბათის ექსტერიერზე წარმოადგენს კომპლექსური თემის გამარტივებულ ვერსიას, რომელიც წარმოდგენილია სულთან კაიტბეის მავზოლეუმის ზემოთ გუმბათზე (1472-74).

ჰეიერბეკის მავზოლეუმის გუმბათის შიდა ხედი

ჰეიერბეკის მავზოლეუმის გუმბათის შიდა ხედი



ქაიტბეის გუმბათზე ორი ფენა გამოირჩევა მოძრაობით - ერთი გეომეტრიული ნიმუშით, მეორე ტალღოვანი არაბესკით და ზედაპირის კონტრასტული არტიკულაცია. ეს დინამიური ბალანსი ორ შაბლონს შორის კიდევ უფრო ხაზგასმულია თვითმფრინავების სხვაობით. ხაირბაქის გუმბათზე არაბესკების ორი ერთმანეთზე გადაჯაჭვული, ერთი სიბრტყის ფენა ავლენს მსგავსი კონტრასტული ზედაპირის არტიკულაციას.


ამირ ხაირ ბეიკის მეჩეთის ინტერიერი კაიროში.

ამირ ხაირ ბეიკის მეჩეთის ინტერიერი კაიროში.




მეორეც, მეჩეთის ზღურბლი დამზადებულია ფარაონების ერთ-ერთი უძველესი პირამიდის ქვის ბლოკისგან. მომვლელი ამტკიცებს, რომ იეროგლიფური წარწერები, მათ შორის მუმიფიცირებული ოსირისის ფიგურა, ყველა ბუზს და მწერს აცილებს მეჩეთიდან.

მრუდე მცდარი ქიბლა კაიროში ამირ ხაირ ბეიკის მეჩეთში.

მრუდე მცდარი ქიბლა კაიროში ამირ ხაირ ბეიკის მეჩეთში.



მესამე, მოხრილი ქიბლა. თუმცა, არქიტექტორმა, რომელმაც შეცდომა დაუშვა მიმართულებაში, კიდევ 2 სწორი დაუშვა. მაგრამ ამან ვერ გადაარჩინა სიტუაცია, როგორც დრომ აჩვენა.


პარასკევსაც კი არ არის ხალხი,  ვინც ჩქარობს ლოცვას.

პარასკევსაც კი არ არის ხალხი, ვინც ჩქარობს ლოცვას.




კომპლექსი აღა-ხანის პროგრამის ფარგლებში 2000 წელს აღდგა. სამუშაოები ამჟამად მიმდინარეობს. მეჩეთის ფუნქციონირების მრავალი მცდელობა ყოფილა, მაგრამ ეს იწვევს ადგილობრივ მოსახლეობაში უკმაყოფილებას - და 500 წლის შემდეგ ეგვიპტელები უარს ამბობენ მოღალატის მეჩეთში სალოცავად მისვლაზე.


0
267
1-ს მოსწონს
ავტორი:ქეთი1988
ქეთი1988
Mediator image
Mediator image
267
  
კომენტარები არ არის, დაწერეთ პირველი კომენტარი
0 1 0