x
მეტი
  • 03.12.2024
  • სტატია:138648
  • ვიდეო:351978
  • სურათი:512291
რატომ ,,აბრეშუმის გზა" - წარსულის ყველაზე მნიშვნელოვანი გზა, რომელიც აკავშირებდა ევროპას და აზიას

image

მრავალი საუკუნის მანძილზე აზია და ევროპა დაკავშირებული იყო მნიშვნელოვანი სავაჭრო არტერიით, რომელსაც აბრეშუმის დიდი გზა ერქვა. ეს არ იყო ერთი მარშრუტი, ეს იყო მთელი სატრანსპორტო და სავაჭრო ქსელი. ვაჭრები და მისიონერები, დიპლომატები და მომთაბარეები, მეომრები, ცხენებითა და აქლემებით მოგზაურობდნენ, უზარმაზარ დისტანციებს ფარავდნენ. ამრიგად, დასავლეთმა და აღმოსავლეთმა გაცვალეს არა მხოლოდ საქონელი და ტექნოლოგიები, არამედ ერთმანეთისგან მიიღეს კულტურა, მედიცინა, ცოდნა და რელიგიური ტრადიციები. ამან სამყარო ისეთი გახადა, როგორსაც მას დღეს ვხედავთ, რამაც ცვლილებები შეიტანა უძველესი ცივილიზაციების განვითარებაში...




რატომ "აბრეშუმი"?

რატომ ეწოდა ასე აბრეშუმის გზას?

რატომ ეწოდა ასე აბრეშუმის გზას?



ამ სავაჭრო-სატრანსპორტო ქსელის არსებობის პერიოდში მას ისე არ ერქვა, როგორც დღეს. ტერმინი „აბრეშუმის გზა“ მხოლოდ 1877 წელს გაჩნდა. ასე უწოდა გერმანელმა გეოგრაფმა ფერდინანდ ფრეიჰერ ფონ რიხტჰოფენმა. მან გამოიკვლია აყვავებული ვაჭრობა რომის იმპერიასა და ჩინეთს შორის ძვ.წ III საუკუნიდან მე-3 საუკუნემდე. ეს მარშრუტი მნიშვნელოვანი იყო მე-18 საუკუნემდე. შემდეგ სახმელეთო ვაჭრობა შეიცვალა საზღვაო ვაჭრობით.

მე-18 საუკუნემდე აბრეშუმის გზა იყო მნიშვნელოვანი სავაჭრო და სატრანსპორტო არტერია,  რომელიც აკავშირებდა აღმოსავლეთსა და დასავლეთს.

მე-18 საუკუნემდე აბრეშუმის გზა იყო მნიშვნელოვანი სავაჭრო და სატრანსპორტო არტერია, რომელიც აკავშირებდა აღმოსავლეთსა და დასავლეთს.



წარმოგიდგენთ აბრეშუმის გზის 8 ყველაზე მნიშვნელოვან საქონელს:

1. აბრეშუმი



აბრეშუმი ყველაზე ძვირფასი საქონელია.

აბრეშუმი ყველაზე ძვირფასი საქონელი იყო.



რა თქმა უნდა, ეს აბრეშუმია! ტყუილად არ არის, რომ ტერმინმა მისგან მიიღო სახელი. ეს ძვირადღირებული მასალა პირველად ჩინეთში ქრისტეს შობამდე სამი ათასწლეულით ადრე დამზადდა. ეს ლამაზი ქსოვილი გახდა ყველაზე ძვირფასი ნივთი სახმელეთო ვაჭრობაში. დიპლომატიურმა და სავაჭრო ქარავნებმა გაიარეს მრავალი ათასი კილომეტრი ევროპელი მოდასა და მოდასთვის აბრეშუმის შესაძენად და მიწოდებისთვის.
აბრეშუმს, გარდა იმისა, რომ წარმოუდგენლად ღირებული საქონელი იყო, ვაჭრებისთვის არაერთი სასარგებლო თვისებაც გააჩნდა. ცხოველების ტარების მოცულობა ძალიან შეზღუდული იყო. და აბრეშუმის ქსოვილები არც ისე ბევრს იწონიდა, მაგრამ წარმოუდგენლად ძვირი იყო. ეს იყო ძალიან მნიშვნელოვანი უპირატესობა იმ დღეებში.


რომაული არისტოკრატია დიდად აფასებდა ჩინურ აბრეშუმს. ეს იყო მდიდრული, თხელი ქსოვილები, წარმოუდგენლად ლამაზი, შესანიშნავად დამუშავებული. მოგვიანებით მისი წარმოების ტექნოლოგიები ხმელთაშუა ზღვაში იქნა მიღებული. დამასკოელმა ხელოსნებმა შექმნეს ქსოვილის ახალი სახეობა - ორმხრივი ნაქსოვი აბრეშუმის ქსოვილები. ასე დაიწყეს დარქმევა - დამასკო.

აღმოსავლურ კულტურებში აბრეშუმი არ იყო მხოლოდ ძვირადღირებული ტანსაცმელი. მას იყენებდნენ რიტუალური ბანერების საკერავად, მისგან ამზადებდნენ ტილოებს ნახატებისთვის. აბრეშუმის გზის ერთ-ერთ დასახლებაში, რომელსაც ტურფანი ერქვა, აბრეშუმი მძიმე ვალუტა იყო. გადასახადებსაც იხდიდნენ.


2. ცხენები



არაბული ცხენი.

არაბული ცხენი.




ცხენები პირველად მოიშინაურეს შუა აზიის სტეპებში ჩვენს წელთაღრიცხვამდე 3700 წელს. შემდეგ ეს ცხოველები წარმატებით გამოიყენეს ტრანსპორტირებისთვის. მათი დახმარებით ტომები გადაადგილდებოდნენ და მეზობელ ტერიტორიებსაც არბევდნენ. მათ იყენებდნენ მინდვრების დასამუშავებლად, სამოგზაუროდ და ომებში გამოსაყენებლად. ცხენებს ხშირად აბრეშუმში ცვლიდნენ. ჩინელი ვაჭრები მომთაბარეებთან ცვლიდნენ საქონელს. მონღოლური სტეპებიდან ან ტიბეტის პლატოდან კარგად გამოყვანილი ცხენი აბრეშუმის ფასი ღირდა. ძალიან ძვირი პროდუქტი იყო. ძვირადღირებული ქსოვილები და ცხენები ერთგვარი სტატუსი იყო, ისინი ხომ მხოლოდ სატრანსპორტო საშუალებას კი არა, არამედ ფუფუნების ნივთსაც წარმოადგენდნენ მაშინდელი ევრაზიული საზოგადოების ელიტისთვის.


ტერაკოტა მეომრები და ცხენები.

ტერაკოტა მეომრები და ცხენები.




3. ქაღალდი



ქაღალდი გამოიგონეს ჩინეთში.

ქაღალდი გამოიგონეს ჩინეთში.




ქაღალდი გამოიგონეს ჩინეთის იმპერიაში ჩვენს წელთაღრიცხვამდე II საუკუნეში. ეს მაშინდელი ეგზოტიკური მასალა სწრაფად გავრცელდა მთელ აზიაში, ბუდისტი ბერების წყალობით. ისლამურმა სამყარომ ქაღალდის შესახებ მე-8 საუკუნეში შეიტყო, როდესაც ომები ჩინურ ტანგის დინასტიასთან მიმდინარეობდა. ამის შემდეგ ხალიფა ჰარუნ ალ-რაშიდმა ბაღდადში ქაღალდის ქარხანა ააშენა. შემდეგ მასალა ჩაიტანეს ეგვიპტეში, შემდეგ კი აფრიკაში. ამის შემდეგ ტექნოლოგიამ ევროპაშიც მიაღწია. ის პირველად გამოსცადეს მე-12 საუკუნეში ესპანეთში. რის შემდეგაც იგი მთელ კონტინენტზე გავრცელდა.
ქაღალდმა აბრეშუმის გზაზე მრავალი ღირებული ფუნქცია შეასრულა. ეს არ იყო მხოლოდ პროდუქტი. საბუთები, რომლებიც ერთგვარი პასპორტისა და საშვის ფუნქციას ასრულებდა, იყო ქაღალდი. ვაჭრებსა და დიპლომატებს გადაჰქონდათ მასზე დაწერილი წიგნები, პოეტური და სამეცნიერო ტექსტები. ეს ემსახურებოდა ცოდნის, აზროვნების ახალი სისტემების და რელიგიური მრწამსის გადაცემას. სწორედ ეს იდეოლოგიური და კულტურული გაცვლა, ქაღალდზე დაფუძნებული, იყო დიდი აბრეშუმის გზის ყველაზე მნიშვნელოვანი საფუძველი.


4. სანელებლები




იმ ეპოქის ღირებული რესურსი.

იმ ეპოქის ღირებული რესურსი.




კიდევ ერთი უაღრესად ღირებული საქონელი აბრეშუმის გზის გასწვრივ იყო სანელებლები. შრი-ლანკის დარიჩინი, ჩინური კასია და მრავალი სხვა იყო ეგზოტიკური და მნიშვნელოვანი, იმ დროის ყველაზე სასურველი სავაჭრო ნივთები. სანელებლებს აფასებდნენ არა მხოლოდ მათი კულინარიული თვისებებით, მათ იყენებდნენ მედიცინაში და ასევე რელიგიურ რიტუალებში. აბრეშუმის ქსოვილის დამზადება შეიძლებოდა იქ, სადაც აბრეშუმის ჭიების გაშენება შეიძლებოდა. სანელებლები მიიღეს მცენარეებისგან, რომლებსაც ძალიან სპეციფიკური პირობები სჭირდებოდათ. ამან წარმოუდგენლად გაზარდა მათი ღირებულება, გადააქცია ისინი იმ ეპოქის ნამდვილ ფუფუნებად.



5. ნეფრიტი



ნეფრიტი.

ნეფრიტი.




ამ უაღრესად ღირებულ მინერალს ცენტრალური ადგილი ეკავა ჩინურ რიტუალურ კულტურაში. ულამაზესი მწვანე ძვირფასი ქვა ევროპაშიც დიდად ფასობდა. აბრეშუმის გზის გამოსვლამდე ათასობით წლით ადრე, ჩინეთი უკვე აქტიურად ვაჭრობდა ამ კრისტალებით დასავლეთთან იმ მარშრუტის გასწვრივ, რომელსაც მაშინ ჯეიდის გზა ერქვა. როდესაც ამ მწვანე ძვირფასი ბროლის მარაგი ამოიწურა აღმოსავლეთის იმპერიაში, ჩინელებმა დაიწყეს მისი ძებნა მეზობლებისგან. საგანძური აღმოჩნდა უხვად უძველესი ირანის სამეფო ხოტანში. იქაური მდინარეები სავსე იყო უძვირფასესი ტიპის ნეფრიტის უზარმაზარი ნაჭრებით, საიდანაც ამოკვეთილი იყო რთული ფიგურები და დეკორაციები. ნეფრიტის ვაჭრობამ ზღაპრული მოგება მოიტანა. ეს ეჯიბრებოდა მარგალიტის ვაჭრობას.


6. მინის ჭურჭელი



ძველი რომაული მინის ნაწარმი.

ძველი რომაული მინის ნაწარმი.




ევროპელები ხშირად ფიქრობენ, რომ აბრეშუმის გზაზე საქონლის უმეტესობა ეგზოტიკური შორეული აღმოსავლეთიდან მხოლოდ დასავლეთისკენ მოგზაურობდა. მაგრამ ფაქტობრივად, იგი წარმატებით აყვავდა ყველა მიმართულებით. ეს დასტურდება არქეოლოგიური აღმოჩენებით ჩინეთში, კორეაში, ტაილანდში და ფილიპინებში. მეცნიერებმა, იმ ძვირფას ნივთებს შორის, რომლებიც აზიურ თავადაზნაურობას ეკუთვნოდა, აღმოაჩინეს რომაული ჭურჭელი. რომაული მინის წარმოების უნიკალურმა ტექნოლოგიებმა მათი მინის ნაწარმი წარმოუდგენლად ღირებული გახადა აღმოსავლეთში.


7. ბეწვი



ბეწვს ყოველთვის აფასებდნენ.

ბეწვს ყოველთვის აფასებდნენ.



ტაიგა არის მარადმწვანე ტყეების უზარმაზარი ტერიტორია რუსული ციმბირიდან კანადამდე. დიდი ხნის განმავლობაში ეს იყო ტერიტორია, რომელიც ცნობილია თავისი გამოცდილი მონადირეებით. ბეწვი ძალიან ღირებული საქონელი იყო. წავის, მელას ბეწვი, ერმინისა და თახვის ტყავი ფუფუნების საგნები იყო. მსოფლიო სახელმწიფოების უმაღლეს მაღალჩინოსნებს უყვარდათ მათი ტანსაცმლის გაფორმება. ეს იყო ძალიან მაღალი სტატუსის ნიშანი. არსებობდა ჩრდილოეთის „ბეწვის მარშრუტი“, რომლის გასწვრივ ბეწვები მიიტანეს ყველა ევრაზიელი მონარქის სასამართლოში. ბეწვის ღირებულებაზე მოწმობს ის ფაქტი, რომ თავად ჩინგიზ-ხანმა ერთ-ერთი პირველი პოლიტიკური ალიანსი გაამყარა სიასამურის ბეწვით.



8. მონები

მონების ბაზარი.

მონების ბაზარი.




აბრეშუმის გზაზე მონები ჩვეულებრივი საქონელი იყო. მომთაბარე ჯარებმა ბევრი ადამიანი ტყვედ წაიყვანეს და კერძო მოვაჭრეებს მიჰყიდეს. ისინი კვლავ ყიდიან ცოცხალ საქონელს. ეს არ იყო სრულიად უუფლებო ხალხი. ისინი გახდნენ სამეფო კარის მსახურები, მმართველები და საჭურისები. ეს არ ჰგავდა აფრიკის მონებით ვაჭრობას, სადაც ადამიანებს ახალ სამყაროში აგზავნიდნენ, როგორც ცხოველებს უფლებების გარეშე. აბრეშუმის გზაზე მონები მხოლოდ ელიტის ცხოვრების ორნამენტს წარმოადგენდნენ და არა მნიშვნელოვან ეკონომიკურ რესურსს.

1
122
2-ს მოსწონს
ავტორი:ქეთი1988
ქეთი1988
Mediator image
Mediator image
122
  
8 ნოემბერი, 22:36
ერთი გზა დღევანდელი რუსეთის ტერიტორიაზე გადიოდა,მეორე ჩვენს ტერიტორიაზე და მესამე ახლო აღმოსავლეთის ტერიტორიაზე. ჩვენთან გამავალი გზა არც ისე მაშტაბური იყო,თუმცა ჩვენ გვყოფნიდა. მადლობა,სწორ დროს გამოქვეყნებული და საჭირო ინფორმაციაა
0 1 1