ძველი ეგვიპტელები კარგად არიან ცნობილი თავიანთი ფენომენალური არქიტექტურით, ხელოვნების ნიმუშებითა და ეგზოტიკური ღმერთების დიდი არჩევანით. სიკვდილის შემდგომი ცხოვრების რწმენამ და მისი გამოვლინების ყველა ასპექტმა ეგვიპტელები ცნობილი გახადა მთელ მსოფლიოში. იმ წლების მრავალი ხელოვნების ნიმუშის ნახვისას ხედავთ, რომ ყველა ადამიანი და ღმერთი გამოსახულია პროფილში (გვერდდან). არ არის გამოსახულების "სიღრმე". რატომ იყენებდნენ ხატვის ამ სტილს ძველი ეგვიპტელები?
ეგვიპტეში რეალისტური სურათების დახატვა შეეძლოთ. უძველესი მხატვრობის ყველაზე ცნობილი მაგალითია ფეიუმის პორტრეტები 1-3 საუკუნეებში.
იმ დროს „სამგანზომილებიანი“ გამოსახულება ჯერ კიდევ არ იყო გამოგონილი
ძველი ეგვიპტის ყველა ნახატი შესრულებულია "ბრტყელი", მაგრამ მცირე დეტალებით. შესაძლოა, მხატვრების უმეტესობას უბრალოდ არ შეეძლო შეექმნა რთული კომპოზიციები ადამიანებთან რეალისტურ პოზებში. ამიტომ მათ მიიღეს სტანდარტული კანონები: ყველა ადამიანისა და ღმერთის თავი და ფეხები გამოსახულია პროფილში. პირიქით, მხრები სწორია. ჯდომისას ხელები მუხლებზე ეყრდნობა.
მიზანმიმართული გამარტივება, როგორც სოციალური ასპექტი
ეგვიპტელებმა გამოიგონეს შესანიშნავი გზა მესამე განზომილების მოსაშორებლად და გამოიყენეს იგი გამოსახული ხალხის სოციალური როლის წარმოსაჩენად. როგორც იმ წლებში წარმოიდგენდნენ, სურათზე ფარაონი, ღმერთი და უბრალო ადამიანი გვერდიგვერდ ვერ გამოისახებოდა, რადგან ეს ამ უკანასკნელს ამაღლებდა. მაშასადამე, ყველა ფიგურა სრულდებოდა სხვადასხვა ზომებში: ფარაონები იყვნენ ყველაზე დიდი, წარჩინებულები უფრო პატარები, მუშები და მონები ყველაზე პატარები. მაგრამ შემდეგ, რეალისტურად რომ დავხატოთ ორი განსხვავებული სტატუსის მქონე ადამიანი გვერდიგვერდ, ერთი მათგანი ბავშვს დაემსგავსება. უკეთესია ადამიანების სქემატურად გამოსახვა.
რელიგიური ვერსია
სხვა ვერსიით, ეგვიპტელები განზრახ აკეთებდნენ ადამიანების ნახატებს ორგანზომილებიანს და „ბრტყელს“. ეს განსაკუთრებით შესამჩნევია ნახატებში, სადაც ცხოველები არიან.
ძველ ეგვიპტელებს სჯეროდათ, რომ ადამიანის სულს შეუძლია მოგზაურობა. და რადგან ნახატები ძირითადად სამარხებში და მოსასვენებელში იყო შესრულებული, მათ შეეძლოთ გარდაცვლილი ადამიანის სამგანზომილებიანი ფერწერული გამოსახულების „გაცოცხლება“. ამის თავიდან ასაცილებლად, ადამიანების ფიგურები დახატული იყო ბრტყელად და პროფილში.