x
image
თუთიკო ბერძენა
ჩვენი სამომხმარებლო საზოგადოება - დადებითი და უარყოფითი მხარეები

თანამედროვე საზოგადოებას ხშირად უწოდებენ სამომხმარებლო საზოგადოებას. ამ ფენომენს ახასიათებს ფართო არჩევანი და უნარი, იყიდოს ყველაფერი, რაც ადამიანს სურს. არიან ისეთებიც, რომლებიც სარგებლობენ ცივილიზაციის უპირატესობებით, ცხოვრობენ ისე, როგორც სურთ. სხვები აკრიტიკებენ ამ ცხოვრების წესს ზოგიერთი სარგებლობს უმრავლესობის ჭარბი მოხმარებით.

image

სამომხმარებლო გარემო განსაკუთრებით გამოიკვეთა სსრკ-ს დაშლის შემდეგ. ადრე საქონლის დიდი რაოდენობით შეძენა შეუძლებელი იყო, დიდი ფულის ფლობის შემთხვევაშიც კი. ამჟამად ადამიანებს აქვთ ფართო არჩევანი, მაგრამ ნაკლებუ ფული.


ადამიანების სურვილები და მოთხოვნილებები სხვებს უბიძგებს, გახსნან კერძო დაწესებულებები, სადაც ფულით შეიძლება შეიძინონ სხვადასხვა საქონელი ან მომსახურება. ცხოვრების ყველა სფერო ვითარდება, მომხმარებელი ცდილობს მეტი ფულის შოვნას, რათა მიიღონ ის, რაც სურთ.

image


მოხმარება იყოფა 2 კატეგორიად:

აუცილებლობა (ტანსაცმლის ყიდვა, თუ ახლანდელი მოძველებულია ან გაფუჭებულია)
გადაჭარბებული (ტანსაცმლის შეძენა, როდესაც უკვე შეძენილი კარგ მდგომარეობაშია, მაგრამ რამდენიმე ეგზემპლარად).
სამომხმარებლო საზოგადოებას ახასიათებს ფენომენი: თუ ადამიანს აქვს საშუალება, შეუძლია შეიძინოს ის, რაც არ შედის პირველადი საჭიროებების საჭიროებებში. შესაძლებელია პროდუქტის უფრო მაღალ ფასად შეძენა, რაც გავლენას მოახდენს მის ხარისხსა და ფუნქციონირებაზე.

სამომხმარებლო საზოგადოების სარგებელი


რესურსების მრავალფეროვნება. თანამედროვეობა ხასიათდება საქონლისა და მომსახურების ფართო არჩევანით. თუ არის შესაძლებლობა და სურვილი, მომხმარებელი შეიძენს უფრო დიდი ღირებულების და მაღალი ფუნქციონირების ნივთს. საქონელი საშუალოზე მაღალი ფასით, უკეთესი ხარისხისაა და უფრო დიდხანს ძლებს.



ფულის ბრუნვა. სურვილებისა და საჭიროებების გამო, ადამიანები ასრულებენ რამდენიმე სამუშაოს, ცდილობენ მიიღონ მაღალი თანამდებობები შესაბამისი ხელფასით. მომხმარებლები ხარჯავენ ფულს რესურსებზე, მეწარმე იღებს მოგებას და უხდის პროცენტს თავის თანამშრომლებს.


ხელმისაწვდომობა. ადრე ცხოვრების მრავალი სფერო (კულტურა, მეცნიერება, ხელოვნება და ა.შ.) მიუწვდომელი იყო. დიდად ფასობდა მემკვიდრეობა, წინაპრების ღვაწლი და თავად პიროვნება. ახლა თუ ადამიანს აქვს ფინანსები, შეუძლია საკუთარი განვითარებისკენ მიმართოს, მაგალითად, წავიდეს სასწავლებლად საზღვარგარეთ, რაც დიდ ფინანსებს უკავშირდება. იგივე ეხება სპორტის, ხელოვნების, შემოქმედების და მეცნიერების განვითარებას. ეს ფენომენი ხელს უწყობს კვალიფიციური სპეციალისტების, მეცნიერებისა და შემქმნელების გაჩენას.


გარემომცველი სამყაროს ცოდნა. ფულით ადამიანს შეუძლია სხვა ქვეყნებში გამგზავრება. მოგზაურობის მიზანია არა კურორტზე დასვენება, არამედ სხვა სახელმწიფოს კულტურისა და მახასიათებლების შესწავლა. არსებობს შესაძლებლობა შეისწავლოს ის სფეროები, რომლებიც მიუწვდომელია ადამიანების უმეტესობისთვის.


სამომხმარებლო საზოგადოების ნაკლოვანებები



ღირებულებები. ადამიანების უმეტესობა, ვინც ფულს ხარჯავს არასაჭირო ნივთებზე, იწყებს ცხოვრებას მატერიალური ნივთებისთვის. ცოცხალი ფასეულობების ნაცვლად, ისინი ფიქრობენ ახალი ნივთების შეძენაზე ან მომსახურების მიღებაზე. მატერიალური სამყარო ავსებს ადამიანის ცხოვრებას, იცვლება მისი აზროვნება. ბევრი მეწარმე იყენებს ამ დამოკიდებულებას მომხმარებელთა მიმართ. ისინი ქმნიან უაზრო ნივთებს, რომლებიც არ არის ორიგინალური, მაგრამ იზიდავს მომხმარებლების უმრავლესობას.


ფინანსური ხარჯები. სამომხმარებლო გარემოს წარმომადგენლები დიდ ფულს ხარჯავენ საკუთარი სურვილებისთვის. ბევრი რამ და მომსახურება არ არის აუცილებელი ნორმალური ცხოვრებისთვის. ადამიანები იხდიან იმაში, რაც რეალურად არ სჭირდებათ, ეს უბრალოდ აკმაყოფილებს მათ საჭიროებებს.


მოდა. ადამიანები მიდრეკილნი არიან მიჰყვნენ თანამედროვე ტენდენციებს. მოდა და ბრენდები კარნახობენ კარგი ცხოვრების წესებს. პრესტიჟული კომპანიები საქონელს გაბერილ ფასებში სთავაზობენ, რაც მომხმარებელს არ აბნევს. ისინი დიდ ფულს ხარჯავენ მასზე, თუმცა თქვენ შეგიძლიათ შეიძინოთ მსგავსი რამ ნაკლებ ფასად. ბევრი იღებს სესხს, რომ გადაიხადოს მომსახურება, ვერ ხვდება, რომ ეს მომსახურება ამდენი არ ღირს.



გადაჭარბებული ხარჯვა. ძვირადღირებულ ნივთებზე დახარჯული ფული შეიძლება დაიხარჯოს უფრო მნიშვნელოვან და საჭირო საქონელზე. თუ ადამიანს აქვს შესაძლებლობა შეიძინოს ნივთები, რომლებიც არ არის აუცილებელი, მას შეუძლია დაეხმაროს გაჭირვებულებს: გაუგზავნოს სახსრები ბავშვთა სახლებს, ცხოველთა თავშესაფრებს.

image

დეგრადაცია. მომხმარებელთა დამოკიდებულება გავლენას ახდენს ადამიანის მთელ ცხოვრებაზე. მსოფლმხედველობა უარესობისკენ იცვლება. მეცნიერების, კულტურისა თუ ხელოვნების შესწავლა ადამიანებს არ იზიდავს. უფრო ადვილია რაიმეს ყიდვა. აჩვენე სიახლე მეგობრებს, რათა მათ დაგაფასონ (სხვების აზრზე დამოკიდებულება სამომხმარებლო საზოგადოების ერთ-ერთი ნიშანია).


მომხმარებელთა დამოკიდებულება მსოფლიოს მიმართ
ეს ფენომენი უფრო უარყოფითია, ვიდრე დადებითი. ადამიანებს აქვთ შესაძლებლობა მიიღონ ის, რაც სურთ, მაგრამ გარკვეული პერიოდის შემდეგ ეს დამოკიდებულება ნორმად იქცევა, იცვლება ადამიანის ღირებულებები და მსოფლმხედველობა. მოხმარება ადამიანის ნორმალური მდგომარეობაა, თუ ის არ სცილდება რაციონალურობის ფარგლებს.



საუკეთესო წამალი დეპრესიის შოპინგიაო. ანუ ხარჯვა იმ ნივთებში, რომლის გარეშეც აბსოლუტურად იგივე ადამიანი ხარ, ვინც მათი შეძენოს შემდეგ. მგონია, ეს უფრო უნდა იწვევდეს დეპრესიას.

0
52
2-ს მოსწონს
ავტორი:თუთიკო ბერძენა
თუთიკო ბერძენა
52
  
კომენტარები არ არის, დაწერეთ პირველი კომენტარი
0 1 0