x
image
ნიკოლოზ ხუციშვილი
რუსი ძველი მორწმუნეები და ებრაელები: რატომ არიან ისინი ერთმანეთის მსგავსნი
image
მიუხედავად იმისა, რომ ებრაელები და ძველი მორწმუნეები ფუნდამენტურად განსხვავებული ჯგუფებია, როგორც რელიგიური, ისე ეთნიკური გაგებით, მაშინაც კი, თუ მათ ახლო ურთიერთობა აქვთ, შეიძლება შეინიშნოს მრავალი მსგავსი მახასიათებელი, როგორც ეთნოგრაფიაში, ასევე ყოველდღიურ ცხოვრებაში და სახელმწიფოს დამოკიდებულება მათ და სხვა ერების მიმართ. შევეცადოთ ვისაუბროთ იმაზე, თუ რა აქვთ საერთო ამ ორ ჯგუფს. გარე დამკვირვებლებმა დაადგინეს შემდეგი ძირითადი მახასიათებლები, რომლებიც, მათი აზრით, ძველ მორწმუნეებს ჰგავდა ებრაელებს.


"თეთრი ებრაელები"

ჩვენი აზრით, განსაკუთრებით აღსანიშნავია, რომ ლატგალეს (თანამედროვე ლატვია) ტერიტორიაზე, ომის წინა პერიოდიდან დაწყებული, ძველ მორწმუნეებს ხშირად უწოდებდნენ თეთრ ებრაელებს. ამგვარი ეგზოეთნონიმის გამოჩენის მიზეზების შესახებ, წყაროებში, როგორც წესი, ნათქვამია, რომ ძველი მორწმუნეები ჰგვანან ებრაელებს თავიანთი "სიჯიუტით", იზოლირებულობით და სერიოზული რწმენით. მაგალითად, ერთ-ერთი მათგანი ამტკიცებდა: "ძველი მორწმუნეები არიან თეთრი ებრაელები, ხოლო ის ებრაელები - შავები ..." მეორეს სჯეროდა, რომ მართლმადიდებელი ებრაელები ძველი მორწმუნეების მსგავსნი იყვნენ. ამგვარი განაჩენები ხშირად გვხვდება Latgale- ში. გავიხსენოთ ისიც, რომ ძველ მორწმუნე მდიდარ ვაჭრებს ხშირად რუს როტშილდებს უწოდებდნენ. გამოკითხვისას, ქალაქ ორჰეიში (მოლდოვა), ებრაელმა და არაებრაელმა რესპონდენტებმა გამოთქვეს აზრი, რომ ლიპოვანი ძველი მორწმუნეები ყველაზე ახლოს არიან ებრაელებთან. ლატგალეში ასევე ითვლებოდა, რომ ებრაელები კომუნალური ერთობლიობით მსგავსი იყვნენ ძველი მორწმუნეებით.


ძველი მორწმუნეებისა და ებრაელების კვების აკრძალვებს საერთო მკაცრი გასტრონომიული შეზღუდვები აქვთ. იმ რეგიონებში, სადაც მუსლიმი მოსახლეობა არ არის, ებრაელები და ძველი მორწმუნეები ერთადერთი ეთნიკური ჯგუფებია, რომლებსაც აქვთ კვების ტაბუ. ამის მიუხედავად, ძველი მორწმუნეებისა და ებრაული კაშრუთის აკრძალვები (მისაღები და აკრძალული საკვების შესახებ კანონების ერთობლიობა) საკმაოდ განსხვავებული ხასიათისაა. თუ ებრაელებს საკვების შეზღუდვა აქვთ ლევიანთა ბიბლიური წიგნის მე -11 თავის საფუძველზე, აგრეთვე თალმუდის დებულებებზე დაყრდნობით, მაშინ ძველ მორწმუნეთა შორის ისინი ძირითადად ე.წ. "ხალხური ბიბლია", ისევე როგორც იდეები, რომლებიც არ ემყარება ბიბლიურ დანიშნულებებს (მაგალითად, კურდღლის ჭამა არ შეიძლება, რადგან ის ბრმად იბადება). ებრაელებისგან განსხვავებით, ძველ მორწმუნეებს შეუძლიათ ღორის ჭამა; მათ ასევე საერთოდ არ აქვთ ხორცი და რძე, რაც კასრუთის ერთ-ერთი ძირითადი პრინციპია. ამასთან, ნაწილობრივ სიმართლეა ილია მაგინის განცხადება, რომელიც წერდა, რომ ძველი მორწმუნეებისა და კაშრუტის აკრძალვები უკავშირდება "იგივე ძველი აღთქმის წყაროს, ლევიტუსის წიგნის მე -11 თავში". ძველი მორწმუნეების კვების ტაბუების ნაწილი ნამდვილად იგივეა კრიტერიუმით რაც ებრაელებს შორის - გახლეჩილი ან გაყოფილი ტალახი. ზუსტად გაუნაწილებელი ჩლიქის ნიშანია საფუძველი ცხენის ხორცის ჭამაზე აკრძალვა როგორც ძველ მორწმუნეებში, ასევე იუდეველებში. მაცა, როგორც საზეიმო საჭმელი, ასევე ხშირად ადარებდნენ სააღდგომო ნამცხვრებს ძველ მორწმუნეებს შორის. თავად ძველ მორწმუნეებს ძალიან აინტერესებდათ მიზეზი, თუ რატომ შეეძლოთ მათ ღორის ჭამა, მაგრამ ებრაელებს ამის უფლება არ მისცეს: „... ღორმა დაკრძალა ქრისტე, დიახ, ეს ნიშნავს, რომ დამარხა, რათა ასე დაემალა, ფერიის თქმით ზღაპრები, ამიტომ ისინი [ე.ი. ებრაელებს] სჯეროდათ, რომ ცოდვა ეს ღორია ”, რამაც შეიწირა ქრისტე. ქალაქ ბალტაში (უკრაინა), ადგილობრივმა ძველმა მორწმუნეებმა ისაუბრეს იმაზე, თუ აქამდე როგორ არ ყიდულობდნენ პურს მაღაზიაში, მაგრამ მხოლოდ ებრაელი მცხობელისგან, რადგან ”მისი პური სუფთაა”. ვ. დიმშიტის თქმით, ”ბესარაბიელმა ლიპოვანებმა სურვილისამებრ და დაუყოვნებლივ შეადარეს თავიანთი დიეტის აკრძალვები კოშერთან. თვით კოშერისა და "ტრეფის" იდეამ აშკარად გახადა ებრაელები მათთვის უფრო მიმზიდველები და გასაგებნი. "


ენა

ეთნიკური ჯგუფები, რომლებიც ახლოს ცხოვრობენ, საუბრობენ სხვადასხვა ენაზე, ყოველთვის ასე თუ ისე იწყებენ მეზობლების ენის გაგებას და აგრეთვე სესხულობენ ინდივიდუალურ სიტყვებსა და გამოთქმებს. აშკენაზი ებრაელები, რომლებიც ლაპარაკობდნენ იდიშზე და ძველ მორწმუნეებზე, ამ შემთხვევაში არ არიან გამონაკლისი. ლიტვის ტერიტორიაზე, ებრაული წარმოშობის სიტყვებმა, როგორიცაა ბახური (bachúras, bakùras - ბიჭი) და hebra (chébra - კომპანია) შეაღწია ლიტვურ ენაში და ადგილობრივი ძველი მორწმუნეების დიალექტებში. გარდა ამისა, ებრაულიდან სესხის აღებამ ასევე უნდა ახსნას ძველი მწამს სიტყვა "სკოლა" "სინაგოგის" მნიშვნელობით. ვერხნეუდინსკის ძველ მორწმუნეებს აქვთ ცნობისმოყვარე სიტყვა "შაბაშინიკი" "შაბათ-კვირის, არა სამუშაო დღის" მნიშვნელობით. იგი ასევე გვიჩვენებს ებრაული სიტყვის "sabbath / shabes" (პარასკევი საღამოს შაბათის საღამოს დასვენების დღეს) გავლენას, რომელიც შემცირდა სიტყვით "sabbath" და დამატებულია -nik სუფიქსით. უფრო მეტიც, ლატგალიელი ერთ-ერთი რესპონდენტის აზრით, იდიშის ენაზე მყოფი ებრაელების მსგავსად, ძველ მორწმუნეებს ლოცვისთვის საკუთარი ენა ჰქონდათ. ამ შემთხვევაში, საეკლესიო სლავური ენის, როგორც ლიტურგიის ენა, როლი შედარებულია იდიშის როლთან ებრაელთა შორის (თუმცა თეორიულად საეკლესიო სლავური უნდა შედარდეს ებრაულთან - ებრაული რელიგიის ენასთან). ზოგიერთ რეგიონში ძველმა მორწმუნეებმა იდიში მიიღეს ებრაელებისგან, როგორც სასაუბრო. კერძოდ, ამის შესახებ დაწერა ვ. დიმშიტსმა, რომელმაც კვლევა ჩაატარა ქალაქ ორჰეიში.


ტრადიციული ტანსაცმელი და გარეგნობა


ორივე მათგანს უნდა ჰქონოდა გამორჩეული ტანსაცმელი ან ნიშნები. მე -19 საუკუნის მხატვრულ ლიტერატურაში ერთდროულად აღინიშნება ძველი მორწმუნეების ტანსაცმლის რამდენიმე გამორჩეული ნიშანი. მაგალითად, კ.პ. მასალსკიმ თავის რომანში „შავი ყუთი“ (1833) დაწერა: „კარპ სილიჩმა, მამის მაგალითზე, რომელიც განხეთქილებას იკავებდა, ატარებდა სქიზმატიკის განკარგულებით განსაზღვრულ კაბას. მას ეცვა გრძელი ნაჭრის კაფტანი, ძალიან დაბალი ქამარი, ზურგზე შეკერილი წითელი ქსოვილი. ხელში მას ყვითელი ვიზორიანი ქუდი ეჭირა, რომლის უკან ტარება ჰქონდათ ნაბრძანები”. ებრაელებს სპეციფიკური სამოსიც ჰქონდათ: თავზე იარმულკის ქუდები ან ე.წ. ყირიმელები და მუქი გრძელი კაფტანები, სარტყელით ქამრით. გარკვეულ მომენტში იუდეველებმა იარმულები შეცვალეს ხუფით, რაც ძველ მორწმუნეებს მოგვაგონებს. განსაკუთრებით აღსანიშნავია, რომ ძველ მორწმუნეებსა და იუდეველებს ეკრძალებოდათ წვერის გაპარსვა.


რეპრესიები ხელისუფლების მიერ

როგორც ებრაელები, ასევე ძველი მორწმუნეები ასევე აერთიანებდა დევნილ უმცირესობის სტატუსს: ებრაელები იყვნენ რელიგიურნი და ეთნიკურნი, ხოლო ძველი მორწმუნეები იყვნენ ქვეყნის ეთნიკური და კონფესიური უმცირესობაში შემავალნი. ორივე ჯგუფმა განიცადა მსგავსი დევნა - როგორც რუსეთის იმპერიაში, ასევე სსრკ-ში. ებრაელებს უბრძანეს ეცხოვრათ დასახლების პალეში, ხოლო ძველი მორწმუნეების ცალკეულ ჯგუფებს დაეკისრათ რუსეთის შორეულ რეგიონებში ცხოვრება. ამის მიუხედავად, ძველ მორწმუნეებს არაფერი ჰქონდათ დასახლებული პუნქტის მსგავსი და მე-19-20 საუკუნეებში ისინი თავისუფლად დასახლდნენ მთელ რუსეთსა და სსრკ-ში. ორივე ჯგუფი ორმაგად იბეგრებოდა მთავრობის მიერ. აკრძალული იყო კარიერული ზრდა: ებრაელებს და ძველ მორწმუნეებს არ ჰქონდათ უფლება დაეკავებინათ მთავრობისა და ადმინისტრაციული თანამდებობები და ჰქონოდათ მაღალი სამხედრო წოდებები. დევნის თავიდან ასაცილებლად, ებრაელებმა და ძველმა მორწმუნეებმა დატოვეს რუსეთი და ყოფილი სსრკ. ორივე მიმოიფანტნენ მთელს მსოფლიოში და ცხოვრობნენ ცალკეულ თემებში: ებრაელთა და ძველი მორწმუნეების მცირე ჯგუფები გვხვდება თითქმის ყველა ქვეყანაში - რუსეთიდან სამხრეთ ამერიკამდე და აფრიკამდე.


რიტუალების ბრალდება ქრისტიანული სისხლის გამოყენებით

საინტერესოა, რომ ზოგიერთ ანტისემიტურ ავტორი შეგვახსენებს, რომ ძველი მორწმუნეები და ასევე ებრაელები ატარებდნენ ბავშვების რიტუალურ მკვლელობებს: ”ჩვენმა სქიმატიკებმა, ისევე როგორც ბავშვის ფანცერებმა, იგივე გააკეთეს, მაგრამ ისინი თვითონ არ სვამდნენ საკუთარი ბავშვების სისხლს, მაგრამ სვამდნენ სხვებისას, რომ თავიანთი ძმობისთვის მიეღოთ ეს ხიბლი. " ძველ მორწმუნეებს ბრალი დასდეს მე -19 საუკუნის დომინანტი მართლმადიდებლური ეკლესიის ზოგიერთმა წარმომადგენელმა. ასეთი ბრალდებების აბსურდულობაზე ლაპარაკიც კი არ ღირს.


რიტუალური სიწმინდის კანონები (უწმინდურება)

შეიძლება შედარდეს ისეთ მომენტებში, როგორიცაა ძველი კერძების უცნობი პირებისთვის ცალკეული გამოყენება ("ბინძური კათხა") და ებრაელებს შორის რიტუალურად სუფთა კერძები (მხოლოდ ხორცი და მხოლოდ რძის პროდუქტები). მსგავსია რიტუალურად დაბინძურებული კერძების გაწმენდის მეთოდებიც: სამხრეთ რუსეთისა და ციმბირის ძველი მორწმუნეები იყენებდნენ კალცინაციას, რაც ჰგავს ებრაელებს კოშერირების პროცედურას. ბეზპოპოვცს ასევე ჰქონდა აკრძალვა ერეტიკოსებთან და ურწმუნოებთან ერთობლივი ტრაპეზის შესახებ, რაც აღიქმებოდა როგორც „გონების სიმშვიდე“. როგორც შეჯამება, აღვნიშნავთ, რომ ებრაელებსა და ძველ მორწმუნეებს ბევრი საერთო ჰქონდათ: დევნილი უმცირესობის სტატუსი, მკვეთრად განსხვავებული გარეგნობა და ტანსაცმელი მათი ეთნიკური მეზობლებისგან, რიტუალური სიწმინდისა და უწმინდურობის კანონების არსებობა და მრავალი სხვა. შედეგად, ებრაელებისა და ძველი მორწმუნეების კომპაქტური რეზიდენციის ზონებში ამ ორ ჯგუფს შორის მეგობრული ურთიერთობა ჩამოყალიბდა, რაც მკვეთრად შეუსაბამოა ებრაელებისადმი მტრული დამოკიდებულებისა მართლმადიდებელი მორწმუნეების უმრავლესობისგან, მმართველი ეკლესიის მრევლისგან.



0
186
4-ს მოსწონს
ავტორი:ნიკოლოზ ხუციშვილი
ნიკოლოზ ხუციშვილი
186