ფსიქოლოგია ოჯახის როლი ბავშვის აღზრდის პროცესში 2020, 4 თებერვალი, 17:54
აღზრდა – ეს არის პიროვნების ფორმირების მიზანმიმართული პროცესი, რომელიც ამზადებს ბავშვს სოციალური და კულტურული ცხოვრებისათვის. იგი მრავალმხრივი და რთული პროცესია, რომელშიც ბევრი მონაწილეა ჩართული. მთავარი მოქმედი პირები, რა თქმა უნდა, მშობლები და შვილები არიან. ოჯახი ბავშვისთვის პირველი და ყველაზე მნიშვნელოვანი სკოლაა. ის სტრატეგიები და მიდგომები, რომლებსაც მშობლები ირჩევენ აღზრდის პროცესში, მნიშვნელოვან გავლენას ახდენს ბავშვის განვითარებაზე და განსაზღვრავს მის ფსიქიკურ სიჯანსაღეს. ხშირად, მშობლები ისე ეპყრობიან ბავშვს, როგორც მათ ეპყრობოდნენ მშობლები პატარაობისას. არ ითვალისწინებენ იმ დროის მოთხოვნებს, რომელშიც მათ ბავშვს უწევს ყოფნა: „ ჩემს შვილს ჩემსავით კარგი ბავშვობა უნდა ჰქონდეს!“ ზოგჯერ მშობლებს არ მოსწონთ აღზრდის ის სტილი, რომელიც თავის თავზე გამოსცადეს და საკუთარი შვილების აღზრდაში საპირისპირო გზას ირჩევენ: „ჩემს შვილს ჩემზე უკეთესი ბავშვობა უნდა ჰქონდეს!“ ბავშვის თავისებურებები და დროის მოთხოვნა შეიძლება ისევ ყურადღების მიღმა დარჩეს. ყველაზე გავრცელებულია მშობლების არათანმიმდევრულობა აღზრდის პროცესში. მათი დამოკიდებულება და მოთხოვნები შვილის მიმართ დამყარებულია იმწუთიერ განწყობასა და სურვილებზე. ეს უარყოფით გავლენას ახდენს ბავშვის განვითარების პროცესებზე. აღზრდის სტილი სხვადასხვა წყაროებში კურტ ლევინი ერთმანეთისგან განასხვავებს აღზრდის სამ სტილს: ავტორიტარულს, დემოკრატიულსა და ლიბერალურს(Lewin 1939).
აღზრდის სტილები შესაძლებელია აღიწეროს ორი განზომილების საფუძველზე: 1. გამოწვევა, რომელიც მიგვითითებს, რამდენად მოელიან და მოითხოვენ აღმზრდელები აღსაზრდელებისგან მოწიფულ და პასუხისმგებლობით აღსავსე ქცევას; 2. ყურადღება, რომელიც მიგვითითებს, რამდენად ითვალისწინებენ და ყურადღებას აქცევენ აღმზრდელები აღსაზრდელთა მოთხოვნილებებს და ეხმარებიან მათ ამ მოთხოვნილებათა დაკმაყოფილებაში. გამოწვევისა და ყურადღების მაღალი და დაბალი კომბინაციით ვიღებთ ლევინის კლასიფიკაციაზე დაყრდნობით შექმნილ აღზრდის ბაუმრინდისეულ (Baumrind, 1991) ოთხ სტილს, სადაც პირველი სამი სავსებით იმეორებს ლევინისეულს:
გლენ ედლერმა აღზრდის სტილის კიდევ უფრო დაწვრილებითი კლასიფიკაცია შემოგვთავაზა. იგი გვთავაზობს აღზრდის შვიდ სტილს, რომელთაგან ზოგიერთი ლევინისეული და ბაუმრინდისეული აღზრდის სტილების იდენტურია, ხოლო ზოგიერთი ედლერის მიერ არის დამატებული:
აღზრდის სტილი „ზედმეტად მკაცრიდან” „ზედმეტად მიშვებულამდე”
ბავშვის ქცევაზე, ხასიათზე, ცხოვრებაზე ოჯახის წევრების გავლენა და მათი როლი ჯერ კიდევ მუცლადყოფნის პერიოდში იწყება. ამ დროს დედასა და პატარას საერთო ემოციური განცდები აქვთ, რადგან მათი სისხლის მომიქცევის სისტემა ერთიანია. შესაბამისად, ხდება ემოციების, ფსიქოემოციური მდგომარეობის დედიდან შვილზე გადაცემა. ეს ერთიანობის შეგრძნება არ წყდება დაბადებიდან 2 წლის განმავლობაში. ამ ფენომენს დედა-შვილის მიჯაჭვულობა ჰქვია და ამიტომ სასურველია, რომ 2 წლამდე ბავშვის გაზრდა-აღზრდაში დედა მაქსიმალურად იყოს ჩართული. ბავშვისთვის ასევე მნიშვნელოვანი ხდება ის ადამიანი, ვისი ხმაც მუცლადყოფნის პერიოდში ესმოდა და ვისთან ურთიერთობაც დედას ორსულობის დროს სიამოვნებდა. სწორედ ეს ადამიანები უქმნიან მას უსაფრთხოების შეგრძნებას. თუ ადამიანს უნდა რომ ბავშვისთვის მნიშვნელოვანი ფიგურა იყოს, ამაზე ზრუნვა ორსულობის პერიოდშივე უნდა დაიწყოს და ხშირად ესაუბროს მას პოზიტიური ხმით. 2 წლის შემდეგ იწყება დედისა და შვილის გამიჯვნა და 3 წლის ასაკში ბავშვს “პირველადი მე“ უყალიბდება, თუმცა დედის როლი კვლავაც პირველადი და შეუცვლელი რჩება. 3 წლამდე მზრუნველ ადამიანებთან პატარას მტკიცე ემოციური კავშირი უყალიბდება, რომელიც არასდროს წყდება. მამა ხშირად უნდა იყოს ბავშვთან და მისი უსაფრთხოების გარანტი უნდა გახდეს. ბავშვისთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი ამ შეგრძნების მიღებაა და სწორედ მისი მიმცემები თამაშობენ დიდ როლს მის შემდგომ განვითარებაში. უსაფრთხოების გარანტი არ ნიშნავს მაინც და მაინც საფრთხისგან დაცვას. ბავშვისთვის უსაფრთხოების გარანტი ხდება ის ადამიანი, ვინც სიყვარულით, ჩხუბის გარეშე უვლის, აჭმევს. ამ დროს არავერბალური კონტაქტი მყარდება და ძალიან მნიშვნელოვანია ჟესტიკულაცია და სახე, რომლითაც ბავშვს უფროსი ეკონტაქტება. უფროსებმა კარგად უნდა გააცნობიერონ, რომ მათი ფსიქოემოციური მდგომარეობა ბავშვის ზოგად განვითარებაზე დიდ გავლენას ახდენს. ადამიანის ხასიათის ძირითადი შტრიხები, რომელიც მას მთელი ცხოვრება მიჰყვება, 4 წლამდე ასაკში ყალიბდება. სწორედ ამ დროს ყალიბდება ნებელობა, რომ ბავშვმა და შემდგომში ზრდასრულმა მიზანმიმართულად მართოს საკუთარი მოქმედება. ამ პროცესში ზედმეტი სიმკაცრე ხელისშემშლელად აღიქმება. ბავშვის განვითარებისთვის ძალიან მნიშვნელოვანია, როცა მის მიმართ სიყვარულს ავლენენ, ეს მათ ემოციურად ჯანმრთელ და ძლიერებად აყალიბებს. ამას ადასტურებს ერიკსონის ნდობა-უნდობლობის სტადია, რომლის მიხედვითაც თბილი, ყურადღებიანი ზრუნვა ჩვილს სამყაროს მიმართ ნდობასა და რწმენას უყალიბებს. უნდობლობა იმ შემთხვევაში ჩნდება, როდესაც ჩვილი თავს არაკომფორტულად გრძნობს ან ცუდად ეპყრობიან. ბავშვების განწყობა, ხასიათი მთლიანად დამოკიდებული ხდება მშობლების განწყობაზე და ხასიათზე. ბავშვთან დროის გატარება განამტკიცებს ურთიერთობებს და ასევე ბავშვს სხვებთან ურთიერთობასაც ასწავლის. ოჯახის ყველა წევრის ჩართულობა, შეთანხმებულად მოქმედება ნებსმიერ ასაკობრივ ეტაპზე უმნიშვნელოვანესია. თუმცა აქ როლების გადანაწილებაზე მნიშვნელოვანი ისაა, რომ უფროსები უნდა იყვნენ ადეკვატურები და თანმიმდევრულები.
ბავშვს უნდა ჰქონდეს გააზრებული, რომ მიღებულია ყველას მიერ ისეთი, როგორიც არის. კმაყოფილების შეგრძნება, რომ მე მიღებული ვარ ჩემიანების მიერ, ბევრი ასოციალური ქცევის პრევენციას წარმოადგენს, შემდგომში ადამიანს ბევრ "გაუგებარ" სიტუაციაში მოხვედრისგან იცავს. როცა ბავშვს და მოზარდს მხარდაჭერა და გაგება არ აქვს ოჯახში, ის შემდეგ ამ მოთხოვნილების დაკმაყოფილებას ოჯახის გარეთ ეძებს და ხშირად არასწორ სიტუაციაში აღმოჩნდება ხოლმე. როცა ბავშვი სხვადასხვა ადამიანისგან სხვადასხვა აზრებს ისემენს იგი იღებს ორმაგ სიგნალს და ურთიერთსაწიმააღმდეგო ხაზები ჩნდება მის ხასიათში. ეს კი პიროვნული განვითარებისთვის ცუდია, ბავშვის პიროვნებად ჩამოყალიბების სტაგნაციას იწვევს.
გამოყენებული ლიტერატურა:
206 შეფასება არ არის
|