
ჩვენ აქ არ ვსაუბრობთ უბრალო ჰიპსტერებზე, არამედ la SAPE-ზე, რომელიც ითარგმნება როგორც „პარტიული ხალხისა და ელეგანტური ხალხის საზოგადოება“.

კონგოს რესპუბლიკაში ეს აკრონიმი აღნიშნავს ადგილობრივი მოდების სუბკულტურას, დენდიებს, ცეკვის მოყვარულებს და ელეგანტურ დენდიებს. Les sapeurs-ს დიდ სიამოვნებას ანიჭებთ საზოგადოების შოკში ჩაგდება თავიანთი ექსტრავაგანტული ჩაცმულობითა და ქცევით.

SAPE მოძრაობა სათავეს იღებს კოლონიალური ეპოქით და ასოცირდება კონგოს ისტორიის არასასურველ მომენტებთან. კოლონიზატორები ხშირად ვერ ახერხებდნენ თავიანთი შავკანიანი ქვეშევრდომებისთვის გადახდას, აიძულებდნენ მათ დაკმაყოფილებულიყვნენ ელემენტარული საცხოვრებელი პირობებით და გაფუჭებული სამოსით. თუმცა მსახურებმა მოახერხეს თავიანთი პოზიციით სარგებლობა და ისეთი ამპარტავნებით დაიწყეს ევროპული სამოსის ტარება, თითქოს ახლახან გამოვიდნენ საუკეთესო პარიზის ან ბრიუსელის ატელიეებიდან.

მათ ჰქონდათ საკმარისი ქარიზმა და არტისტულობა, რათა დაერწმუნებინათ მათი თანატომელები, რომ ეს სტილი იყო გემოვნებისა და ელეგანტურობის ნამდვილი მაგალითი. კოლონიური ეპოქის დასრულების და კონგოს მრავალი განსაცდელის შემდეგ, სტილის წყურვილი კვლავ გაჩნდა. 1960-იანი წლებისთვის SAPE მოძრაობა უკვე ჩამოყალიბდა: გაჩნდა როგორც აბრევიატურა, ასევე სუბკულტურა, ასევე უნიკალური ჟარგონი.




საინტერესოა, რომ ეს აფრიკელი მოდების მიმდევრები არ არიან განგსტერები ან კრიმინალური ფიგურები. მათი უმრავლესობა ჩვეულებრივი პროლეტარია კონგოს დედაქალაქ ბრაზავილიდან. ტაქსის მძღოლები, მექანიკოსები, კლერკები და ფერმერებიც კი თვეობით ზოგავენ ფულს ადგილობრივი სტანდარტებით დამზადებული ლამაზი კოსტუმებისა და აქსესუარების შესაძენად. SAPE-ის საზოგადოებაში გაწევრიანების შემდეგ ისინი იკრიბებიან თავიანთ კლუბებში, ცეკვავენ რთული რეტრო სტილის ცეკვებს და ცდილობენ გახდნენ სტილის ხატები საკუთარი უბნისთვის.

les sapeurs-ის იდეოლოგია მარტივია: დატკბე ცხოვრებით ჭუჭყისა და განადგურების მიუხედავად, შეინარჩუნო პოზიტიური დამოკიდებულება და შთააგონო სხვები, მათაც კი, ვისაც არ ესმის სტილი და იცინიან მოდაზე.