კომპიუტერები და პროგრამები კომპიუტერული გრაფიკა და გამოსახულების რეზოლუცია (Photoshop 4/5) 2015, 15 აგვისტო, 12:54 როგორც უკვე აღვნიშნეთ (იხ. ფოტოშოპის შექმნის ისტორია), Adobe Photoshop-ი არის პროგრამა გრაფიკული ფაილების შექმნისა და რედაქტირებისთვის, მაგრამ ვიდრე პროგრამის შესწავლას დავიწყებთ, უნდა გავიგოთ, თუ რა არის გრაფიკული ფაილი. ვექტორული გამოსახულების მაშტაბირებისას, გამოსახულების ხარისხი არ იცვლება. ასეთ ფორმატში იქმნება დიდი ზომის პლაკატები ქუჩის ბანერებისათვის და საგზაო ნიშნები. ფორმატი მისაღებია მარტივი ნახატების შესაქმნელად (მაგ., ანიმაციაში), მაგრამ არ გამოიყენება ციფრულ ფოტოგრაფიაში, რადგან ვექტორულ გამოსახულებაში, ყველა ფერი კონტურით არის შემოფარგლული, რის გამოც იკარგება ფერთა გარდამავლობა, რაც გამოსახულებას ხარისხსა და რეალურობას უკარგავს.
რასტრული გამოსახულებაც იგივე პრინციპით არის აგებული. თუ გამოსახულების მასშტაბს გავზრდით, დავინახავთ მის შემადგენელ ნაწილაკებს, ანუ პიქსელებს, რომელთა ფორმა და ზომა მოცემულ გამოსახულებაში ყოველთვის ერთნაირია. რაც შეეხება პიქსელების რაოდენობას, რაც უფრო პატარა ზომის არის პექსელი, მით უპრო დიდია მათი რაოდენობა და შესაბამისად, უფრო მაღალია გამოსახულების ხარისხი. ე. ი. გამოსახულების ხარისხი პირდაპირპროპორციულ დამოკიდებულებაშია პიქსელების რაოდენობასთან და უკუპროპორციულ დამოკიდებულეაშია მათ ზომასთან. პიქსელების რაოდენობას გამოსახულებაში განსაზღვრავს გამოსახულების რეზოლუცია. ციფრული გამოსახულების მთავარი მახასიათებელი არის რეზოლუცია (Resolution). რეზოლუცია განსაზღვრავს პიქსელების რაოდენობას გამოსახულების ჰორიზონტალური და ვერტიკალური მიმართულებით ზომის 1 ერთეულზე (1 სმ, 1 მმ, 1 დიუმი). საერთაშორისო პრაქტიკაში საზომ ერთეულად მიღებულია დიუმი (1 დიუმი=2, 54 სმ) -ppi (pixel per inch – პიქსელი დიუმზე). ამრიგად, რეზოლუცია არის პიქსელების სიხშირე გამოსახულებაში და რაც უფრო მაღალია რეზოლუცია, მით უფრო უკეთესია გამოსახულების ხარისხი (ნახ. სურათები დიდი და პატარა რეზოლუციით). ამ სურათზე ერთი და იგივე გამოსახულება სხვადასხვა რეზოლუციის პირობებში, სხვადასხვანაირად გამოიყურება. თუ სხვადასხვა რეზოლუციის მქონე ორი გამოსახულების გეომეტრიული ზომა ერთნაირია (ნახ. სურათები დიდი და პატარა რეზოლუციით), ამობეჭვდვის შემთხვევაში, ერთნაირი ზომის ფოტოსურათები მიიღება, მაგრამ მონიტორის ეკრანზე ისინი განსხვავებული ზომის ადგილს დაიკავებენ, რადგან განსხვავებულია მათი ხაზოვანი ზომა. ხაზოვანი ზომა არის პიქსელების რაოდენობა გამოსახულების ჰორიზონტალური და ვერტიკალური საზღვრების გასწვრივ. თუ ვიცით გამოსახულების ზომა სანტიმეტრებში და ვიცით რეზოლუცია დიუმებში, მარტივი მათემატიკური გამოთვლით შეგვიძლია ხაზოვანი ზომის გაგება ( უნდა გადავიყვანოთ გეომეტრიული ზომა დიუმებში და გავამრავლოთ გამოსახულების რეზოლუციაზე). მოცემულ მაგალითში წარმოდგენილი გამოსახულებების ხაზოვანი ზომებია: 354 X 472 და 85 X 113 პიქსელი. წარმოვიდგინოთ, რომ მონიტორის ეკრანი ნახვრეტებიანი დაფაა. გამოსახულების ეკრანზე გახსნისას, მისი პიქსელები ჯდება მონიტორის პიქსელებში. ისევე როგორც სათამაშო მოზაიკაში არ შეიძლება დაფის ერთ ნახვრეტში ორი ელემენტის ჩადება, აქაც მონიტორის ერთ პიქსელზე, გამოსახულების მხოლოდ ერთი პიქსელი ჯდება. ამიტომ, გამოსახულებას, რომლის რეზოლუცია 300 ppi – ია (ისევ ჩვენს მაგალითს დავუბრუნდით), ეკრანზე ესაჭიროება 167 088 პიქსელი (ეს რიცხვი ხაზოვანი ზომების გადამრავლებით არის მიღებული), ხოლო 72 ppi – იან გამოსახულებას – 9 605 პიქსელი. ქვემოთ მოცემულ სურათზე, პატარა გამოსახულება დიდი გამოსახულების შემცირების გზით არის მიღებული. დიდ გამოსახულებაზე, კვადრატში მოქცეულ ობიექტზე, აშკარად იკვეთება გლობუსის კონტური, ხოლო პატარაზე, მხოლოდ ორფეროვანი ლაქა ჩანს. შემცირებული გამოსახულების პირვანდელ ზომაზე აღდგენის შემთხვევაში, ლაქა უფრო გაიზრდება (პროგრამა, რა თქმა უნდა, გლობუსს ვერ დახატავს). ამიტომ, გამოსახულების შემცირების წინ, აუცილებელია მისი ასლის გაკეთება ან შემცირებული გამოსახულების სხვა სახელით შენახვა. 1480 7-ს მოსწონს
|