რა საიდუმლოს ინახავს ლეონარდო და ვინჩის დაკარგული შედევრი, რომელიც ფლორენციაში ფრესკის ქვეშ აღმოაჩინეს?

გჯერათ, რომ ჯორჯო ვასარის ნახატის ქვეშ იყო ლეონარდო და ვინჩის ყველაზე პატივსაცემი და ახლა დაკარგული შედევრი? რატომ გადაამუშავა ვასარიმ რენესანსის გენიოსის ფრესკა და რას მალავდა იგი? არქეოლოგებმა დაიწყეს ფრესკის გამოკვლევა Palazzo Vecchio-ში მას შემდეგ, რაც არქეოლოგმა აღმოაჩინა სიტყვები "cerca trova" - "ეძებე და იპოვი" - ჩაფლული ფრესკაში.
პალაცო ვეკიო
და ვინჩის ფრესკის ისტორია
1503 წელს ფლორენციელმა სახელმწიფო მოღვაწემ პიერო სოდერინმა ლეონარდო და ვინჩის დაავალა დაეხატა ანგიარის ბრძოლა ფლორენციის Palazzo della Signoria-ს დიდი საბჭოს დარბაზისთვის (ხუთასი სალონი). ახალგაზრდა მიქელანჯელოს დაევალა დაეხატა თანაბრად ცნობილი კასკინას ბრძოლა, რომელიც აღნიშნავდა ფლორენციელთა გამარჯვებას პიზაზე 1364 წელს. დღეს ეს შენობა, Palazzo Vecchio (იტალ. Old Palace) არის ერთ-ერთი ყველაზე ცნობილი შენობა ქალაქში, რომელიც ამჟამად ქალაქის მერიას ემსახურება. ნახატი ეძღვნება 1440 წლის გამარჯვებას ანგიარის ბრძოლაში მილანსა და იტალიის ლიგას შორის, რომელსაც ფლორენციის რესპუბლიკა ხელმძღვანელობს. იმ დროს ფლორენციელები კონფლიქტიდან გამარჯვებული გამოვიდნენ და პაპის ავტორიტეტი აღადგინეს.
"ანგიარის ბრძოლა"
და ვინჩიმ ენთუზიაზმით აიღო შეკვეთა და გამოიყენა იგი ფრესკების მხატვრობის ახალი ტექნიკის ექსპერიმენტებისთვის. პლინიუს უფროსის ზოგიერთი ნამუშევრებით შთაგონებულმა ლეონარდომ გადაწყვიტა ფრესკის დახატვა ენკაუსტიკური ტექნიკით, რომელიც ასევე ცნობილია როგორც ცხელი ცვილის მხატვრობა. იგი იყენებს გაცხელებულ ფუტკრის ცვილს ფერადი პიგმენტების დამატებით. სამწუხაროდ, ტექნიკამ არ გამოიღო მოსალოდნელი შედეგი: გაცხელებული ცვილი ვერ გადანაწილდა თანაბრად მთელ ფრესკაზე, რის გამოც საღებავი ადგილებზე იშლება. როგორც ვაზარი აღწერს, ცვილის დაფუძნებულმა პიგმენტებმა ვერ გაუძლეს მაღალ ტემპერატურას და ფრესკამ ისე დაიწყო დნობა, რომ ლეონარდომ ძალიან სწრაფად მიატოვა იგი და არ დაასრულა.
და ვინჩი და ფრესკის ესკიზები
მხატვრის გეგმის მიხედვით, ფრესკა მისი უდიდესი ნამუშევარი უნდა გამხდარიყო. ზომით (6, 6 17, 4 მეტრით), ის სამჯერ აღემატებოდა "საიდუმლო სერობას" და მოიცავდა სამ უწყვეტ სცენას: ბრძოლის დასაწყისი, შუა და დასასრული. ლეონარდო გულდასმით მოემზადა ნახატის შესაქმნელად, შეისწავლა ბრძოლის აღწერა და პალაცოს ხელმძღვანელობისთვის წარდგენილ ჩანაწერში თავისი გეგმა ჩამოაყალიბა. შედეგმა გადააჭარბა რენესანსის ყველა სხვა ნამუშევარს.
გასაკვირი არ არის, რომ შედევრს, თუმცა დაუმთავრებელი, მოგვიანებით უწოდეს "სკოლა მთელი მსოფლიოსთვის". თუმცა, ერთი საუკუნის შემდეგ, ჰერცოგმა კოზიმო I-მა უბრძანა მხატვარ ჯორჯო ვაზარის დაეხატა და ვინჩის ნახატი. მართალია, რომ ვაზარმა ეს ფრესკა ხელახლა დახატა და მასზე საკუთარი შექმნა?
ვაზარის ფრესკის ისტორია
მას შემდეგ რაც ვაზარიმ მიიღო შეკვეთა, არ არსებობს სანდო ინფორმაცია „ანგიარის ბრძოლის“ მომავლის შესახებ. ხელოვნებათმცოდნეებმა იცოდნენ, რომ ის უნდა ყოფილიყო Palazzo Vecchio-ში, მაგრამ ვერაფერი იპოვეს, გარდა პიტერ პოლ რუბენსის მიერ გადაწერილი ჩანახატებისა.
ვაზარის ფრესკა
მე-16 საუკუნის შუა ხანებში, ჯორჯო ვაზარიმ, და ვინჩის ნამუშევრების გულშემატკივარმა, კოზიმო I-ის თხოვნით მთლიანად აღადგინა დარბაზი და დახატა ექვსი ახალი ფრესკა აღმოსავლეთ და დასავლეთ კედლებზე. მან წარმოადგინა ფლორენციული გამარჯვება მარჩიანოს ბრძოლაში, ძალიან სისხლიანი ბრძოლა, რომელშიც სიენა საბოლოოდ დაეცა და ფლორენცია მედიჩის ოჯახის ხელში გადავიდა. დიდი ბრძოლის ხსოვნას, რომელმაც საბოლოოდ დაამარცხა სიენა, კოზიმო I-მა უბრძანა ბარტოლომეო ამანატის გამარჯვების ადგილზე ტაძრის აშენება, ხოლო ფლორენციაში მარმარილოს სვეტი აღმართეს პიაცა სან ფელიჩეში. შესაძლებელია თუ არა, რომ ვაზარიმ გადაწყვიტა ლეონარდოს შედევრის ხელახლა დახატვა?
ჯორჯო ვაზარი
2012 წლის აღმოჩენა
მაურიციო სერაჩინი, ინჟინერი და ხელოვნების დიაგნოსტიკოსი, სან დიეგოს უნივერსიტეტის პროფესორი და ხელოვნების დიაგნოსტიკის ერთ-ერთი წამყვანი ექსპერტი მსოფლიოში, დაიწყო და ვინჩის ფრესკის ძიება 30 წელზე მეტი ხნის წინ. 1970-იან წლებში ვასარის ნახატზე გამოსახულ ერთ-ერთ მწვანე დროშაზე სერაჩინიმ დაინახა თეთრ საღებავზე დაწერილი სიტყვები „Cerca Trova“. სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ: "ეძებე და იპოვი". მკვლევარმა გონივრულად გადაწყვიტა, რომ ეს იყო ლეონარდოს დაკარგული შედევრის საიდუმლოს ამოხსნის გასაღები. ხელისუფლებისგან ნებართვის მიღების შემდეგ, სერაჩინიმ ჩაატარა ოთახის ლაზერული, თერმული და სარადარო სკანირება, რათა დაედგინა ნახატის სავარაუდო ადგილმდებარეობა პანელზე.
"ეძებე და იპოვი"
და შემდეგ, 2012 წლის მარტში, სერაჩინიმ აღმოაჩინა, რომ ვაზარის ნახატი რეალურად ეკიდა თხელ კედელზე, გალერეის სხვა ნამუშევრების მოშორებით. სენსორებმა ორ კედელს შორის 1-დან 3 სანტიმეტრამდე ღრმული აღმოაჩინეს, საკმარისად დიდი ძველი ფრესკის შესანარჩუნებლად. ვასარის ნახატზე პატარა ხვრელის გაკეთებით, სერაჩინიმ კედლის მიღმა აღმოაჩინა პიგმენტები, რომლებიც და ვინჩიმ გამოიყენა თავის ნამუშევრებში. დიახ, ვასარიმ ვერ გაანადგურა ლეონარდოს ცნობილი ნამუშევრები და სწორედ ამიტომ ააგო თხელი კედელი ორიგინალურ ნახატზე და ეს კედელი თავისი ნახატით დაფარა. ცნობილია, რომ ვაზარიც ასე მოიქცა, როცა ჯოტოს და მასაჩიოს ფრესკების მოხატვის შეკვეთები მიიღო.
ვაზარი იყო გამომგონებელი მხატვარი, რომელიც ლეონარდო და ვინჩის პატივისცემით და მოწიწებით ეპყრობოდა და არ სურდა მისი შედევრების განადგურება. მან იცოდა, რომ ისტორიკოსები მათ საუკუნეების შემდეგ მოძებნიდნენ. ამიტომ მან თავის ნახატებში შეიტანა სასიცოცხლო გასაღები: „ეძებე და იპოვი“.