კულტურა ჯგუფური ქორწინებები და ქალწულების ინიციაცია- თავისუფალი სიყვარულის სექტა XIX საუკუნეში 30 იანვარი, 19:25 ონეიდა იყო უტოპიური კუთხის სახელი ნიუ-იორკის შტატში, რომელიც გაჩნდა 1848 წელს და არსებობდა 20 წელზე მეტი ხნის განმავლობაში. მაშინ, როცა დანარჩენ ვიქტორიანულ სამყაროში ეცვათ მახრჩობელა კორსეტები, ტაბუ ედო ბევრ თემას, ონეიდას კომუნაში სხვა წესრიგი სუფევდა. ქალებს შეეძლოთ იქ ბავშვის გაჩენა, ან არ გაჩენა, მათი სურვილისამებრ, ეცვათ შარვალი და მიჰყვებოდნენ ნებისმიერ მამაკაცს, რომელიც მოეწონებოდათ... კარგად ჟღერს, მაგრამ იყო ერთი „მაგრამ“. "თავისუფალი სიყვარულის" მამა
ეს ყველაფერი დაიწყო კაცით, სახელად ჯონ ჰემფრი ნოიესით - ძალიან სკანდალური ფიგურა, რომლის წყალობითაც, სხვათა შორის, გამოიყენებოდა ფრაზა "თავისუფალი სიყვარული". ნოიესი იყო ამერიკელი პოლიტიკოსი და საზოგადო მოღვაწე. ოცი წლის ასაკში ის სერიოზულად დაინტერესდა რელიგიით - იმდენად, რომ მიატოვა პერსპექტიული იდეა, გამხდარიყო ადვოკატი და სანაცვლოდ მოინდომა მღვდლის კარიერა. მაგრამ სემინარიაში ნოიესმა თავი საუკეთესოდ არ გამოიჩინა. ის არ იყო მოუსვენარი ან დაუფიქრებელი სტუდენტი, პირიქით: ნოიესი იმდენად ღრმად იყო ჩაფლული საღვთისმეტყველო საკითხებში, რომ ხშირად უწევდა კამათს თავის კოლეგებთან. მას განსაკუთრებით აინტერესებდა ცოდვისა და ზნეობის თემები. თავის კვლევაში ნოესმა მიიჩნია, რომ „მისმა ახალმა ურთიერთობამ ღმერთთან გააუქმა მისი ვალდებულება დამორჩილებოდა ტრადიციულ მორალურ სტანდარტებს ან საზოგადოების ჩვეულებრივ კანონებს“. ![]() ის საბოლოოდ გააძევეს იელის სემინარიიდან და ჩამოართვეს ახლახანს გაცემული პასტორალური ლიცენზია. ნოიესი არ ჩანდა ძალიან ნაწყენი. ის წავიდა ქალაქ პუტნიში, სადაც შექმნა პატარა „ბიბლიური სკოლა“, ანუ სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ, სექტა. „მე წავართვი მათ ცოდვის უფლება და ისინი აგრძელებენ ცოდვის ჩადენას; მათ წაართვეს ქადაგების უფლება, მაგრამ მე ვაგრძელებ ქადაგებას“. როდესაც ნოიესი 27 წლის იყო, მის ცხოვრებაში კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი მოვლენა მოხდა, რომელმაც გავლენა მოახდინა კომუნის სტრუქტურაზე. ის ჰარიეტ ჰოლტონზე დაქორწინდა. პირველი რამდენიმე წლის განმავლობაში ისინი ცხოვრობდნენ ჩვეულებრივ „ქრისტიანულ“ ქორწინებაში, ანუ ყოველგვარი კონტრაცეფციის გარეშე. ექვსი წლის განმავლობაში ჰარიატმა ხუთჯერ გააჩინა - მშობიარობა წარმოუდგენლად რთული და ტრავმული იყო და მხოლოდ ერთი ბავშვი გადარჩა. როგორც ჩანს, ნოიესს არ აინტერესებდა ცოლი, რადგან მან შესთავაზა, რომ ცოტა ხნით ცალკე ეცხოვრა. ამ იდეამ მათ ოჯახს დიდი შვება მოუტანა. მაგრამ მაინც, სექსზე სრული უარი ნოიესს არასრულყოფილ გამოსავალად მოეჩვენა, ამიტომ მან დაიწყო სხვადასხვა სექსუალური ტექნიკის შესწავლა, რაც ორივეს სიამოვნების საშუალებას მისცემდა, მაგრამ არ გამოიწვევდა ორსულობას. უფრო მეტიც, ნოიესი მივიდა იმ დასკვნამდე, რომ ნებისმიერი კონცეფცია უნდა იყოს დაგეგმილი და სასურველი. მე-19 საუკუნისთვის ეს იდეა არ იყო მხოლოდ უჩვეულო - ის ეწინააღმდეგებოდა ქრისტიანობის ყველა კანონს. კომუნის გაჩენა
ონეიდას საზოგადოება გაჩნდა ონეიდას კრიკის ნაპირებზე, მედისონისა და ონეიდას საგრაფოების საზღვარზე. ეს მიწები იყიდა კაცმა, სახელად ჯონათან ბარტმა, რომელიც გახდა ნოესის იდეების მგზნებარე მიმდევარი და თავად დაუთმო ეს ტერიტორია უკეთესი სამყაროს ასაშენებლად. ბარტმა შესთავაზა, რომ ნოესმა იპოვა საზოგადოება თავისი წესებითა და მორალური პრინციპებით. ჯგუფური ქორწინება
კომუნის წევრები იცავდნენ თავისუფალი სიყვარულის ღირებულებებს. ეს იმას ნიშნავდა, რომ ნებისმიერ მამაკაცს შეეძლო სექსი ნებისმიერ ქალთან მისი თანხმობით. ხანდაზმული მამაკაცები ახალგაზრდებს სექსის სპეციალურ ტექნიკას ასწავლიდნენ - შეჩერებულ სქესობრივ აქტს, როცა სექსის დროს მამაკაცი თავს იკავებს ორგაზმისგან. ახალგაზრდა მამაკაცები ვარჯიშობდნენ ხანდაზმულ ქალებთან, რომლებიც უკვე შევიდნენ მენოპაუზის პერიოდში. ირონია ის იყო, რომ ეს მეთოდი ძალიან ეფექტური აღმოჩნდა: კომუნის არსებობის 20 წლის განმავლობაში მხოლოდ 12 დაუგეგმავი ორსულობა დაფიქსირდა. მამაკაცები, რომლებმაც ვერ შეძლეს „თავის შეკავება“, საზოგადოების გმობასა და დაცინვას ექვემდებარებოდნენ. ნოიესს სჯეროდა, რომ დაუგეგმავი შვილების მამობა ისეთივე სამარცხვინო იყო, როგორც, ვთქვათ, მასტურბაცია.
მიუხედავად იმისა, რომ შეიძლება ჩანდეს, რომ ამ ცხოვრების წესმა გამოიწვია უხამსობა, ეს მთლად ასე არ იყო. ყველა ურთიერთობა და თანაცხოვრება დოკუმენტირებული იყო და სექსის ნებართვის მისაღებად საჭირო იყო კომიტეტის თანხმობა. ყველა კომუნარი ცხოვრობდა დიდ სახლში, სხვადასხვა ოთახებში, ამიტომ კომუნარის „ელიტა“ ყურადღებით აკვირდებოდა ქალისა და მამაკაცის სექსუალურ ცხოვრებას: ვინ, როდის და ვისთან. ნებართვის გარეშე პარტნიორთან ღამის გათევაც კი არ შეიძლებოდა. ქალების სტატუსი
ქალები თანაბრად მონაწილეობდნენ მამაკაცებთან ერთად კომუნის სოციალურ საქმიანობაში. თუმცა, რამდენად „წარმატებული“ იქნებოდა, დამოკიდებული იყო არა სქესზე, არამედ იმაზე, თუ რამდენად მოეწონებოდა ნოიესს. ნოიესი ხშირად თავად ირჩევდა წყვილებს: კერძოდ, სანდო და საეჭვო წევრებს აერთიანებდა. კონტროლი და სტირიკულტურა
ექსპერიმენტის არსი იყო იმის უზრუნველყოფა, რომ ყოველი ორსულობა საგულდაგულოდ იყო დაგეგმილი, რათა გაეჩინათ უფრო ჯანმრთელი, ძლიერი და სულიერი შთამომავლობა. თავად ნოიესი თითქმის ათეული შვილის მამა იყო. საბოლოო გადაწყვეტილება იმის შესახებ, თუ რომელ მამაკაცებსა და ქალებს მიეცათ უფლება მონაწილეობა მიეღოთ ექსპერიმენტში, ნოიესს ეკისრებოდა, მაგრამ მან პირველად განიხილა კანდიდატები კომუნის შესაბამისი კომიტეტის სხდომაზე: ამ კომიტეტს შეეძლო დაემტკიცებინა ან არ დაემტკიცებინა იმ კომუნების შუამდგომლობები, რომლებსაც სურდათ. ჰყავდეს შვილი. გაცილებით მეტი ყურადღება ექცეოდა ქალისა და მამაკაცის სულიერ თვისებებს, ვიდრე ფიზიკურს. ამავდროულად, ონეიდაში ითვლებოდა, რომ ბავშვი არ უნდა იყოს მიბმული ბიოლოგიურ მშობლებთან - სამაგიეროდ, იგი კომუნის ყველა წევრი ნათესავებად უნდა აღიქვას. ასეთ ბავშვებს, „სტირიკულისტებს“ ზრდიდნენ და ამზადებდნენ კომუნის განათლებული ადამიანები. რა მომავალი ჰქონდათ ასეთ ბავშვებს? ეს რაღაც პირქუშს მიგვანიშნებს, მაგრამ სინამდვილეში, „სტირიკულისტი“ ბავშვების უმრავლესობის მომავალი ბედი საკმაოდ კარგი აღმოჩნდა: მათ კარგი განათლება მიიღეს და დიდხანს იცხოვრეს. რა თქმა უნდა, არა საკუთარი გენეტიკური თვისებების გამო, არამედ მხოლოდ იმის გამო, რომ მათ გაცილებით მეტი ყურადღებით ექცეოდნენ, ვიდრე ჩვეულებრივ ვიქტორიანულ ოჯახში. კომუნის ცხოვრება წარმატებული იყო მანამ, სანამ ჯონ ჰემფრი ნოიესმა ძალაუფლება თავის ვაჟს, თეოდორ ნოესს გადასცა, რამაც მასში განხეთქილება გამოიწვია. კომუნართა უმეტესობას სურდა ტრადიციული ქორწინების დაბრუნება. კომუნაზე გარეგანი ზეწოლაც გაიზარდა – ჯონ ნოიესს ბრალს სდებდნენ ბავშვთა შეურაცხყოფაში (რაც ალბათ უსაფუძვლო არ არის) და მას აშშ-დან კანადაში გაქცევა მოუწია. 1879 წელს კომუნა დაიშალა, მისმა ზოგიერთმა წევრმა შექმნა სააქციო საზოგადოება და განაგრძო კომერციული საქმიანობა. ჩამოყალიბებული წყვილების უმეტესობა ერთად საცხოვრებლად დარჩა. 114 1-ს მოსწონს
|