x
image
ქეთი1988
Mediator image
Mediator image
,,ერთჯერადი გემები"- ბრიტანელი გემთმშენებლების უნიკალური ხერხი ფულის დასაზოგად

image

ინდუსტრიულ რევოლუციამდე ბრიტანეთის გემთმშენებლობის ინდუსტრია მთლიანად იყო დამოკიდებული ბალტიის ქვეყნებზე. ისინი აწვდიდნენ საჭირო მასალებს: ხე, ფისი და ქვანახშირის ტარი. რა თქმა უნდა, ასეთი დამოკიდებულება არ შეეფერებოდა დიდ საზღვაო ძალას და დროთა განმავლობაში მან სავაჭრო დეფიციტიც გამოიწვია. მისი მცირე ნაწილი ამერიკიდან იმპორტმა მოიცვა, მაგრამ ქვეყნებს შორის უზარმაზარი მანძილის გამო ტრანსპორტირება ძალიან ძვირი ღირდა, რაც იმპორტს წამგებიანი ხდიდა. ამერიკულ ნედლეულზე გადასვლის ყველა მცდელობა წარუმატებელი აღმოჩნდა. შემდეგ 2 გემთმშენებელმა მოიფიქრა პრობლემის ბრწყინვალე გადაწყვეტა...



ბრიტანეთს არ მოსწონდა ბალტიისპირეთის ქვეყნებზე დამოკიდებულება



მე-18 საუკუნის დასაწყისში ბრიტანეთმა გადაწყვიტა ებრძოლა ბალტიისპირეთის ქვეყნებიდან ნედლეულზე დამოკიდებულების წინააღმდეგ. გადაიდგა ნაბიჯები იმის უზრუნველსაყოფად, რომ ხე-ტყე მიეწოდებოდა ამერიკული კოლონიებიდან და მხოლოდ ინგლისში. ინიციატივებს არაფერი მოჰყოლია - ბაზარი ისევ ბალტიისპირეთის ნედლეულით იყო სავსე, რადგან სამჯერ იაფი იყო.


მორები ელოდებათ გაზაფხულის წყალდიდობას,  რათა ისინი მდინარეში გადმოცურონ კანადის პროვინცია ბრიტანეთის კოლუმბიაში. / ფოტო: ორეგონის ისტორიული საზოგადოება

მორები გაზაფხულის წყალდიდობის მოლოდინში, რათა მდინარისკენ გადაცურონ. კანადის პროვინცია ბრიტანეთის კოლუმბიაში.



როგორ ებრძოდნენ ბრიტანეთის ხელისუფლებაში ასეთ საძულველ დამოკიდებულებას?


მიწოდების პირველი შეფერხებები წარმოიშვა ნაპოლეონის გამარჯვებული ლაშქრობის დროს ევროპაში. ბალტიისპირეთის ქვეყნები ფაქტობრივად დაბლოკილი იყო. მიმდინარე ომმა ბალტიისპირეთიდან ხე-ტყის გადაზიდვა უფრო და უფრო გააძვირა. შედეგად, ამან აიძულა გემთმშენებლები მიექციათ ყურადღება ამერიკაზე, რომლის ნედლეულის ფასი დაეცა. ნაპოლეონის რუსეთის იმპერიაში შეჭრის დროისთვის, ყოფილი ბრიტანეთის კოლონიების ხემ თითქმის შეცვალა ბალტიის ხე ბრიტანული ბაზრიდან.

ომის დასრულების შემდეგ ყველაფერი ისევ შეიცვალა. გემთმშენებლობა სასტიკი ტემპით ვითარდებოდა და მას მასალები სჭირდებოდა. ევროპაში მშვიდობა იმას ნიშნავდა, რომ ბალტიისპირეთიდან მიწოდება კვლავ შესაძლებელი გახდა და იმპორტი განახლდა.


ასეთი ბრტყელძირიანი ნავები იყო შთაგონება ერთჯერადი ჭურჭლის შესაქმნელად. / ფოტო: pinterest.com

ასეთი ბრტყელძირიანი ნავები იყო შთაგონება ერთჯერადი ხომალდის შესაქმნელად



ხეზე ფასები გაიზარდა მაღალი მოთხოვნის გამო და გემთმშენებლებმა დაიწყეს ფიქრი იმაზე, თუ როგორ შეემცირებინათ ხარჯები. ორ ბიზნესმენს გლაზგოდან გაუჩნდა გენიალური იდეა ყველა ასპექტში, თუ როგორ უნდა შემოიტანოთ დიდი მოცულობის ხე, თანხის დაზოგვისას. გეგმა მარტივი იყო: საჭირო იყო დიდი გემის აგება, რომელსაც შეეძლო კოლოსალური ტვირთის გადატანა, ჩვეულებრივ გემზე დიდი. ამავდროულად, ისე, რომ თავად გემის შემდგომი დემონტაჟი და ნედლეულის გაყიდვა შესაძლებელი ყოფილიყო.

ამ მეთოდით ერთდროულად მოგვარდა ორი პრობლემა: ჯერ ერთი, პრაქტიკულად უფასო მიწოდება და მეორეც, ამ გზით შესაძლებელი გახდა გადასახადის გადახდის თავიდან აცილება ხეზე, რისგანაც გემი აშენდა.


საჭირო იყო გემი,  რომელიც მოგვიანებით შეიძლებოდა დაშლილიყო. / ფოტო: ndianapublicmedia.org

საჭირო იყო გემი, რომელიც მოგვიანებით შეიძლებოდა დაშლილიყო.



პირველი ასეთი ერთჯერადი გემი აშენდა კანადაში. მან მიიღო ამერიკის აღმომჩენის სახელი და იყო უზარმაზარი ზომით: თითქმის ასი მეტრი სიგრძით და თითქმის ორი ათეული მეტრი სიგანე. გემის წონა იყო თითქმის 4 ათასი ტონა, რაც 10-ჯერ აღემატებოდა ხე-ტყის მიმწოდებელი გემების საშუალო ტონაჟს. აშენდა ისე, რომ მოგვიანებით დაშლისას არ დაზიანებულიყო.


პირველი ერთჯერადი გემის ნახატი სახელწოდებით "კოლუმბი". / ფოტო: amusingplanet.com

პირველი ერთჯერადი გემის ნახატი სახელწოდებით "კოლუმბი". /



კოლუმბის მოგზაურობა ადვილი არ იყო. გემი არ იყო შესაფერისი ასეთი ნავიგაციისთვის და წყალი შედიოდა კიდეც. მეზღვაურები თითქმის მთელი საათის განმავლობაში ტუმბავდნენ წყალს სათავსებიდან.


განსაცვიფრებელი კომერციული წარმატება და ერთჯერადი ნავების ეპოქის დასასრული




ერთჯერადი გემის მშენებლობა. / ფოტო: youtube.com

ერთჯერადი გემის მშენებლობა.



როდესაც კოლუმბი საბოლოოდ მივიდა ინგლისის ნაპირებზე, მისი სათავსოები წყლით იყო სავსე. მიუხედავად ამისა, საწარმომ საოცარი წარმატება მოიპოვა - ამ გზით გადაიტანეს თითქმის 10 ათასი ტონა ხე, ხოლო ღირებულება ჩვეულებრივზე თითქმის 4-ჯერ დაბალი იყო! მფლობელები იმდენად გაახარა წარმატებამ, რომ გადაწყვიტეს კიდევ უფრო მეტი დაეზოგათ და გემი მეორე მოგზაურობაზე ატლანტის ოკეანეში გაგზავნეს. აქ მიზანშეწონილია ვთქვათ: ფრაერის სიხარბემ გაანადგურა იგი. გემი ქარიშხალმა მოიცვა და ჩაიძირა.


ამავდროულად, კვებეკში გაჩაღდა მეორე ერთჯერადი გემის მშენებლობა, სახელად Baron Renfrew. ის კიდევ უფრო დიდი იყო და შეეძლო 15 ათასი ტონა ხე-ტყის ტრანსპორტირება. სამწუხაროდ, გიგანტს არ ჰქონდა განზრახული ბრიტანეთის ნაპირებამდე მისვლა - გემი მიწაში ჩავარდა და ეკიპაჟს მისი მიტოვება მოუწია. შემდეგ ხომალდი ქარიშხალმა გაანადგურა და მისი ნამსხვრევები საფრანგეთის სანაპიროზე ამოვარდა.


"ბარონი რენფრუ". / ფოტო: amusingplanet.com

"ბარონი რენფრუ".



კოლუმბისა და ბარონ რენფრიუს მფლობელების უზარმაზარმა ზარალმა ვერ დაჩრდილა საწარმოს უზარმაზარი წარმატება - ბოლოს და ბოლოს, ერთჯერადი გემებმა მაინც შეძლეს ატლანტის ოკეანის გადაკვეთა. რომ არა ბიზნესმენების სიხარბე, მაშინ ყველაფერი შეიძლებოდა სულ სხვაგვარად ყოფილიყო. ორივე ერთჯერადი გემის დაკარგვა მათი ძალიან მოკლე ეპოქის დასასრული იყო.

0
141
1-ს მოსწონს
ავტორი:ქეთი1988
ქეთი1988
Mediator image
Mediator image
141
  
კომენტარები არ არის, დაწერეთ პირველი კომენტარი
0 1 0