მსოფლიოს ბევრ ცნობილ ბრენდს აქვს სამხედრო გამოცდილება. ზოგიერთი ბრენდი ამაყად აჩვენებს თავის წარმომავლობას ლოგოებსა და ვებსაიტებში, ზოგი კი ირჩევს ჩუმად შეინარჩუნოს თავისი ისტორია. Business Insider-მა შეარჩია 10 ბრენდი, რომელიც დაიწყო სამხედრო პროდუქტის სახით ან ცნობილი გახდა შეიარაღებული კონფლიქტების დროს.
1. M&Ms
ეს ფერადი დრაჟეს მარცვლები გამოიგონეს ესპანეთის სამოქალაქო ომის დროს (1936-39), როდესაც ამერიკელმა მეწარმემ ფორესტ მარს უფროსმა, მარსის კომპანიის დამფუძნებლის ვაჟმა, დაინახა ჯარისკაცები, რომლებიც შაქრით დაფარული შოკოლადის ნაჭრებს ჭამდნენ, რათა შოკოლადი მზეზე არ დამდნარიყო.
2. Jeep
დღეს, ჩვენ ვუწოდებთ სხვადასხვა ბრენდის ძლიერ ძრავიან ყველა რელიეფის მანქანებს "ჯიპებს" და თავდაპირველად ასე ერქვა ამერიკულ სამხედრო SUV Willys MB-ს, რომელიც გამოვიდა წარმოებაში 1941 წელს. მეორე მსოფლიო ომის დროს ეს იყო ყველაზე გავრცელებული ოთხბორბლიანი მანქანა აშშ-ს არმიაში.
3. Ray-Ban Aviator
ალბათ ყველაზე ცნობადი და პოპულარული სათვალე მსოფლიოში პირველად მხოლოდ სამხედრო მფრინავებისთვის იყო ხელმისაწვდომი. Bausch & Lomb-მა შეიმუშავა ეს მოდელი აშშ-ს არმიის საჰაერო კორპუსის ბრძანებით. მან მოითხოვა სპეციალური სათვალე მაღალი სიმაღლეებისთვის, რომელიც დაიცავდა მფრინავის თვალებს კაშკაშა სინათლისგან და ხელს შეუწყობდა თავის ტკივილისა და გულისრევის შემცირებას. 1936 წლის პირველ მფრინავებს ჰქონდათ მწვანე ანტირეფლექსური ლინზები, რომლებიც არ ფარავდნენ ხედს.
4. Kotex
ქალის ჰიგიენის საშუალების ცნობილი ბრენდი თავდაპირველად სამხედრო სამედიცინო ბრენდი იყო. პირველი მსოფლიო ომის დროს მის ქვეშ ამზადებდნენ გაზის ტამპონებს სამხედრო ჰოსპიტალებისთვის. მაგრამ ექთნებმა სწრაფად გაარკვიეს, თუ როგორ შეიძლებოდა მათი გამოყენება, ასე რომ უკვე 1920 წელს Kotex გახდა ამერიკული კომპანიის Kimberly-Clark-ის პირველი სამომხმარებლო პროდუქტი.
5. Victorinox
შვეიცარიული სამხედრო დანა თავისთავად „ბრენდია“: ასე ჰქვია მრავალფუნქციურ დასაკეც დანებს, რომლებიც აღჭურვილია მრავალი დამატებითი ხელსაწყოებით, როგორიცაა ხრახნიანი ბოთლის გასახსნელი, საცობი და ა.შ. დღეს ასეთ დანებს ყველა და ყველგან იყენებს, Victorinox კი ერთ-ერთი საუკეთესო მწარმოებელია. მაგრამ ალბათ არ იცოდით, რომ კომპანიის დამფუძნებელი კარლ ელსენერი თავდაპირველად აწარმოებდა ქირურგიულ აღჭურვილობას და მე-19 საუკუნის ბოლოდან გახდა შვეიცარიის არმიის ჯიბის დანების მთავარი მიმწოდებელი. მაშინ ჯარისკაცებს ყოველთვის სჭირდებოდათ ხრახნიანი ხელით იმდროინდელი ახალი შმიდტ-რუბინის შაშხანის დასაშლელად.
6. Hugo Boss
გერმანული მოდის სახლის დამფუძნებელი Hugo Ferdinand Boss იყო ნაცისტური პარტიის წევრი და 1928 წლიდან Storm Troops-ის, SS-ისა და ჰიტლერის ახალგაზრდობის ოფიციალური მიმწოდებელი. შემდეგ, ომის წლებში, მის სამკერვალო ფაბრიკაში მუშაობდნენ დასავლეთ და აღმოსავლეთ ევროპის ქვეყნებიდან, მათ შორის საბჭოთა კავშირიდან, ტყვე და იძულებითი მუშები. გერმანელი ისტორიკოსის ჰენინგ კობერის თქმით, კომპანიაში ყველა გულმოდგინე ნაცისტები და ჰიტლერის თაყვანისმცემლები იყვნენ.
7. Fanta
გაჩნდა მეორე მსოფლიო ომის დროს ნაცისტურ გერმანიაში კოკა-კოლას წარმოებისთვის სიროფის იმპორტის აკრძალვის შედეგად. Coca-Cola-ს გერმანული სამმართველოს მაშინდელმა ხელმძღვანელმა ქვეყანაში არსებული ინგრედიენტებიდან ახალი სასმელი მოიფიქრა: შრატი და ვაშლის ფაფა. და ასე დაიბადა Fanta (გერმანული Fantasie-დან). იგი გლობალურ წარმოებაში შევიდა 1955 წელს.
8. Banana Republic
ერთ-ერთი ძველი Banana Republic-ის კატალოგები:
დღეს ეს არის ქალისა და მამაკაცის თანამედროვე საოფისე და ყოველდღიური ტანსაცმლის პოპულარული ბრენდი. მაგრამ თავდაპირველად, მისმა დამფუძნებლებმა, ზიგლერებმა, გაყიდეს ჭარბი სამხედრო და საფარის ტანსაცმელი, არეკლამებდნენ მოგზაურობისთვის კომფორტულ და უსაფრთხო სამოსს.
9. Volkswagen Beetle
და ისევ ნაცისტური გერმანია. მანქანებისა და ჯავშანტექნიკის დიზაინერმა ფერდინანდ პორშემ შექმნა Volkswagen Beetle ადოლფ ჰიტლერის მოთხოვნის საპასუხოდ ძლიერი და საიმედო, მაგრამ საბიუჯეტო "ხალხის მანქანის" შესახებ (სიტყვასიტყვით, ეს არის "Volkswagen"). მას უნდა მოეწყო დაეტია ოჯახი (ორი მშობელი, ორი შვილი), მიეღწია 100 კმ/სთ-მდე სიჩქარისთვის და გამოეყენებინა არაუმეტეს 7 ლიტრი საწვავი 100 კმ-ზე. და რაც მთავარია, მანქანის ფასი საშუალო გერმანული ოჯახისთვის ხელმისაწვდომი უნდა ყოფილიყო.
1938 წლიდან, როდესაც გამოვიდა პირველი Beetle, იგი გახდა ყველაზე ფართოდ წარმოებული მანქანა ისტორიაში, რომელიც წარმოებული იქნა ძირითადი დიზაინის ცვლილების გარეშე. მათ შორის ვერმახტის ჯარისკაცებისთვის.
10. Adidas და Puma
მეწარმეები ბავარიის ქალაქ ჰერცოგენაურახიდან, ძმები დასლერები ერთად აწარმოებდნენ წარმატებულ სპორტულ ფეხსაცმლის ბიზნესს 1924 წლიდან, მაგრამ 30-იანი წლების შუა პერიოდიდან მათი ურთიერთობა სწრაფად გაუარესდა. მათ შორის პოლიტიკური განსხვავებების გამო, თუმცა ორივე იყო NSDAP-ის წევრი.
ამბობენ, რომ ძმებმა საბოლოოდ იჩხუბეს ანტიჰიტლერის კოალიციის მიერ მათი ქალაქის დაბომბვის დროს. უმცროსი ადოლფი (ადი) ბომბის თავშესაფარში ჩავიდა სიტყვებით: „ბინძური ნაძირლები დაბრუნდნენ“, ხოლო უფროსმა რუდოლფმა, რომელიც უკვე იქ იჯდა მეუღლესთან ერთად, ეს სიტყვები თავის თავზე მიიღო. მათ საბოლოოდ დაყვეს თავიანთი კომპანია და დააარსეს Adidas და Puma. (ფოტოზე ადოლფი არის მარცხნივ)