x
მეტი
  • 22.11.2024
  • სტატია:138412
  • ვიდეო:351967
  • სურათი:512069
შუა დერეფნის გასწვრივ უმოკლესი მარშრუტი უზბეკეთსა და ანაკლიის პორტზე გაივლის
ამავდროულად, ცნობილი გახდა შუა დერეფნის ფარგლებში ორი მასშტაბური პროექტის განხორციელების დაწყების შესახებ, რომლებიც აკავშირებს ჩინეთსა და აღმოსავლეთ აზიის ქვეყნებს ევროპასა და ატლანტის ოკეანესთან.


პირველს საქართველოში მნიშვნელოვანი საზოგადოებრივი რეზონანსი მოჰყვა - რადგან უკვე საბოლოოდ ცნობილი გახდა, რომ ანაკლიის ღრმაწყლოვან პორტს ჩინეთ-სინგაპურის კონსორციუმი ააშენებს. ამ კონსორციუმში შედის China Communications Construction Company Limited - უდიდესი ჩინური კომპანია, რომელიც ეწევა სამშენებლო საქმიანობას ეკონომიკის თითქმის ყველა სექტორში (გზები, პორტები, სასტუმროები, ენერგეტიკა, მეტალურგია, ტრანსპორტი, ლოგისტიკა და ა.შ.) და China Harbor Investment LTD - სინგაპურში რეგისტრირებული ჩინური სახელმწიფო კომპანია, რომელიც ინვესტიციას ახორციელებს პორტებში, ლოჯისტიკასა და ინფრასტრუქტურულ პროექტებში. კონსორციუმის ერთ-ერთი ქვეკონტრაქტორი, ასევე უმსხვილესი ჩინური კომპანია China Road and Bridge Corporation 2018 წლიდან აქტიურად არის ჩართული საქართველოში მსხვილი ინფრასტრუქტურული პროექტების განხორციელებაში.


ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტის მშენებლობასთან ერთად, კიდევ ერთი პროექტი იწყება, ამჯერად ცენტრალურ აზიაში, რომელსაც თურქულ საინფორმაციო წყაროებში ცოტა ხნის წინ დაუბრუნდა ისტორიული სახელი - თურქესტანი. თურქესტანის „გული“ ასევე ისტორიულად იყო უზბეკეთი, ქვეყანა, რომელიც ყველაზე მჭიდროდ დასახლებული და დინამიურად განვითარებადია რეგიონში.


უზბეკეთის შემდგომი განვითარების საკვანძო ფაქტორად შეიძლება იქცეს ჩინეთიდან უზბეკეთში რკინიგზის მშენებლობის პროექტი, რომელიც თურქმენეთის, კასპიის ზღვის, აზერბაიჯანისა და საქართველოს გავლით არსებულ მარშრუტებთან ერთად ჩინეთს შავ ზღვასთან უმოკლესი მარშრუტით დააკავშირებს. შედეგად, ცოტა ხნის წინ პეკინში ხელი მოეწერა შეთანხმებას ჩინეთი-ყირგიზეთი-უზბეკეთის სარკინიგზო მაგისტრალის მშენებლობის შესახებ. რამდენიმე ათეული წლის წინ ჩაფიქრებული ეს პროექტი, როგორც იქნა, გადავიდა განხორციელების ეტაპზე.



ჩინეთიდან ევროპისკენ ახალი მარშრუტი კიდევ უფრო მოსახერხებელი და პოპულარული გახდება, თუ ირანში დასრულდება რაშტ-ასტარას სარკინიგზო ხაზი ან გაიხსნება სარკინიგზო კავშირი ზანგეზურის დერეფნის გასწვრივ. ამ შემთხვევაში უმოკლესი სარკინიგზო მარშრუტი ჩინეთიდან საქართველოს ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტისკენ გაივლის ყირგიზეთს, უზბეკეთს, თურქმენეთს, ირანსა და აზერბაიჯანს. ამგვარად, უზბეკეთის გავლით ჩინეთი მიიღებს „უმოკლეს გასასვლელს“ შავ ზღვაში, მისი მეშვეობით კი ხმელთაშუა ზღვის აუზსა და ატლანტის ოკეანეში. ამ „უმოკლეს გასასვლელში“ მთავარი როლი ანაკლიის პორტს ეკუთვნის.


ახალი რკინიგზა, რომელიც ჩინეთსა და უზბეკეთს აკავშირებს უმოკლესი მარშრუტით, გაივლის კაშგარ-ტორუგარტ-მაკმალ-ჯალალაბად-ანდიჯანის მარშრუტზე. მისი საერთო სიგრძე დაახლოებით 450 კილომეტრი იქნება. პროგნოზების მიხედვით, ამ რკინიგზაზე სატვირთო მიმოსვლის წლიური მოცულობა დაახლოებით 15 მილიონ ტონას მიაღწევს. საბოლოო მომხმარებლისთვის საქონლის მიწოდების ვადები შვიდი დღით შემცირდება. თუმცა, პროექტის ღირებულება და მისი განხორციელების კონკრეტული ვადები ჯერ არ არის ცნობილი.


უზბეკეთში გეგმავენ მაგისტრალური ხაზის არსებულ კალაპოტთან დაკავშირებას და ამით თურქმენეთის, ირანის და თურქეთის რკინიგზაზე გასვლას. ზოგადად, ახალი სატრანსპორტო მარშრუტი ერთ-ერთი ყველაზე მოსახერხებელი გახდება ჩინეთიდან ევროპასა და ახლო აღმოსავლეთში საქონლის გადასაზიდად. იგი გაცილებით მოკლეა ალტერნატიულ მარშრუტებთან შედარებით, მინიმუმ 900 კილომეტრით.


ბოლო დრომდე ბევრი ფიქრობდა, რომ რუსეთი გააპროტესტებდა და შეაფერხებდა უზბეკეთის გავლით რკინიგზის მშენებლობას, როგორც რუსეთის ფედერაციის გავლით მარშრუტების „კონკურენტს“. გეოპოლიტიკური ვითარება კი იცვლება. გაუმჯობესებულია როგორც რუსეთის ურთიერთობები საქართველოსთან, ასევე თანამშრომლობის ახალი დონე რუსეთსა და უზბეკეთს შორის, ასევე გრძელდება მეგობრული ურთიერთობები რუსეთის ფედერაციასა და ჩინეთის სახალხო რესპუბლიკას შორის. ჩინეთში ზოგიერთი ექსპერტი გაკვირვებულიც კი იყო რუსეთის პოზიტიური რეაქციით ჩინეთიდან უზბეკეთის რკინიგზის პროექტზე. ამაში გასაკვირი არაფერია - მოსკოვმა საბოლოოდ გააცნობიერა, რომ ყოვლისმომცველი თანამშრომლობა სხვა ქვეყნებთან დიდი ევრაზიის ფარგლებში ბევრად უფრო მომგებიანია, ვიდრე დაპირისპირება და სეპარატისტული კონფლიქტების ორგანიზება, რომელიც „ბლოკავს“ სატრანზიტო მარშრუტებს.image


3
169
შეფასება არ არის
ავტორი:ცოტნე აბრამიშვილი
ცოტნე აბრამიშვილი
169
  
რატომ რუსეთის? სამაჩაბლო და აფხაზეთი იქეთ არის,თუ ჩვენ ვერ ვიერთებთ და ისეთი სიტუაცია დაჯდა რო ვკარგავთ დამოუკიდებლობას,მაშინ იქეთ უნდა იყოს მოხვედრა მიზნად. თუ სხვადასხვა მხარეს მოხვდებით,დიდი ალბათობით უნდა ვთქვათ უარი სამუდამოდ და თუ ეს უნდა ვიღაცას,იმის დედაც მოვ... დღეში სამჯერ. აგერ ღმერთმა შანსი მოგვცა გადარჩენის კიდევ ერთხელ,აღება და გამოყენება სჭირდება,მარა ვიყენებთ? არ ვიცი,რა დაინახა ღმერთმა ამ ქვეყანაში,მარა აშკარაა რო შანსს გვაძლევს და ჩვენი მარიფათის საქმეა გამოყენბა/არგამოყენების ამბავი. როგორც უკვე ვთქვი,ეს არის შესაძლებლობა და საფრთხე ერთად,ან დიდი ხნით აგვარებ პრობლემა და ხდები მართლა დამოუკდებლები ან შევდივართ ისევ სხვა ქვეყნის ტეროტორიის შემადგენლობაში.
თუმცა გეთანხმებით,საქართველოს აქვს შესაძლებლობა საბოლოოდ გათავისუფლდეს ბატონისგან,რაც ავტომატურად,შეიძლება გადაიზარდოს მცირე,მაგრა მაინც დამოუკიდებლობის დაკარგვაში. ახლა არის საჭირო რო საქართველოს ყავდეს ქვეყნის ინტერესების გამტარებელი მთავრობა,რაც არ ყავს,ისინი პირადი ინტერესებიდან მოქმედებენ. არც ოპოზიცია ყავს ეგეთი და რა დარჩა,ჩვენ დავკარგავთ დამოუკიდებლობას ახლო მომავალში. აქამდე კი ერი თავისი ნებით მივიდა,გაათახსირეს და დეგრადირება მაოხდინეს ყველაფრის. თუმცა ისიც უნდა ითქვას,რომ საქართველოს შეუძლია გახდეს ნეიტრალური ქვეყანა და გახდეს მეორე შვეიცარია,თუმცა ამას ქვეყნის ინტერესების გამტარებელი მთავრობა და ხალხი სჭირდება. ყველას ინტერესში უნდა იყოს საქართველოში მშვიდობა,საქართველო არ უნდა მოიაზრებოდეს არცერთ ბლოკში და ა.შ. ევროპასაც,რუსეთსაც,ირანსაც,თურქეთსაც,არაბეთსა და ჩინეთსაც უნდა აწყობდეს ეს ამბავი,თუმცა არის აშშ ფაქტორი,არ მგონია ეს უნდოდეთ. ჩინეთიდან ევროპისკენ გასაგებია და არის საუბარი ამაზე სტატიაში,თუმცა რუსეთიდან არაბეთისკენ და პირიქით,რა არის ფაქტორი? ამიტომაც,ევროკავშირის და ნატოს ძახილის,უნდა ირეკებოდეს მოსკოვში და იხსნებოდეს მოლაპარაკებები დიპლომატიური ურთიერთობების აღდგენაზე,აღიარების პოლიტიკის განულებაზე და ჩვენი მხრიდან გარანტიების შეტავაზებაზე,მარა რად გინდა,ვის აქვს მაგის გაკეთების ტრ... ქოცეთში? ან მეორე მხარეს? მერედა,არ გინდა გააჩერო მჩხავანა კატები,ვისაც ახალგაზრდობას ეძახიან? ამიტომაც ვამთავრებ რითაც დავიწყე,საქართველო დაკარგავს დამოუკიდებლობას ახლო მომავალში,თუ ეს ესე მოხდა,მაშინ ჯობია მთლიანად ერთ მხარეს მოვხდეთ ანუ რუსეთის შემადგენლობაში.
არ ვიცი,რუსეთმა რა გააცნობიერა,თუმცა ეგ მარშუტი არ აწყობს და ადრე იქნება თუ გვიან ერთ რაკეტას გამოისვრის ან უარესი,თვითონ დადგება აქ თავისი ჯარით. რანაირად ფიქრობთ რო რუსებს თავისი კონკურენტი პროექტს მწვანე აუნთეს? მეამიტები ხართ? სიტუაცია არ აქვს ეხლა,სჭირდება ჩინეთი და უყვავებს,მერე ან ჩაშლის მაგ პროექტს ან დაამყარებს კონტროლს. ეგ ისეთ სტადიაშია ეხლა რო ყველაფერზეა წამსვლელი,თან ბრძოლაში გამოცდილი ჯარი ყავს უკვე,რაც ომში უმნიშვნელოვანესია.
0 1 3