სხვა პიტერ ნისლენის მკვლელობა - საშინელი ტრაგედიის შემზარავი დასასრული 24 თებერვალი, 11:59
20 წლის წინ, 2004 წლის 24 თებერვალს შვეიცარიის პატარა ქალაქ კლოტენში, შუახნის შავგვრემანი მამაკაცი, რომელიც გერმანულად ცუდად ლაპარაკობდა, ეძებდა ვინმე ნისლენის სახლს.
ცოტა ხანში გავრცელდა ინფორმაცია, რომ საკუთარი სახლის კართან სასტიკად მოკლეს პიტერ ნილსენი. მკვლელმა მსხვერპლს მრავლობითი ჭრილობა მიაყენა ცივი იარაღით, რომელიც მოგვიანებით პოლიციამ შემთხვევის ადგილთან ახლოს იპოვა. ეს იყო დანა-სუვენირი, რომელიც 54 შვეიცარიული ფრანკი ღირდა. პოლიციამ მას შემდეგ დაადგინა დამნაშავე, როდესაც გაირკვა, რომ პიტერ ნისლენი იყო ავიადისპეტჩერი, რომლის მორიგების დროსაც მოხდა საშინელი ავიაკატასტროფა, ორი თვითმფრინავი შეეჯახა ერთმანეთს, რა დროსაც დაიღუპა 71 მგზავრი, მათ შორის 52 ბავშვი, ხოლო მკვლელი გახლდათ ვიტალი კალოევი, რომლის ოჯახიც ბორტზე იმყოფებოდა. საბედისწერო რეისი ორშაბათი, 2002 წლის 1 ივლისი. გერმანიის ცაზე უბერლინგენისა და ბოდენის ტბის მახლობლად ერთმანეთს შეეჯახნენ ბაშკირეთის ავიახაზების სამგზავრო Tu-154M -(რეისი მოსკოვი-ბარსელონა) და DHL ავიახაზების სატვირთო თვითმფრინავი Boeing 757-200PF (რეისი მუჰარაკი-ბარგამო- ბრიუსელი) .. ორივე თვითმფრინავში მყოფი 71 ადამიანი დაიღუპა - 2 Boeing 757-ზე (ორივე პილოტი) და 69 Tu-154-ზე (ეკიპაჟის 9 წევრი) და 60 მგზავრი, მათ შორის 52 ბავშვი, რომლებიც სასკოლო ოლიმპიადაზე გამარჯვებისთვის დააჯილდოვეს ესპანეთის საგზურებით. ვიტალი კალოევი ორჯონიკეძეში (ახლანდელი ვლადიკავკაზი)პროფესიით არქიტექტორმა, ვიტალი კალოევმა, საბჭოთა კავშირის დაშლისთანავე შექმნა საკუთარი სამშენებლო კოოპერატივი 1999 წლიდან კი გადაბარგდა ესპანეთში, სადაც სახლებს აპროექტებდა. დაქორწინდა 1991 წელს, 35 წლის ასაკში, სვეტლანა გაგიევაზე. სვეტლანას ეკონომიკის ფაკულტეტი ჰქონდა დამთავრებული და წარმატებული კარიერის აწყობა მოახერხა. თავდაპირველად მუშაობა ბანკში, რიგით თანამშრომლად დაიწყო, შემდეგ კი განყოფილების ხელმძღვანელი გახდა. 1991 წლის 19 ნოემბერს ოჯახს პირველი შვილი შეეძინა, ბიჭს კონსტანტინე დაარქვეს. 1998 წლის 7 მარტს კი დიანა გაჩნდა. ვიტალი კალოევს ოჯახის წევრები 9 თვის მანძილზე არ ჰყავდა ნანახი და მოუთმენლად ელოდა, როდის ჩაფრინდებოდნენ ისინი ესპანეთში. კალოევის საქმიანობა ბარსელონაში საკმაოდ წარმატებული იყო, ოჯახის წევრების ჩასვლამდე კი დაწყებული პროექტის ჩაბარებაც მოასწრო. სვეტლანამ ბილეთის ყიდვა მოსკოვში ვერ მოახერხა, ვიდრე „ბაშკირეთის ავიახაზების“ კუთვნილ თვითმფრინავში არ გამოჩნდა თავისუფალი ადგილები.... პიტერ ნილსენი კერძო შვეიცარიული კომპანია Skyguide.-ს ციურიხში მდებარე საკონტროლო ცენტრში ღამის ცვლაში მხოლოდ ორი ავიადისპეტჩერი მუშაობდა. შეჯახებამდე ცოტა ხნით ადრე ერთ-ერთი დისპეტჩერი შესვენებაზე წავიდა; მორიგეობდა მხოლოდ 34 წლის დისპეტჩერი პიტერ ნილსენი (გერმ. Peter Nielsen), რომელიც იძულებული გახდა ერთდროულად ემუშავა ორ ტერმინალზე და ასისტენტზე საკონტროლო ოთახის ზოგიერთი მოწყობილობა (მათ შორის სატელეფონო კომუნიკაცია) გამორთული იყო და ნილსენმა გვიან შენიშნა, რომ რეისები BTC 2937 და DHX 611, ზუსტად ერთი და იგივე სიმაღლეზე FL360 (10, 950 მეტრი) იყვნენ და სახიფათოდ უახლოვდებოდნენ ერთმანეთს. ერთი წუთითაც არ იყო დარჩენილი და მათი კურსები ერთანეთს გადაკვეთდა, მან სიტუაციის გამოსწორება სცადა და რეის 2937-ის(Tu-154M ს) ეკიპაჟს დაშვების ბრძანება მისცა. ამ დროს ტუ-154 პილოტებს ჯერ ვერ ხედავდნენ, რომ Boeing 757 მარცხნიდან უახლოვდებოდა, მაგრამ მზად იყვნენ იმისთვის, რომ შეესრულებინათ მანევრი მისგან განშორებისთვის. ამიტომ, მათ დაიწყეს დაშვება დისპეტჩერის ბრძანების მიღებისთანავე. თუმცა, ამის შემდეგ დაუყოვნებლივ, ჰაერში შეჯახების გამაფრთხილებელი სისტემის (TCAS) სიგნალი გაისმა კაბინაში, რომელიც მიუთითებს სიმაღლის აკრეფის აუცილებლობაზე. ამავდროულად, რეისი 611-ის პილოტებმა( Boeing 757)ბორტკომპიტერიდან მიიღეს იგივე დაშვების გამაფრთხილებელი სიგნალი.... TCAS სისტემიდან. რეისი 2937-ის ეკიპაჟის ერთ-ერთმა წევრმა (თანაპილოტმა იტკულოვმა) სხვების ყურადღება მიიპყრო TCAS სიგნალზე, რომელიც სიმაღლის აკრეფას მოითხოვდა, მაგრამ უთხრეს, რომ დისპეტჩერმა დაშვების ბრძანება გასცა.რამდენიმე წამის შემდეგ ნილსენმა გაიმეორა ბრძანება და ამჯერად მისი მიღება მაშინვე დადასტურდა, მაგრამ ამავე დროს ნილსენმა კიდევ ერთი შეცდომა დაუშვა, შეატყობინა სხვა თვითმფრინავის არასწორი მდებარეობა და თქვა, რომ ტუ-154-ის მარჯვნიდან უახლოვდებოდა სხვა თვითმფრინავი. ამასობაში ნისლენი სხვა ტერმინალზე გადაერთო სადაც თვითმფრინავი აეროპორტში ეშვებოდა, Boeing 757 კი განაგრძობდა ძირს დაშვებას, როგორც ამას გამაფრთხილებელი სიგნალი იძლეოდა, ორივე თვითმფრინავის პილოტებმა მხოლოდ ბოლო წამს შენიშნეს ერთმანეთი, შეეცადნენ სიტუაციის გამოსწორებას, მაგრამ უშედეგოდ... ნილსენს საერთოდ რომ არ შეენიშნა ერთი წუთით ადრე, რომ თვითმფინავები ერთმანეთის ეშელონებს კვეთდნენ, არც არაფერი მოხდებოდა, ორივე თვითფრინავის კომპიუტერმა ეფექტურად მისცა გამაფრთხილებელი სიგნალი, ტუ-154-ს სიმაღლის აკრეფის შესახებ, ხოლო Boeing 757-ს დაშვებაზე. კატასტროფის შემდეგ არქიტექტორი თვითმფრინავის ჩამოვარდნის ადგილზე პირველი მივიდა და მაშველებთან ერთად სურდა თვითმფრინავის ნარჩენებამდე მისვლა. მას შემდეგ, რაც გაირკვა, რომ ავიალაინერში კალოევის მთელი ოჯახი იჯდა, მისცეს უფლება, ახლოს მისულიყო. ის დიდი ხანი დადიოდა თვითმფრინავის ნარჩენებს შორის, ცდილობდა ცოლი და შვილები ეპოვა. ბოლოს, ჩამოვარდნის ადგილიდან სამი კილომეტრის დაშორებით უმცროსი შვილის მძივი იპოვა, მოგვიანებით კი თავად დიანაც. კალოევმა აღმოაჩინა კონსტანტინეს ცხედარიც. ვიტალის ბოლო წუთამდე არ დაუტოვებია ავიაკატასტროფის ადგილი, სადაც მან არა მხოლოდ ოჯახი, არამედ - მთელი ცხოვრება დატოვა... სასამართლო დანაშაულის მიზეზები და მოტივები, შვეიცარიელი სამართალდამცველების აზრით, შესაძლოა, პირადი ანგარიშსწორება ყოფილიყო. ბოდენის თავზე მომხდარი ავიაკატასტროფის დროს კალოევის ცოლი და ორივე შვილი გარდაიცვალა. „კარზე დავაკაკუნე, ვუთხარი ჩემი ვინაობა და მოვითხოვე, სახლში შევეშვი, რაზეც უარი მითხრა და აგრესიული რეაქცია ჰქონდა. მე გავჩუმდი, ამოვიღე ჯიბიდან ფოტო, სადაც ჩემი გარდაცვლილი ბავშვები იყვნენ და ვუთხარი, სურათი ენახა, “ - ამბობს კალოევი ჩვენებაში და აღნიშნავს, რომ ამის შემდეგ არაფერი ახსოვს. არქიტექტორი ამბობს, რომ მტკიცებულებების ნახვის შემდეგ ფიქრობს, რომ ნილსენი მან მოკლა, თუმცა მომხდარის გახსენება არ შეუძლია. შვეიცარიის პროკურატურამ რუსეთის მოქალაქის განცხადება აღიარებით ჩვენებად მიიჩნია. თუმცა, ფაქტების ნაწილი ბევრ კითხვას აჩენს - რატომ წავიდა კალოევი დისპეტჩერის მოსაკლავად დეკორატიული დანით? რატომ ვერ მოახერხა ნილსენმა გამკლავებოდა თავდამსხმელს, ან შესულიყო სახლში, ვიდრე მას დანით ბევრ ჭრილობას მიაყენებდნენ? ...კალოევი, დაკავების შემდეგ, ფსიქიატრიულ კლინიკაში მოათავსეს. მკურნალობის მთელი პერიოდის მანძილზე არცერთი დამოუკიდებელი ექსპერტიზა არ ჩატარებულა, რომელიც დაადასტურებდა, რომ რუსეთის მოქალაქეს საჭირო მკურნალობა უტარდებოდა. კალოევმა კლინიკაში 1 წელი გაატარა, თუმცა მკვლელობის შესახებ კვლავ ვერაფერი გაიხსენა და დანაშაული საკუთარ თავზე კვლავ არ აუღია. 2005 წლის 26 ოქტომბერს ვიტალი კალოევის 8 წლით თავისუფლების აღკვეთა მიუსაჯეს. ასეთ განაჩენს ბევრი არ ელოდა. კალოევს ციხეში უამრავი ადამიანი წერდა წერილს, უსურვებდნენ, რომ საპყრობილე მალე დაეტოვებინა. რამდენიმე მათგანთან არქიტექტორს ხანგრძლივი მიმოწერაც ჰქონდა, მათ შორის - ერთ-ერთ შვეიცარიელ ქალთან, რომელიც პატიმარს ღია ბარათებს 2 წლის მანძილზე უგზავნიდა. შვეიცარიის ხელისუფლებამ დაპატიმრებიდან 2 წლის შემდეგ კალოევი გაათავისუფლა. ის სახლში დაბრუნდა. თავდაპირველად სასაფლაოზე წავიდა, სადაც დიდი ხნის მანძილზე დასტიროდა ცოლსა და შვილს. გმირი თუ ცივსისხლიანი მკვლელი? ავიაკატასტროფის შემდეგ კალოევის შესახებ საზოგადოებრივი აზრი ორად გაიყო - ნაწილი მას ცივსისხლიან მკვლელად მიიჩნევდა, რადგან პირველი ის, რომ ავიადისპეტჩერი ცოლ-შვილის თვალწინ მოკლა, მეორეც, დამნაშავე მთელი ავიასადისპეტჩეროს სისტემა იყო და არა კონკრეტული პიროვნება, რომელიც იძულებული იყო ექსტრემალურ სიტუაციაში ემუშავა.ნაწილი კი მკვლელობას ამართლებდა და მისი მძიმე ფსიქოლოგიური მდგომარეობით ხსნიდა. 2017 წელს ჰოლივუდში გადაიღეს მხატვრული ფილმი"Aftermath"(შედეგი), სადაც ვიტალი კალოევის როლს არნოლდ შვარცენეგერი ასრულებს, თავად კალოევი ფილმით უკმაყოფილო დარჩა: “მომეჩვენა, რომ მას იმ ყველაფრის განცდას ვიღაც აიძულებდა. თანაც, მთელი ფილმის განმავლობაში თითქოს ითხოვს, რომ შეიცოდონ. არადა, ეს განცდა მე არასდროს მქონია - არასდროს მდომებია, რომ შემიცოდონ“ - განაცხადა კალოევმა. 2014 წელს ის მეორედ დაქორწინდა. საკუთარი პირადი ცხოვრების შესახებ ინფორმაციას არავის უზიარებს. ცნობილია მხოლოდ ის, რომ კალოევი იმავე სახლში ცხოვრობს, სადაც წლების წინ პირველ ცოლთან და შვილებთან ერთად ცხოვრობდა.2019 წელს კალოევს ტყუპები შეეძინა. 117 3-ს მოსწონს
|