x
image
ილია მარტყოფლიშვილი
Mediator image
აზერბაიჯანი ქურმუხის წმინდა გიორგის ტაძარს კვლავ ალბანურ ძეგლად იხსენიებს და ისტორიის გაყალბებას ცდილობს
image

.

აზერბაიჯანის რესპუბლიკის კახის რაიონის აღმასრულებელი ხელისუფლება განცხადებას ავრცელებს, სადაც ისტორიის გაყალბების მორიგი მცდელობაა. ისინი ქურმუხის ტაძარს კვლავაც ალბანურ ძეგლს უწოდებენ და ტრადიციების დამახინჯებას ცდილობენ. ტრენდენციური განცხადება რაიონის გამგეობამ რამდენიმე საათის წინ გაავრცელა. (ლინკი) ეს პირველი შემთხვევა არ არის, აზერბაიჯანის მხარე ქრისტიანული ტაძრის ალბანურ ძეგლად მოხსენიებას წლების მანძIლზე აგრძელებს. შეგახსენებთ, გიორგობას ამ ტაძარში განსაკუთრებით აღნიშნავენ.

,


გთავაზობთ ტექსტს უცვლელად:

.

"ქურმუხობის დღესასწაული.
აზერბაიჯანს, სადაც უძველესი დროიდან ყალიბდებოდა სხვადასხვა კულტურები და რელიგია, აქვს სპეციფიკური, ფერადი, მდიდარი კულტურული მემკვიდრეობა. განსაკუთრებული მნიშვნელობისაა კავკასიის ალბანეთის პერიოდი, რომელიც აზერბაიჯანული კულტურული მემკვიდრეობის, წინასწარი რწმენისა და აზერბაიჯანის კვალის გამოაშკარავებაში ჩვენი ისტორიის ერთ-ერთ უმნიშვნელოვანეს ეტაპს წარმოადგენს. მიუხედავად იმისა, რომ ალბანურმა კულტურამ, რომელიც აზერბაიჯანელების სულიერ მემკვიდრეობას შეადგენს, დროთა განმავლობაში გარკვეული ტრანსფორმაცია განიცადა, ალბანური კულტურის მდიდარი და უძველესი ტრადიციების კვალმა შეძლო სიცოცხლისუნარიანობის შენარჩუნება ისტორიულ ძეგლებში, საზეიმო რიტუალებსა და აზერბაიჯანელთა ეროვნულ რწმენებში დღემდე.
.
აზერბაიჯანელი მოსახლეობის მიერ ძველი ალბანური ტაძრების მონახულება, როგორიცაა კომრადი, არმათაი, ქურმუხი, მათი რწმენის მიუხედავად, აჩვენებს, რომ ალბანური ტომების მემკვიდრეებს ქრისტიანობისა და ისლამის მიღების შემდეგაც არ დავიწყებიათ თავიანთი უძველესი ტრადიციები. აზერბაიჯანში განსხვავებული რელიგიური მრწამსის, ქრისტიანობისა და ისლამური რწმენის შენარჩუნებამ, მათმა გადადუღებამ და ერთმანეთთან შერევამ გამოიწვია როგორც მუსულმანური, ასევე ქრისტიანი მოსახლეობის მიერ ერთი და იგივე თაყვანისცემის ადგილის მონახულება, რელიგიური სინკრეტიზმი. ქრისტიანები და მუსლიმები მსგავსად სტუმრობენ ალბანური პერიოდის ძველ რელიგიურ ადგილებს, როგორიცაა კომრადი აზერბაიჯანის გაბალას რეგიონში, პარიგალა ზაქათალას რეგიონში, ქურმუხის ტაძარი კახის რეგიონში. რელიგიების სინკრეტიზმი სხვადასხვა ფორმით შეინიშნება რწმენის ასეთ ადგილებში.
.
ქურმუხის ტაძარი, ძველი ალბანური ტაძარი, რომელიც მდებარეობს კახის რეგიონში, ასევე არის ერთ-ერთი უძველესი სარწმუნოების ადგილი, რომელსაც სტუმრობენ როგორც ქრისტიანები, ასევე მუსლიმები. ძველი ალბანური ტაძრის კვალის ატანა, რომელიც თარიღდება ადრეული შუა საუკუნეებით, ქურმუხის ტაძარი არის თაყვანისცემის ადგილი, სადაც ათასობით ადამიანი მოედინება სხვადასხვა რელიგიიდან. ეს ტაძარი აჩვენებს, რომ ადგილობრივ მოსახლეობასაც კი ახსოვდა უძველესი რწმენის სისტემა ქრისტიანობისა და ისლამის მიღების შემდეგ.
.
მე-19 საუკუნეში რუსეთის იმპერია აზერბაიჯანის მიწებზე პოლიტიკური ძალაუფლების კონსოლიდაციის მიზნით ქრისტიანობის პოლიტიკას დევნიდა და რუსული პრავასლავიზმის ფართო ხელშეწყობა დაიწყო. ქურმუხის ტაძრის ადგილზე 1892-1894 წლებში აშენდა რუსულ-მართლმადიდებლური ეკლესია, ძველი ალბანური ტაძარი. ზუსტად ალბანური ტაძრის ადგილზე აშენების მიზეზი იყო იმ უძველესი რწმენის ადგილის გაგრძელება, რომელსაც ხალხი საუკუნეების განმავლობაში სტუმრობდა და მისი თანდათანობით მართლმადიდებლობისკენ მიდრეკილება. თუმცა, ადგილობრივი მოსახლეობის რწმენის მიუხედავად, ისინი მაინც აგრძელებდნენ აქაურობას „ქურმუხის ტაძრის“, „პირ“, „ცეცხლის“ უწოდებდნენ და აქ სხვადასხვა უძველეს რიტუალებს ასრულებდნენ, ამ თანმიმდევრობით ყურადღებას იპყრობს დღესასწაული „ქურმუხობა“. „ქურმუხობის“ დღესასწაულის შესახებ მე-19 საუკუნის ავტორებიც აცნობეს. მათ განაცხადეს, რომ ადგილობრივი მოსახლეობა ამ დღესასწაულზე პირველადი რელიგიური იდეების ამსახველ რიტუალებს ასრულებდა, რელიგიურ რიტუალებთან ერთად მსხვერპლშეწირვის ცერემონია „ქურმუხობის“ დღესასწაულზე შესრულდა.
.
მიუხედავად იმისა, რომ ქურმუხობის ცერემონიაში შედის როგორც ქრისტიანული, ასევე ისლამური რელიგიური ელემენტები, უძველესი რწმენებისა და ბუნებრივი რიტუალების ნაშთები თავს უფრო მეტად იჩენს ქურმოხობის დღესასწაულზე. ქურმუხობის დღესასწაული უძველესი დროიდან იყო ბუნების რიტუალი და მდინარე ქურმუხთან დაკავშირებით სრულდებოდა. ამ ცერემონიის ჩატარება აპრილსა და ნოემბერში - ანუ მდინარის გადავსების სეზონზე იძლევა იმის თქმის საფუძველს, რომ ქურმუხის ტაძარმა, ისევე როგორც ქურმუხობის ცერემონიამ, სახელი აიღო მდინარე ქურმუხიდან, რეგიონის სიცოცხლის წყარომ. ვინაიდან მდინარე ქურმუხი ზოგჯერ დამანგრეველია, ადგილობრივ მოსახლეობას ნდობა აქვს მისი ძალის მიმართ, ამიტომ წელიწადში ორჯერ გაზაფხულსა და შემოდგომაზე, მდინარე ქურმუხის პატივსაცემად ცერემონია იმართებოდა. სიტყვა "ობა" ქურმუხ ობაში გამოხატავს ამ დღესასწაულის ადგილობრივ ხასიათს. ობა, როგორც ცნობილია, აზერბაიჯანში პატრონომიული ერთიანობის გამომხატველი ერთ-ერთი ტერმინია და მხოლოდ ამ ობის მნიშვნელობას გამოხატავს, ეს არის ქურმუხ ობა, რომელიც მოიცავს მდინარე ქურმუხის რეგიონს - ქურმუხის ხალხის დღესასწაულს.
.
ბოლო წლებში ქურმუხის ტაძრისა და დღესასწაულის „ქურმუხობის“ სხვა სახელებით დამახინჯების ტენდენცია გაიზარდა, რაც სიმართლეს არ შეესაბამება. ადგილობრივი კახებისთვის ეს დღესასწაული ყოველთვის რჩებოდა "კურმუკობის" დღესასწაულად და დღესასწაულის დროს ყველა, მიუხედავად რელიგიური მრწამსისა, ამ სარწმუნოების ადგილს "ბუხრის" დაძახებით სტუმრობდა. ამჟამად, ათასობით ადამიანი სხვადასხვა რელიგიიდან მიმდებარე რეგიონებიდან „კურმუკობის“ დღესასწაულზე, რომელიც უძველესი საზეიმო თვეა. ხალხი, თავისი ისტორიული მეხსიერების ერთგულნი, უძველეს რიტუალებს ასრულებს მთვარეს, მზეს, ბუნებას ქურმუხობის დღესასწაულზე, ძველ ნაჭრებს ხეებს მიაბამენ, კლდეებზე სანთლების დანთებით ზრახვებს აკეთებენ, ტაძრის ეზოში აუცილებლად მამალს ან ქათამს კლავენ, რაც რელიგიების სინკრეტიზმის ნიშანია.
.
ადამიანთა დიდი მასების მონაწილეობა, მიუხედავად მათი რელიგიური კუთვნილებისა, ამ დღესასწაულში აჩვენებს, რომ ქურმუხობის დღესასწაული უძველესი, პირველადი ფესვების მქონე ცერემონია. ქურმუხობის დღესასწაული, რომელიც ტარდება მდინარე ქურმუხის საპატივსაცემოდ ისტორიის მანძილზე, მთვარისა და წყლის კულტთან დაკავშირებული უძველესი თვის პროდუქტიულობის კვალს ატარებს, არ დაუკარგავს თავდაპირველი არსი, ადგილობრივმა მოსახლეობამ მიაღწია წარმატებას, რომ აზერბაიჯანული ტრადიციები ძველ ალბანურ კულტურაში ფესვგადგმული კურმუკობის დღესასწაულზე, ვინახავ უძველეს მსოფლმხედველობას, რომლებიც მოხდა აზერბაიჯანის ისტორიის ყველაზე ადრეულ ეტაპზე, მისთვის ცნობილი საუკუნეების ფილტრის მეშვეობით". - წერია კახის რაიონის აღმასრულებელი ხელისუფლების მიერ გავრცელებულ ოფიციალურ განცხადებაში.
,

0
68
შეფასება არ არის
ავტორი:ილია მარტყოფლიშვილი
ილია მარტყოფლიშვილი
Mediator image
68
  
კომენტარები არ არის, დაწერეთ პირველი კომენტარი
0 1 0