რელიგია წმინდა ცეცხლის გარდამოსვლა მითი თუ სინამდვილე? 2016, 22 მარტი, 11:29 ამ დღეებში ინტერნეტით გავრცელდა ვიდეო სათაურით "ცეცხლის გარდმოსვლა სიცრუეა", სადაც ბერძნულ ტელეარხზე ნაჩვენებია თუ როგორ ხდება ქიმიური რეაქციის შედეგად სანთლების თვითაალება.ამ ვიდეომ მრევლში დიდი აღშფოთება გამოიწვია. ამ ფაქტიდან გამომდინარე მოდით კიდევ ერთხელ გადავავლოთ წმინდა ცეცხლის წარმოშობის ისტორიას.წინამდებარე სტატიაში მოყვანილია მხოლოდ ფაქტები და სხვა არაფერი:ისტორიული ცნობები, ჩანაწერები და თვითმხილველთა მონათხრობები.
სიმბოლური მნიშვნელობა
ცეცხლის გარდამოსვლა(ბერძნები და სომხები მას "წმინდა ნათელს" უწოდებენ), უდიდესი საიდუმლო ყოველწლიურად დიდ შაბათს მაცხოვრის საფლავზე აღესრულება.
იერუსალიმის ბერძენი მართლმადიდებელი პატრიარქი, რომელსაც უკან სომეხი მთავარეპისკოპოსი მოყვება, სხვა მღვდელმსახურებთან ერთად საზეიმო მსვლელობით, ლიტანიით, საგალობელთა გალობით სამჯერ გარს უვლის კუვუკლიას, მაცხოვრის საფლავის მცირე ეკლესიას. შემდეგ საფლავში შეაბრძანებენ ვერცხლის ლუსკუმაში მოთავსებულ განსაკუთრებულ საგანს და კარს ცვილით დალუქავენ. მსვლელობის დასრულების შემდეგ, იერუსალიმის მართლმადიდებელი პატრიარქი წარმოთქვამს განსაზღვრულ ლოცვას და 33(ქრისტეს ასაკი) ან 12(მოწაფეთა რაოდენობა) სანთლით ხელში შებრძანდება საფლავში, სადაც წარმოთქვამს საგანგებო ლოცვებს.
მას სომეხი მთავარეპისკოპოსიც შეჰყვება, თუმცა იგი იმ ადგილას რჩება, სადაც აღდგომის შემდეგ ანგელოზი იჯდა და ახარა მენელსაცხებლე დედებს უფლის ღდგომა (ეს ადგილიგამოყოფილია, უშუალოდ, მაცხოვრის საფლავისაგან). მრევლი კი გალობს "კირიელეისონს" (ბერძ. უფალო შეგვიწყალენ), ვიდრე ცეცხლი გამობრძანდება წმინდა ცეცხლის გარდამოსვლის პირდაპირო ტელერეპორტაჟი გადაიცემა შემდეგ ქვეყნებში:საბერძნეთი, სომხეთი, საქართველო, რუსეთი, ბულგარეთი და უკრაინა...აგრეთვე კვიპროსში, ლიბანში და ეგვიპტეში.
შემდგომ წმინდა ცეცხლი სპეციალური ავიარეისით გადააქვთ, სადაც მას პატივით ხვდებიან საეკლესიო და სახელმწიფო ლიდერები.
პირველი ისტორიული ცნობები
პირველი ცნობები ზეციური ცეცხლის გარდამოსვლის შესახებ V-VI საუკუნეების წყაროები იუწყებიან.(დიდი შაბათი საღამოს წირვა სანთლების დანთებით იწყებოდა)თუმცა უფლის საფლავზე „ზეციური ნათელის“ სასწაულზე პირველად ლათინი მომლოცველი ბერი ბერნარდი 867 წელს მოგვითხრობს."დიდ შაბათს, აღდგომის წინა დღეს, უფალი ჩვენი იესო ქრისტეს საფლავზე დილის
მეორე ცნობა: აი რას წერს კესარიის მიტროპოლიტი არეფა დამასკოს ემირს X საუკუნეში:"ქრისტიანები დგანან აღდგომის ტაძარში და აღავლენენ უფლის სადიდებელ ლოცვას -უფალო შეგვიწყალე. ამ დროს მოულოდნელად ჩნდება ელვა, რომელიც ანთებს
IX-XVI საუკუნეებში კიდევ რამდენიმე წყარო იტყობინება ზეციური ცეცხლის გარდამოსვლის შესახებ.
პირველად ქართველი ბერები მაცხოვრის საფლავთან ლუდოლფ ზუდჰაიმის 1347 წყაროში არიან მოხსენიებული:"ქართველებს აქვთ წმ. საფლავის ეკლესიის გასაღებიო."
პირველი ქართველი, რომელმაც იმოგზაურა იერუსალიმში და აღწერა "დღესასწაულობა წმ. ცეცხლის გამოჩენისა"ეპისკოპოსი პეტრე კენჭოშვილი იყო." `დიდს შაბათს, დილითგან ადრე, იკრიბებიან წმ. საფლავის ტაძარში მომეტებული
მატერიალური ახსნა
პირველად 1256 წელს აღწერს ცეცხლის გარდმოსვლას მატერიალურად არაბი ისტორიკოსი სიბტ-ილ-ალ ჯაუზი, .იგი მოგვითხრობს, თუ როგორ იმალება გვიან ღამით ერთ-ერთი მღვდელთმსახური სამლოცველოს ნიშის კუთხეში, ანთებს სანთელს და შემდეგ იძახის: "გარმოვიდა ნათელი, დიდება უფალს"
2001 წელს ტელეგადაცემა "GКРIZES ZONES"-ში იერუსალიმის ეკლესიის მესაყდრემ, პეტრსკის მიტროპოლიტმა კორნილიუსმა, რომელმაც წმინდა ცეცხლი მიიღო შემდეგი განაცხადა:"როცა წმინდა ცეცხლს ვახსენებთ, "საუბარია
იგივეს ამბობს არქიმანდრიტი ისიდორე, რომ "მას ანთებენ ჩაუქრობელი კანდელიდან."
აი რას წერს ა.სელივანოვი 1881-82 წელს "აღდგომა იერუსალიმში"."ერთ-ერთი კანდელი რომელიც საფლავთან ანთია, რომელიც შემდგომ სვეტთან გადმოდის მას შემდეგ არც ჩამქრალა.აი ამ კანდელიდან ანთებს პატრიარქი სანთლებს, ასე რომ არავითარი ცეცხლი არ გადმოედინება ზეციდან".
თვითაალება
თვითაალება შესაძლებელია სხვადასხვა ნივთიერებების და მჟავების ნაერთით.მისი მრავალი რეცეპტია ცნობილი.ჯერ კიდევ XII საუკუნეში ინბ-ალ -კალანისიმ აღწერა წმინდა ცეცხლის თვითაალების შესაძლო ვარიანტი, რომელიც კომიფორას(ბალზამის ხე) და ჟასმინის ზეთის რეაქციის შედეგად მიიღება."ცეცხლი არის კაშკაშა და ციალებს."
სპონტანური თვითაალების მეთოდები უძველეს დროიდან არის ცნობილი.მაგალითად: გოგირდმჟავასი(ჯერ კიდევ ძველ ეგვიპტეში მიიღეს ) და ქრომ კალიუმის ნაერთი(იყენებდნენ ტყავის სათრიმლავად).
რწმენა
წმინდა ცეცხლზე საუბრობს მოსკოვის სასულიერო აკადემიის პროფესორი, რუსეთის
დიაკონი ანდრია შენიშნავს, რომ იერუსალიმის ეკლესიას ნამდვილად არ მიუღია უშუალოდ ამ ცეცხლთან დაკავშირებით სამწუხაროდ მორწმუნე საზოგადოების გარკვეული ნაწილის დამოკიდებულება
ამასთნავე შეძახილები, რომ "ეს ადასტურებს ჩვენს სარწმუნოებას, ჩვენი რწმენა
4047 9-ს მოსწონს 1-ს არა |
არაბი მართლმადიდებლების წყაროებიც ამავეს ადასტურებს, მუსლიმი არაბი კი იიმას იტყვის რაც მის რელიგიას უნდა და აწყობს.
ნებისმიერ ვარიანტში ესაა თემა რომელზეც სპეკულაცია კიდევ დიდხანს გაგრძელდება...