x
მეტი
  • 20.10.2021
  • სტატია:115096
  • ვიდეო:354153
  • სურათი:488942
ვოლგა-ატომი: როგორ შეიქმნა ბირთვული რეაქტორის მქონე მანქანა სსრკ-ში
image
ჩერნობილის ავარიამდე საბჭოთა ბირთვული ენერგიის განვითარება სტაბილური ტემპით მიდიოდა. ამის მიუხედავად, საბჭოთა ატომურმა მეცნიერებმა ბევრი ამბიციური პროექტი საბოლოოდ უარყვეს. ერთი ვერსიით, ასეთი ბედი ეწია ექვსბორბლიანი GAZ მანქანის ატომური ძრავის მოდელს, 1960-იან წლებში.



უცხოური ცნებები ბირთვული ენერგიის გარიჟრაჟზე


მთელ მსოფლიოში მეცნიერებმა და დიზაინერებმა შთააგონეს ბირთვული რეაქტორების გამოყენების ერთი შეხედვით უსაზღვრო პერსპექტივები, რის საფრთხეზეც მაშინ ცოტა ადამიანი ფიქრობდა. თუ შესაძლებელია რეაქტორების განთავსება ყინულის გამტეხებსა და წყალქვეშა ნავებზე, მაშინ რატომ არ უნდა გააკეთოთ ეს სხვა მანქანებთან მიმართებაში? დაახლოებით ასე მსჯელობდნენ დიზაინერები, რომლებიც ატომოს (მეგა მატარებლების), ატომური ავიაციისა და ატომური ტანკების შექმნის იდეებსაც გამოთქვამდნენ. მაგრამ ყველაზე წარმოუდგენელი იყო ატომური მანქანის კონცეფცია, რომელიც პირველად წამოიწყეს შეერთებულ შტატებში. 1958 წელს აპარატის ხაზის გამოგონებით ცნობილმა ფორდმა წარმოადგინა ატომური მანქანის ფორდ ნუკლეონის მოდელი. რიგით ამერიკელ ოჯახს შესთავაზეს მანქანა, რომლის ბორბლებსაც ურანის რეაქტორი, ორთქლის გენერატორი და ორი ორთქლის ტურბინა უნდა ემართა. ამასთან, არავის გამოუჩენია მთავარი პრობლემის გადასაჭრელად - S2W წყალქვეშა ნავების სტანდარტული რეაქტორის საყოფაცხოვრებო ზომის შემცირება. ფორდ ნუკლეონი მხოლოდ მუზეუმის ნიმუშად დარჩა.



"ვოლგა-ატომი" საბჭოთა საგამომგონებლო აზრი ჩამორჩა ამერიკულს, სანამ 1958 წელს ვაშინგტონში სსრკ-ს საელჩოს მეორე მდივანმა სამრეწველო გამოფენაზე ნახა Ford Nucleon. მრავალი წყაროს თანახმად, ნიკიტა ხრუშჩოვის მსუბუქი ხელით დაიწყო ატომური აპარატის საბჭოთა ანალოგის განვითარება. ეს გაკეთდა საიდუმლო ავტომობილების დიზაინის ბიუროს მიერ, რომელსაც ხელმძღვანელობდა ფიზიკოსი ალექსანდრე კამნევი. სწორედ მან შექმნა ავტომობილის ძირითადი ელემენტი - მოქმედი ბირთვული ელექტროსადგური. თავდაპირველად, კამნევმა გადაწყვიტა იმავე გზით გაევლო, რაც ამერიკელებმა - მათ უნდა აეღოთ მოქმედი ბირთვული რეაქტორი (იგივე, რაც ლენინის ბირთვული ენერგიის გემზე) და შეამცირეს მისთვის მისაღებ ზომაზე. როდესაც ამის გაკეთება ვერ მოხერხდა, კამნევმა შემოგვთავაზა ძრავის განსხვავებული, ფუნდამენტურად ახალი დიზაინი. 1965 წელს აშენებული პროტოტიპი ვოლგა-ატომი ძრავის სიმძლავრე იყო 320 ცხ. სევერომორსკში ჩატარებულმა ტესტებმა აჩვენა, რომ მანქანა ძალიან გადახურდა და ცუდად შენელდა. მას შემდეგ, რაც ბრეჟნევი არ გამოხატავდა ინტერესს შემდგომი მუშაობის მიმართ, პროექტი შეიზღუდა. ამასთან, ყველა ჩამოთვლილს არ აქვს საკმარისი დოკუმენტური მტკიცებულება. ზოგიერთი ავტორის მიერ აღწერილი "ოთხცილინდრიანი ძრავა გამდიდრებული ურანის 235-ისგან გამრეცხი გამოყენებით" გულწრფელად ფანტასტიკურია, ამიტომ, სავარაუდოდ, სხვა მითზე ვსაუბრობთ. სსრკ საავტომობილო ინდუსტრია არასოდეს ეკუთვნოდა მოწინავე ინდუსტრიების რაოდენობას, რომლებიც ძირითადად დასავლური (და არა ყველაზე მოწინავე) მოდელების კოპირებით იყვნენ დაკავებულნი. გარდა ამისა, საიდუმლო არ არის, რომ ბირთვული მეცნიერების მრავალი განვითარება (მაგალითად, რაკეტები ბირთვული ძრავით) დაფინანსდა თავდაცვის სამინისტროს ცოდნით. ატომურ მანქანას არ შეეძლო სამხედრო გამოყენება. ამასთან, საბჭოთა კავშირში ბირთვული რეაქტორი ბორბლებზე დააყენეს. მეცნიერებმა განავითარეს და გამოსცადეს მიკვლეული ბირთვული ელექტროსადგურები TPP-3 და Pamir-630D - მობილური მოწყობილობები, რომლებიც შექმნილია ელექტროენერგიის წარმოებისთვის რთულ მისასვლელ ადგილებში, მაგალითად, ჩრდილოეთში. მობილური ბირთვული ელექტროსადგურები სხვადასხვა ბედს ელოდა. მომხმარებლებმა 1969 წელს მიატოვეს პირველი მოდელი ეკონომიკური არაეფექტურობის გამო, ხოლო მეორე მოდელი ჩერნობილის შემდეგ აღმოჩნდა "უადგილო" და იგი აღმოიფხვრა.




ბირთვული მანქანები - მომავლის რეალობა?


გამომგონებლები ახლა ბრუნდებიან ატომური მანქანის იდეაზე. 2009 წელს ინჟინერმა ლოურენს კულესუსმა საზოგადოებას წარუდგინა Cadillac World Thorium Fuel კონცეფციის მანქანა. ეს მოდელი განლაგებულია, როგორც მანქანა, რომელსაც შეუძლია 100 წელი იმუშაოს საწვავის და შეკეთების გარეშე. ახალი ტიპის ბირთვულ რეაქტორში გამოიყენება თორიუმი - რადიოაქტიური მეტალი, რომლის 1 გრამი იძლევა იმდენ ენერგიას, როგორც 30 ათასი ლიტრი ბენზინი. სხვათა შორის, რუსეთში თორიუმის მრავალი დიდი საბადოა, ამიტომ XXI საუკუნეში ჩვენს ქვეყანას კვლავ აქვს შანსი აითვისოს ატომური სატრანსპორტო საშუალებების ბაზარი, სხვათა შორის. და საბჭოთა განვითარებული მოვლენები. თუ, რა თქმა უნდა, ჩვეულებრივმა მძღოლებმა გადალახეს შიში "ბორბლებზე ატომური ბომბის" მიმართ.

0
568
4-ს მოსწონს
ავტორი:ნიკოლოზ ხუციშვილი
ნიკოლოზ ხუციშვილი
568