
ბალი პატარა კუნძულია ინდოეთის ოკეანეში. ინდონეზიის შტატის 17 ათასი კუნძულიდან ერთ-ერთი. მისი სახელი კარგად არის ცნობილი, როგორც მსოფლიოში ერთ-ერთი საუკეთესო კურორტი. რა თქმა უნდა, აქ ბევრი რამის ნახვაა შესაძლებელი: ორი აქტიური ვულკანი, ულამაზესი პლაჟები, დიდებული ჩანჩქერები და გაუვალი ჯუნგლები, ასევე ათასობით უძველესი ტაძარი. ერთ-ერთ უახლეს აღმოჩენაში მეცნიერები იდუმალ ბარელიეფს წააწყდნენ, რომელიც უდავოდ ველოსიპედზე მჯდომ მამაკაცს გამოსახავს. მაგრამ როგორ, თუ ტაძარი შუა საუკუნეებში აშენდა?
უჩვეულო ბარელიეფი
ბალის კუნძული.
ბალის ჩრდილოეთით, სინგარაჯას პატარა სოფელში მდებარეობს დიდებული ინდუისტური ტაძრის კომპლექსი - პურა მადუე კარანგი. ის მე-17 საუკუნეში აშენდა. სწორედ აქ წააწყდნენ მკვლევარები ძალიან უჩვეულო ქვის რელიეფს. ინდონეზიის კვლევების ინსტიტუტის მეცნიერებმა ის ძალიან დეტალურად შეისწავლეს. ძალიან უცნაური იყო შუა საუკუნეების ტაძრის ბარელიეფზე ასეთი გამოსახულების პოვნა.
მადუე კარანგის ტაძარი ფოტოს მარცხენა მხარეს რელიეფური გამოსახულებით „კაცი ველოსიპედზე“. როგორც ისარი გვიჩვენებს, რელიეფი წინა მხრიდან არ ჩანს.
ანალიზმა აჩვენა, რომ რელიეფი ადგილობრივმა ხელოსნებმა XIX საუკუნის ბოლოს, კუნძულზე ნიდერლანდების კოლონიური მმართველობის აყვავების პერიოდში გამოკვეთეს. ეს არის ბალიელი მამაკაცის ფიგურა, რომელიც ველოსიპედს მართავს და ტიპურ ბალიურ კულტურულ ტრადიციებში არის გამოწყობილი.
რელიეფი „კაცი ველოსიპედზე“, 1904.
რას ამბობენ მეცნიერები სასაცილო ბარელიეფზე?
„იკონოლოგიური ანალიზის“ სახელით ცნობილი მეთოდოლოგიის გამოყენებით, მეცნიერებმა შეძლეს ამ უცნაური სცენის სხვადასხვა ისტორიული და კულტურული მნიშვნელობების გაშიფვრა. პერსონაჟის ჩაცმულობითა და პოზით თუ ვიმსჯელებთ, ის ადგილობრივი მკვიდრი იყო და არა ჰოლანდიელი კოლონიზატორი. თუმცა, ყველაზე გასაოცარი ის არის, რომ ეს ადგილობრივი იყენებს ტრანსპორტირების საშუალებას, რომელიც სრულიად უცხოა ტრადიციული ბალინური კულტურისთვის: ველოსიპედს.
ეს ფაქტი აჩვენებს, თუ როგორ დაიწყო ბალის საზოგადოებამ ახალი დასავლური ტექნოლოგიების ათვისება და დანერგვა კოლონიური მმართველობის დროს. თუმცა, ის ფაქტი, რომ ადგილობრივმა მოსახლეობამ შეინარჩუნა ტრადიციული ტანსაცმელი, ასევე მოწმობს ადგილობრივი ფესვებისა და წეს-ჩვეულებების შენარჩუნებაზე.
ტამან აიუნის ტაძარი მდებარეობს მენგვიში, ბალი.
კოლონიური მემკვიდრეობა
ამგვარად, ბალის ტაძრის პატარა ბარელიეფი სრულად ასახავს კულტურული ჰიბრიდიზაციის წარმოუდგენლად რთულ პროცესს. ბარელიეფი შესანიშნავად ასახავს, თუ როგორ ხდებოდა ევროპელ კოლონიზატორებსა და დაქვემდებარებულ მოსახლეობას შორის ურთიერთქმედება იმპერიალიზმის ეპოქაში. ეს იყო სწრაფი ცვლილებებისა და ურთიერთგავლენის დრო, თუმცა ასევე იყო საკუთარი იდენტობის შენარჩუნების მცდელობის დრო. დაპყრობილი ხალხები ნებით იღებდნენ უცხოურ ინოვაციებს, მაგრამ ამავე დროს ცდილობდნენ, სრულად არ გადაეხვიათ თავიანთი უძველესი ტრადიციებისთვის.

რელიეფი წარმოადგენს იმ დროის ძვირფას არქეოლოგიურ მტკიცებულებას და ავლენს ნიუანსებს, რომლებიც წერილობითი თუ ზეპირი წყაროებიდან არ მოიპოვება. ეს საშუალებას გვაძლევს დავინახოთ მოდერნიზაციასა და კულტურულ იდენტობას შორის არსებული წინააღმდეგობები, რამაც ახალ სოციალურ პარადიგმებზე გადასვლა აღნიშნა.
კოლონიური ბალის ისტორიული კონტექსტისა და სოციოლოგიური დინამიკის შესასწავლად, მკვლევრებმა ანალიზი გააფართოვეს. მათ შეისწავლეს საარქივო დოკუმენტები და დაადგინეს, რომ კუნძულზე ველოსიპედების გავრცელება ზუსტად იმ პერიოდში მოხდა, რომლითაც რელიეფი თარიღდება, რაც მის ქრონოლოგიურ სიზუსტეს ადასტურებს. მკვლევრებმა ასევე შეადარეს ზეპირი წყაროები, რომლებიც აღწერდნენ ბალიელების თავდაპირველ უნდობლობას ასეთი თანამედროვე სატრანსპორტო საშუალების მიმართ და იმას, თუ როგორ დააწესეს საბოლოოდ მისი გამოყენება პრაქტიკული მიზეზების გამო, კულტურული წინააღმდეგობის მიუხედავად.

ამგვარად, კვლევამ ეს მოკრძალებული არქეოლოგიური აღმოჩენა ბალის კოლონიური წარსულის ფანჯარად აქცია. ღირებული ინფორმაცია მოიპოვეს კოლონიური პოლიტიკის შედეგად გამოწვეულ კულტურულ ცვლილებებზე, ასევე ინდონეზიური მდიდარი მემკვიდრეობის ისტორიასა და იდენტობაზე.