x
image
ქეთი1988
Mediator image
როგორი იყო ენობრივი პოლიტიკა XIX საუკუნის ძლევამოსილ იმპერიებში?

image


იმპერიები ყოველთვის უნდობლად ეპყრობოდნენ მათ შემადგენლობაში შემავალი ხალხების ენებს, დაწყებული უძველესი ენებით, როგორიცაა რომის იმპერია. მეცხრამეტე საუკუნის ოთხი უძლიერესი იმპერია არ იყო გამონაკლისი: რუსეთი, ავსტრია-უნგრეთი, დიდი ბრიტანეთი და ოსმალეთის იმპერია. ამ ქვეყნების ენობრივმა პოლიტიკამ მნიშვნელოვანი გავლენა მოახდინა მათ ისტორიაზე.

ენობრივი პოლიტიკა XIX საუკუნის ძლიერ იმპერიებში



ოსმალები


ათათურქის რეფორმებამდე თურქები წერისთვის არაბულ დამწერლობას იყენებდნენ, რომელიც დამწერლობის აყვავების პერიოდში იმდენი ნიშნისგან შედგებოდა, რომ მისი შესწავლის სირთულით შეიძლება შევადაროთ სხვა იმპერიის - ჩინეთის - იეროგლიფურ დამწერლობას. არაბული ასოები განსაკუთრებით არ შეეფერებოდა თურქულ ენებს, თუმცა მათი გამოყენება მხოლოდ ტრადიციების სიყვარულით არ იყო ნაკარნახევი: ეს იყო პოლიტიკური ჟესტი, რომელიც ხაზს უსვამდა იმას, რომ მუსლიმისთვის რელიგიური ეროვნულზე მაღლა დგას და მუსლიმურ სამყაროში ერთიანობის ილუზიას ქმნიდა. რატომ არაბული დამწერლობა? რადგან ყურანი ამითაა დაწერილი.

ოსმალეთის იმპერია მოიცავდა მრავალ ხალხს: თურქების გარდა, მასში ცხოვრობდნენ ბერძნები, სომხები, ქურთები, სხვადასხვა სლავები, ბოშები, ებრაელები, ასევე ჩერქეზების, აფხაზების და ზოგიერთი სხვა ხალხის დიასპორები, რომელთა მიწებიც იმპერიის შემადგენლობაში არ შედიოდა. ყველა მათგანი, თავისი ისტორიის უმეტესი ნაწილის განმავლობაში, აქტიურად იყენებდა დამწერლობას, რომელიც მათთვის უფრო მოსახერხებელი იყო: ბერძნული, ებრაული, სომხური, ან ლათინური. მშობლიურ ენაზე სწავლა პრობლემას არ წარმოადგენდა; თუმცა რეალური პრობლემა ის იყო, რომ თურქულ ენაზე არაბული ასოებით წერასაც არ ისწავლიდი, რადგან ყველა ოფიციალური დოკუმენტაცია ისედაც ასე ინახებოდა.

უფრო მეტიც, როგორც უკვე აღვნიშნეთ, რეფორმამდე სახელმწიფო დამწერლობის შესწავლა ძალიან რთული იყო, ამიტომ წესიერი წიგნიერება არ იყო ხალხის ასეთი ფართო წრის ბედ-იღბალი. უცნაურია, მაგრამ „წერა-კითხვის მცოდნე“ ადამიანების უმეტესობა ქალი იყო - ეს არ შეესაბამება ქალთა განათლებისადმი აღმოსავლურ დამოკიდებულებას.

ენობრივი პოლიტიკა XIX საუკუნის ძლიერ იმპერიებში

მშობლიურ ენაზე წერის შეზღუდვები იმპერიის დაცემისთანავე დაიწყო. ათათურქმა, ახალი, ლათინური ანბანის შემოღებით, კანონიერად აკრძალა იმ ასოების გამოყენება, რომელთა გარეშეც თურქები კარგად ცხოვრობდნენ, მაგრამ აქტიურად იყენებდნენ ქურთულ დამწერლობაში, მაგალითად X ან W.

დიდი ბრიტანეთი


თავისი აყვავების პერიოდში, ბრიტანეთის იმპერიამ, როგორც ევროპიდან ჩანდა, მსოფლიოს ნახევარი დაიპყრო: ბრიტანეთის კუნძულები, ირლანდია, კანადა, ავსტრალია, ახალი ზელანდია, ინდოეთი, მალტა, სეიშელის კუნძულები, სუდანი, მომავალი სამხრეთ აფრიკა... ყველა ამ მომავალ დამოუკიდებელ ქვეყანაში ინგლისური ენის შესწავლა და გამოყენება უბრალოდ არ იყო წახალისებული - მშობლიურ ენაზე განათლება აკრძალული ან რეპრესირებული იყო; მასწავლებლებიდან დაწყებული მაღალჩინოსნებით დამთავრებული, ყველა თავის მოვალეობად თვლიდა დაცინვას და გარშემომყოფებისგან დაცინვის წამოწყებას მეტყველებაში არაინგლისურობის ნებისმიერი გამოვლინების გამო, დაწყებული უბრალოდ დამახასიათებელი ეროვნული აქცენტით.

ასეთი პოლიტიკის შედეგად არა მხოლოდ არაევროპელები დაზარალდნენ; პირიქით, შორეული კოლონიების ადგილობრივ მოსახლეობას ზოგჯერ მეტი უფლება ეძლეოდა მშობლიური ენის გამოყენებისას; მაგალითად, ინდოეთის კოლონიური პერიოდის განმავლობაში, ჰინდუსტანური ინგლისურთან ერთად ოფიციალური ენა იყო. ენობრივი პოლიტიკის პირველი მსხვერპლი ინგლისელების სრულიად ევროპელი მეზობლები - კელტური ხალხები: შოტლანდიელები, უელსელები, ირლანდიელები იყვნენ. სხვათა შორის, შერლოკ ჰოლმსის თავგადასავლების კითხვისას, აღსანიშნავია, რომ დოილის გმირი, სავარაუდოდ, უელსელია (დეტექტივი) და შოტლანდიელია (ექიმი). ერთი მათგანი გენიოსია, მეორე კი გვირგვინს ერთგულად ემსახურა, მაგრამ გვირგვინი და ოფიციალური სისტემა არცერთში არ ხედავს სარგებელს.

ენობრივი პოლიტიკა XIX საუკუნის ძლიერ იმპერიებში

მიუხედავად იმისა, რომ ირლანდიური ენა კანონით არ იყო აკრძალული, ინგლისელები გამუდმებით დევნიდნენ მის მთავარ მცველებს (რომლებიც ასევე ინარჩუნებდნენ ირლანდიურ ტრადიციებს, ისტორიებსა და კანონებს) - ფილიდების ჰარპერებს. მასობრივი შიმშილობა და მასობრივი შრომითი მიგრაცია, ინგლისურ ენაზე სავალდებულო განათლება და ფილიდის ინსტიტუტის დაკნინება ნიშნავდა, რომ ირლანდიური ცოცხალ ენად მხოლოდ შორეულ სოფლის რაიონებში რჩებოდა. ამიტომ, კლასიკური ირლანდიური ლიტერატურის დიდი ნაწილი ინგლისურ ენაზეა დაწერილი და ინგლისური კულტურის მიერ არის მითვისებული (მაგალითად, ჯონათან სვიფტისა და ოსკარ უაილდის ნაწარმოებები).

მიუხედავად იმისა, რომ ირლანდიური ენისადმი დამოკიდებულებაზე შესაძლოა გავლენა რელიგიურმა მტრობამ მოახდინა - ბოლოს და ბოლოს, ეს პროტესტანტული იმპერიის კათოლიკეების ენა იყო - უელსური ენის (კამრეიგის) მიმართ დამოკიდებულება უფრო რთული გასაგებია. მიუხედავად იმისა, რომ ამჟამად ის მსოფლიოში ყველაზე ფართოდ გავრცელებული კელტური ენაა, იმპერიის შემადგენლობაში ყოფნისას მას ბოლო დრომდე რთული პერიოდი ჰქონდა. მეცხრამეტე საუკუნეში ენთუზიასტებმა, მისი გაქრობის შიშით, ლექსიკონების შეგროვება და გამოცემა დაიწყეს.

ორი შოტლანდიური ენა, რომლებმაც ყველაზე მეტად დაზარალდნენ, იყო გელური და შოტლანდიური. პირველი ირლანდიური ენის უახლოესი ნათესავი იყო, მეორე კი ინგლისურისა. შოტლანდიელები, როგორც წესი, გარკვეულწილად არასწორ ინგლისელებად ითვლებოდნენ, რომლებიც, უფრო მეტიც, ვერასდროს გახდებოდნენ მართლები საკუთარი ახირების გამო. მაგალითად, ისინი ეჭიდებიან თავიანთ უცნაურ სახელებსა და ენას. 1872 წლის განათლების შესახებ კანონი კონკრეტულად კრძალავდა გელური ენის სწავლებას, რადგან შოტლანდიის რამდენიმე სკოლა მოსწავლეებს მშობლიურ ენაზე ასწავლიდა და ეს შოტლანდიელი ბავშვების რეფორმაციის წინააღმდეგ აჯანყებად აღიქმებოდა. რაც შეეხება შოტლანდიურ ენას, მრავალი წლის განმავლობაში ის ზოგადად უარყოფილი იყო, როგორც ენა და წარმოდგენილი იყო, როგორც დასახიჩრებული, უხეში, მოუხერხებელი ინგლისური, რომელთანაც მას სინამდვილეში ბევრი რამ აქვს საერთო.

სინამდვილეში, როგორც შოტლანდიური, ასევე ინგლისური ენები ძველი ინგლისურიდან წარმოიშვა, თუმცა მისი სხვადასხვა დიალექტიდან და განსხვავებები აქვთ არა მხოლოდ ერთი და იგივე სიტყვების წარმოთქმაში, არამედ ლექსიკასა და გრამატიკაშიც. შოტლანდიური ენა განსაკუთრებით უიღბლო აღმოჩნდა, რადგან ის ბრიტანეთის ყველა „თეთრ“ ენას შორის უკანასკნელი იყო, რომელიც ენად იქნა აღიარებული და არა ინგლისურის დაცინვად.



ავსტრია-უნგრეთი: ყველა საუბრობს ბოშების გარდა.

ავსტრიისა და უნგრეთის იმპერატორების მიწებზე (რომლებიც, საერთო მმართველის მიუხედავად, დიდი ხნის განმავლობაში თავს ერთ სახელმწიფოდ არ თვლიდნენ), ძირითადი ენები, ფაქტობრივად, ავსტრიული გერმანული და უნგრული იყო. ყველა დანარჩენი ფუნდამენტურად ბარბაროსულ დიალექტად ითვლებოდა და მათზე მოლაპარაკეები ველურები იყვნენ. ესენი, უპირველეს ყოვლისა, იმპერიის სლავური ხალხები იყვნენ, ასევე ბოშები და ებრაელები, რომლებიც ავსტრია-უნგრეთში იმდენად ბევრნი იყვნენ, რომ ისინი ძნელად თუ ჯდებიან უმცირესობების შესახებ თანამედროვე რუსულ წარმოდგენებში.

გარდამტეხი მომენტი იმპერატრიცა მარია ტერეზათი დაიწყო, რომელმაც, ან განმანათლებლობის გარკვეული იდეების გავლენით, ან ქვეშევრდომების სიყვარულის მოსაპოვებლად, თავის ქვეშევრდომებს განათლების მიღების უფლება მისცა ნებისმიერ მშობლიურ ენაზე - ბოშათა ენის გარდა. მარია ტერეზას ბოშების მიმართ განსაკუთრებული მიდგომა ჰქონდა. მან ყურადღება გაამახვილა ამ ხალხის დისკრიმინაციაზე მის მიწებზე, განსაკუთრებით უნგრეთში, და გადაწყვიტა, რომ პრობლემის გადაჭრა ადვილი იყო: მათ სწრაფად უნდა შეეწყვიტათ ბოშებად ყოფნა. ამ მიზნით, მიღებული იქნა მთელი რიგი ზომები, მათ შორის ბოშური ენის გამოყენების აკრძალვა.

ნებისმიერ ენაზე განათლების მიღების შესაძლებლობის მიუხედავად, ისეთი ენები, როგორიცაა ჩეხური, სლოვაკური და რუთენული, ფუნდამენტურად შეუფერებლად ითვლებოდა ლიტერატურისთვის, კულტურისა და მეცნიერებისთვის და ისეთ პატრიოტებს, როგორიცაა ჩეხი მწერალი ბოჟენა ნემცოვა, დიდი შრომა უწევდათ ამ დამოკიდებულების შესაცვლელად, განსაკუთრებით თავად იმპერიის სლავებში.

ენობრივი პოლიტიკა XIX საუკუნის ძლიერ იმპერიებში



რუსეთის იმპერია

როგორც ცნობილია, მეცხრამეტე საუკუნის ბოლოს, ფინეთის დიდი საჰერცოგო, როგორც რუსეთის იმპერიის ნაწილი, თითქმის სრული კულტურული ავტონომიით სარგებლობდა: აქ განათლება და ნაშრომები ფინურ ენაზე იყო. საქმე, რა თქმა უნდა, იმაში იყო, რომ ეს იყო მნიშვნელოვანი ტერიტორია უკვე განვითარებული ინფრასტრუქტურით. თუმცა, იგივე შეიძლება ითქვას პოლონეთზეც: პოლონეთში, მეცხრამეტე საუკუნის შუა პერიოდიდან, მშობლიური ენის მიმართ მკაცრი შეზღუდვები იმდენად გამკაცრდა, რომ ბავშვებს სკოლის დერეფნებში მასზე საუბარი ეკრძალებოდათ. ძნელი წარმოსადგენია, რომ ვინმეს სერიოზულად სურდა ამით პოლონელების ლოიალობის გაზრდა და არა მათი მტრობის გაზრდა, მაგრამ, როგორც ჩანს, ასეც მოხდა.

ენობრივი პოლიტიკა XIX საუკუნის ძლიერ იმპერიებში

დიდი ხნის განმავლობაში, უკრაინული და ბელორუსული ენები იმპერიაში ცალკე ენებად არ ითვლებოდა, თუნდაც იმიტომ, რომ პოლონურისგან განსხვავებით, ეს ენები ყოველთვის იყენებდნენ კირილიცას, რომელიც „რუსული ანბანია“. თუმცა, უკვე საუკუნის პირველ ნახევარში, რუსმა სლავისტმა სრეზნევსკიმ, რომელიც შემთხვევით დიდი ხნის განმავლობაში ხარკოვში ცხოვრობდა, უკრაინული ენის დამოუკიდებლობის მეცნიერული დამტკიცება დაიწყო - მანამდე მას ისევე ეპყრობოდნენ, როგორც ინგლისელები შოტლანდიელებს. მან ასევე გამოყო ბელორუსული და რუსინული ენები, როგორც ცალკე ენები და ისინი დიდ რუსულს დაუპირისპირა.

ენობრივი პოლიტიკა XIX საუკუნის ძლიერ იმპერიებში

მიუხედავად იმისა, რომ მისი აზრი მეცნიერულად იყო დასაბუთებული და მრავალი სხვა სლავისტის მიერ იყო გაზიარებული, სახელმწიფო ამტკიცებდა, რომ „არ არსებობს პატარა რუსული ენა და არც შეიძლება იყოს“ და მეცხრამეტე საუკუნის განმავლობაში გამოსცემდა ბრძანებულებებს, რომლებიც კრძალავდა ლიტერატურას, წიგნიერებას და პიესებს უკრაინულ ენაზე (ის ენა, რომელიც არ არსებობს და, შესაბამისად, თეორიულად შეუძლებელია მისი აკრძალვა).

რუსეთის ფინო-უგრული, ბალტიისპირული და თურქული ენები უკეთეს მდგომარეობაში არ იყვნენ, მაგრამ მათ გარშემო ნაკლები ვნება იყო - მათ სერიოზულადაც კი არ განიხილავდნენ. ბავშვებისთვის მშობლიურ ენაზე დაწყებითი განათლების მიწოდების მცდელობებს წერტილი 1911 წლის დადგენილებით დაუსვეს, რომლის თანახმად, განათლება არავითარ შემთხვევაში არ შეიძლება იყოს რუსულის გარდა სხვა ენაზე. ამან სერიოზულად შეაფერხა ეროვნული უმცირესობების მიერ წერა-კითხვის ცოდნის შეძენა და განაგრძო ლიტერატურული ტრადიციის განადგურების ხაზი იმპერიის განვითარებულ ხალხებთან მიმართებაში. 1978 წელს საბჭოთა კავშირის ხელისუფლებამ გადაწყვიტა მოკავშირე რესპუბლიკებში ადგილობრივი ენებისთვის სახელმწიფო ენის სტატუსის ჩამორთმევა. სსრკ-ის სახელმწიფო ენად რჩებოდა მხოლოდ რუსული ენა.

0
179
1-ს მოსწონს
ავტორი:ქეთი1988
ქეთი1988
Mediator image
179
  
კომენტარები არ არის, დაწერეთ პირველი კომენტარი
0 1 0