x
image
მანანა თურმანიძე
რას გვიქადის კლიმატის ცვლილება
image
დღეს კლიმატის ცვლილება უკვე ყველასათვის თუ არა, დედამიწის მოსახლეობის მნიშვნელოვანი ნაწილისთვის აქტუალურ თემად იქცა. გასულ საუკუნეში ბევრი ვერ აცნობიერებდა ამ ცვლილებების მნიშვნელობას და ის მხოლოდ მეცნიერთა კვლევის, განხილვის და შეშფოთების საგანი იყო. დღეს უკვე სახეზე გვაქვს ის გამოწვევები, რომელთა სესახებ მეცნიერები დიდი ხნის განმავლობაში გვაფრთხილებდნენ, რომლებიც კლიმატის ცვლილებებმა უკვე გამოიწვია და შესაძლოა კიდევ გამოიწვიოს.

დღეს საქართველოში ჰოტელიერები თუ ტურიზმის ინდუსტრიაში ჩართული საქმიანი ადამიანები და უბრალოდ მთისა თუ სათხილამურო სპორტის მოყვარულები შეშფოთდნენ კურორტების უფუნქციოდ დარჩენის გამო. ჩვენ ფაქტიურად გამოვტოვეთ სათხილამურო სეზონი შობა-ახალი წლის დღეებში. უთოვლობის გამო ფაქტიურად სეზონი ჩავარდნილად ითვლება. რას გვიქადის კლიმატის ცვლილებები და კერძოდ გლობალური დათბობა, რომელიც ზოგიერთ ზედაპირულად განათლებულ პოლიტიკოსს თუ ბიზნესმენს "ფულის საჭრელად თითიდან გამოწოვილი თემა" ეგონა.

ამ საკითხის შესახებ მსოფლიოში არსებული მდგომარეობის ანალიზის მიზნით მოვიძიეთ ინფორმაცია, თუ რას ფიქრობენ ამასთან დაკავშირებით საქმეში ჩახედული მეცნიერები და სხვა დაინტერესებული პირები. აღმოჩნდა, რომ სურათი იდენტურია ყველგან, მთის კურორტებს უჭირთ სათხილამურო ინდუსტრიის და ზამთრის კურორტების სტატუსის შენარჩუნება. კომპეტენტურ პირთა მოსაზრებების ნაწილს ანალიზისთვის გთავაზობთ.

"შვეიცარიის ალპებიდან კლდოვან მთებამდე, სათხილამურო კურორტები ებრძვიან კლიმატის ცვლილების გავლენას". გვაუწყებს BBC


"ანზერე (Anzère) ხშირად მოიხსენიება, როგორც ევროპის ყველაზე მწვანე სათხილამურო კურორტი. მაგრამ შვეიცარიულ სოფელს რთული დასაწყისი ჰქონდა 2023 წლის ზამთრის სეზონზე. სხვა ალპური სათხილამურო კურორტების მსგავსად, ანზერე იძულებული გახდა დაეხურა მისი ზოგიერთი ტრასა დეკემბრის ბოლოს და იანვრის პირველ დღეებში, თოვლისა და წვიმის ნაკლებობის გამო.

ალპებში საშობაო და ახალი წლის დღეებში რეკორდულად მაღალი ტემპერატურა დაფიქსირდა, ჩრდილო-დასავლეთ შვეიცარიაში სითბომ 20, 9 C-ს მიაღწია (70F).

Many ski resorts are rapidly trying to adapt to climate change,  while envisaging what their future looks like in a warming world (Credit: Alamy)

„საშობაო და ახალი წლის განმავლობაში საოცრად თბილოდა“, - ამბობს სტეფანი დიკმანი, ანზერეს ტურიზმის დირექტორი. "სოფელში თითქმის მთელი თოვლი გაქრა. საკმაოდ ვღელავდი ამის გამო. ხალხი სოფელში თხილამურებით ასვლას ვერ ახერხებდა, “ დასძენს იგი.

ბოლოდროინდელი თბილი ამინდი და ზამთრის გაქრობა ალპებში არის იმის ნიშანი, თუ რა ელის სათხილამურო ინდუსტრიას. ბევრმა კურორტმა იცის, რომ მათ მხოლოდ ორი ვარიანტი აქვთ: დახურონ ან შეცვალონ თავიანთი ბიზნეს მოდელი, რათა გაუმკლავდნენ კლიმატის მზარდ საფრთხეებს.

შვეიცარიის ალპებიდან კლდოვან მთებამდე, კურორტები ებრძვიან კლიმატის ცვლილების გავლენას, ცდილობენ უზრუნველყონ საკმარისი თოვლის საფარი და სწრაფად მოერგონ ცვალებად პირობებს, იმავდროულად, განიხილონ როგორი იქნება მათი მომავალი დათბობის სამყაროში.

გარდა საკუთარი ემისიების შემცირების ზომებისა, როგორიცაა განახლებადი ენერგიის ინვესტიციები და ევროპის უმსხვილესი ხეზე მომუშავე გათბობის ქარხნის აშენება, ანზერე წინასწარ სახავს გეგმებს იმ დროისათვის, როდესაც თხილამურებით სრიალი შესაძლოა აღარ იყოს სიცოცხლისუნარიანი.

”ჩვენ ვიცით, რომ ჩვენ გვჭირდება კურორტის ადაპტაცია მომავალი წლებისთვის”, - ამბობს დიკმანი. „ჩვენ უფრო მეტ ინვესტიციას ვაკეთებთ ველოსიპედის ბილიკებში, საფეხმავლო ბილიკებში და მარშრუტებში და ვგეგმავთ ყველაფერს, რაც უნდა შემოგთავაზოთ, იქნება ეს ზაფხულში თუ ზამთარში.“

კლიმატის ცვლილება სათხილამურო სპორტს გადაშენების საფრთხის წინაშე მყოფ გართობად აქცევს. ტემპერატურის მატებასთან ერთად, სათხილამურო სეზონები უფრო მოკლე ხდება და ფერდობები კი - მწვანე. ძლიერმა ნალექმა ალპურ კურორტებზე ხელი შეუწყო თოვლის დნობასა და სველ პირობებს.

„როდესაც ტემპერატურა იზრდება, ატმოსფერო უფრო მეტ წყლის ორთქლს ინახავს, რაც უფრო მეტ ნალექს იწვევს“, ამბობს მარი კავიტი, გლაციოლოგი და კლიმატის მკვლევარი ბელგიის ლუვენის კათოლიკური უნივერსიტეტიდან. „როდესაც ტემპერატურა იზრდება, წყლის ორთქლი წვიმის სახით მოდის, ნაცვლად თოვლისა“, დასძენს ის. "ეს არის ის, რაც ხდება დაბალ სიმაღლეზე სათხილამურო სადგურებზე, რომლებიც 1, 600 მეტრზე (5, 250 ფუტი) ქვემოთ არიან. იქ ჩვენ ვხედავთ თოვლზე ბევრად მეტ წვიმას, რაც იწვევს არსებული თოვლის დნობას."

„ევროპის დაბალ კურორტებზე თოვლის სიღრმე ყოველ 10 წელიწადში 3-4 სმ-ით იკლებს“, ამბობს კავიტი.

კიდევ ერთი მთავარი საზრუნავი არის მყინვარების სწრაფი გაქრობა. ალპური კურორტები, როგორიცაა ტინიე საფრანგეთში, დამოკიდებულნი არიან მყინვარებზე, თოვლის საფარისა და წყალმომარაგებისთვის. ევროპის ალპებში მყინვარები, სავარაუდოდ, თითქმის მთლიანად გაქრება 2100 წლისთვის, გაეროს კლიმატის ცვლილების მთავრობათაშორისი პანელი გვაფრთხილებს, რომ მათ შეიძლება დაკარგონ 2017 წლის მოცულობის 94% საუკუნის ბოლოსთვის. ტემპერატურის მატებასთან ერთად, მყინვარული ყინული უფრო სწრაფად დნება და ნაკლები სუფთა თოვლი მოდის. მყინვარების დნობამ შესაძლოა გამოიწვიოს ძლიერი დატბორვა და ეროზია ქვემოთ ხეობაში და გაზარდოს ზვავების რისკი, გაანადგუროს კრიტიკული ინფრასტრუქტურა და ასევე მნიშვნელოვნად შეამციროს წყლის მარაგი ადგილობრივი მთის თემებისთვის.

‘თოვლისა და ზვავის კვლევის ინსტიტუტი’-ს 2017 წლის კვლევის მიხედვით, ალპებმა შეიძლება დაკარგონ თოვლის საფარის 70%-მდე 2100 წლისთვის, თუ გლობალური ტემპერატურა განაგრძობს მომატებას ჩვეულ რეჟიმში. ამჟამად მსოფლიო 2100 წლისთვის საშუალოდ 2.7C (4.9F) დათბობის გზაზეა. თუმცა, კვლევის მონაცემებით, თუ გლობალური ტემპერატურის მატება შენარჩუნდება 2C-ზე დაბლა (3, 6F), თოვლის საფარის შემცირება 30%-მდე შემოიფარგლება.

ტემპერატურის მატება და თოვლის შემცირება ამცირებს ზამთრის სათხილამურო სეზონს, რაც შემაშფოთებელი ტენდენციაა მთის თემებისთვის, რომელთა საარსებო წყარო დამოკიდებულია ზამთრის სპორტის ინდუსტრიაზე.

აშშ-ს სათხილამურო კურორტებზე, რომლებიც მოიცავს ვირჯინიის ზომის გაერთიანებულ ტერიტორიას, 2018 წლის კვლევის მიხედვით, სათხილამურო სეზონი საშუალოდ 34 დღით შემცირდა 1982 წლიდან 2016 წლამდე.

„ანზერის ზამთრის სეზონი მხოლოდ რამდენიმე დღით შემცირდა ბოლო 30 წლის განმავლობაში“, ამბობს დიკმანი, "მაგრამ ზოგიერთ ევროპულ კურორტზე [სეზონი] კვირებით შემცირდა და ეს აშკარად დიდ გავლენას მოახდენს."

Ski seasons are becoming shorter and slopes are turning green as temperatures rise (Credit: Dietmar Stiplovsek / Getty Images)

თოვლის ნაკლებობა არ არის ერთადერთი გამოწვევა, რომელსაც სათხილამურო კურორტები ებრძვიან. „შეერთებულ შტატებში ტყის ხანძრები არანაკლები საფრთხეა“, - ამბობს ოდენ შენდლერი, კურორტ ასპენის სათხილამურო კომპანიის მდგრადობის უფროსი ვიცე პრეზიდენტი კოლორადოში.

ბოლო ხუთი წლის განმავლობაში ტყის ხანძრები სახიფათოდ მიუახლოვდნენ ქალაქებს და დახურეს ძირითადი მაგისტრალები სათხილამურო რეგიონში. "ჩვენ უკვე ვხედავთ ხანძრებს სათხილამურო კურორტებზე. ისინი ისეთივე დიდი საფრთხეა, როგორც თოვლის დაკარგვა", - ამბობს შენდლერი და დასძენს, რომ ბოლო წლებში კურორტზე ასევე განიცადეს ღვარცოფი, რომელიც გამოწვეული იყო ექსტრემალური ნალექებით.

სათხილამურო კურორტები იბრძვიან, რათა უზრუნველყონ, რომ მთელი სეზონის განმავლობაში გახსნილი დარჩნენ და ტურისტებს მიაწოდონ თოვლით დაფარული, თვალწარმტაცი გარემო, რომელსაც ისინი მოელიან.

ამისათვის იყენებენ უზარმაზარ თოვლსამუშაო მანქანებს, რომლებიც ფარავს ბილიკებს სუფთა თეთრი ფხვნილით.

შვეიცარიის ბაზელის უნივერსიტეტის კვლევა გვაფრთხილებს, რომ კურორტებს, რომლებიც მდებარეობენ 1, 800-2, 000 მეტრზე (5, 900-6, 600 ფუტი) სულ უფრო მეტად მოუწევთ ხელოვნურ თოვლზე გადასვლა, რათა მათი უმაღლესი სათხილამურო ტრასები ღია იყოს ზედიზედ 100 დღის განმავლობაში. ქვედა ფერდობების გადარჩენა შესაძლოა ვერც მოხერხდეს. ეს გაზრდის მათ წყლის მოხმარებას 79%-ით 2100 წლისთვის. საშუალო ზამთრის განმავლობაში, საუკუნის ბოლოსკენ, კურორტი მოიხმარს დაახლოებით 540 მილიონ ლიტრ წყალს, დღევანდელი მოხმარება 300 მილიონი ლიტრს შეადგენს. კვლევის თანახმად, საფრანგეთის ალპებში წყლის მოხმარება 2100 წლისთვის ცხრაჯერ შეიძლება გაიზარდოს.

მკვლევარებმა გვაფრთხილებენ, რომ ამან შეიძლება გამოიწვიოს კონფლიქტი სათხილამურო ინდუსტრიასა და ადგილობრივ საზოგადოებებს შორის, რომლებიც შეიძლება წყალზე, ჰიდროენერგიაზე იყოს დამოკიდებული.

კვლევა ასევე პროგნოზირებს სათხილამურო კურორტების საოპერაციო ხარჯების უზარმაზარ ზრდას, თუ ისინი იძულებულნი იქნებიან გამოიყენონ ხელოვნური თოვლის საფარი მათი ფერდობების შესანარჩუნებლად. ეს იმიტომ ხდება, რომ თოვლი, რომელსაც ანაწილებენ მოწყობილობები, რომლებიც ამუშავებენ ბილიკებს, წარმოუდგენლად ენერგო ინტენსიურია და მუშაობს დამაბინძურებელ წიაღისეულ საწვავზე. ამჟამად არ არსებობს თოვლის დამმუშავებელი მანქანები, რომლებიც მუშაობენ განახლებად ენერგიაზე და გეგმები საერთო ემისიების შემცირებისკენ მიმართულია ეფექტურობის გაუმჯობესებაზე.

Ski resorts are investing in mountain bike trails,  walking paths and climbing routes to encourage tourists to visit in the summer (Credit: Alamy)

მთებში ცვალებად კლიმატთან ადაპტაციის გადაწყვეტილებები, შესაბამისად, „ირონიულად ამატებს მეტ CO2-ს ატმოსფეროში და ამძაფრებს კლიმატის პრობლემას“, ამბობს კავიტი.

დღესაც კი, თოვლის მოწყობილობა საშუალოდ შეადგენს კურორტის ნახშირბადის ემისიების დაახლოებით 60%-ს, ხოლო თოვლის ქვემეხების წვლილი შეადგენს დაახლოებით 25%-ს, ამბობს კავიტი. მისი თქმით, სათხილამურო ლიფტები არც ისე დამაბინძურებელია, რადგან ბევრი კურორტი ცდილობს გამოიყენოს განახლებადი ელექტროენერგია.

თოვლის დანადგარების კლიმატზე ზემოქმედების გარდა, ასევე არსებობს ოპერაციული გამოწვევა, რადგან ხელოვნური თოვლის წარმოება შესაძლებელია მხოლოდ მაშინ, როდესაც ტემპერატურა 1C-ზე (34F) ქვემოთ რჩება. ჰაერი საკმარისად ცივი უნდა იყოს, რომ წყლის წვეთები, რომლებსაც მანქანები გამოდევნის, გაიყინოს და გადაიქცეს თოვლის ნაწილაკებად.

შობა-ახალ წელს ბევრი ალპური კურორტი იძულებული გახდა დაეხურა ფერდობები, რადგან ტემპერატურა ძალიან მაღალი იყო ხელოვნური თოვლის წარმოებისთვის.

იმავდროულად, ზოგიერთმა მიმართა მყინვარების დამცავი საბნებით დაფარვას, რათა ზაფხულში არ დნებოდეს. თეთრი ულტრაიისფერი რეზისტენტული სინთეტიკური მასალისგან დამზადებული საბნები იცავს ზამთრის სქელ თოვლს მზის სხივებისგან ზაფხულის თბილ თვეებში. 2021 წლის კვლევის მიხედვით, ტექნიკას შეუძლია თოვლისა და ყინულის დნობის შემცირება 50-70%-ით, დაუცველ ზედაპირებთან შედარებით.

Some ski resorts are covering glaciers in protective blankets to stop them from melting in the summer (Credit: Miguel Medina / Getty Images)

მაგრამ ეს ძვირადღირებული პროცესია, გვაფრთხილებენ კვლევის ავტორები. მათი შეფასებით, შვეიცარიის 1, 000 უდიდესი მყინვარის დაფარვა ყოველწლიურად დაახლოებით 1, 4 მილიარდი შვეიცარიული ფრანკი ($1, 5 მილიარდი; 1, 2 მილიარდი ფუნტი) დაჯდება.

„ასევე არსებობს უარყოფითი გარემოსდაცვითი შედეგები, რომლებიც დაკავშირებულია ამ ადაპტაციის ღონისძიებასთან“, გვაფრთხილებს კავიტი. საბნების ჩამოსაყრელად და მოსახსნელად გამოიყენება დამაბინძურებელი მანქანები. „და როცა მათ აშორებენ, ყოველთვის რჩება პლასტმასის ნაჭრები, რომლებიც აბინძურებს მყინვარს და მიმდებარე მიწას“, - ამბობს ის. „ასევე არსებობს შეშფოთება იმის შესახებ, თუ როგორ იმოქმედებს ეს ღონისძიება ადგილობრივ ბიომრავალფეროვნებასა და ველურ ბუნებაზე“, დასძენს იგი.

ეს მოკლევადიანი ზომები არ დაიცავს ინდუსტრიას მოსალოდნელი კლიმატის საფრთხისგან. "სათხილამურო ინდუსტრია ვერ შეძლებს თავის გადარჩენას", - აღიარებს შენდლერი.

მიუხედავად ამ ბნელი პერსპექტივისა, ბევრმა კურორტმა დაისახა ამბიციური, გრძელვადიანი მდგრადობის მიზნები მათი ემისიების შესამცირებლად და ბუნებრივი რესურსების დასაცავად.

კურორტი ბიგ სკაი (Big Sky), რომელიც მდებარეობს 2, 200 მეტრის სიმაღლეზე კლდოვან მთებში, სამხრეთ მონტანაში, მიზნად ისახავს 2030 წლისთვის სუფთა ნულოვანი გამონაბოლქვის გამოყოფას, მისი ‘ფორევერ პროექტი’-ს (Forever Project) ფარგლებში, რომელიც 2021 წელს დაიწყო. კურორტმა შემოიღო მდგრადობის ზომების ფართო სპექტრი, მათ შორის ახლად დაყენებული 32 კილოვატი (კვტ) მზის მასივი, შენობების თბო-ეფექტურობის გაუმჯობესება, წყლის მოხმარების შემცირება და ტყეების დაცვა, ამბობს ემი ფონტე, მდგრადობის სპეციალისტი და Forever Project-ის ხელმძღვანელი.

კურორტი ასევე ყიდულობს განახლებადი ენერგიის კრედიტებს დარჩენილი ელექტროენერგიისთვის, რომელსაც იყენებს, მათ შორის 38 საბაგიროსა და საცხოვრებლისთვის, ამბობს ფონტე.

ამავდროულად, ასპენის სათხილამურო კომპანია მიზნად ისახავს 2030 წლისთვის 100%-ით განახლებადი ელექტროენერგიის მიწოდებას, რათა უზრუნველყოს მისი ყველა ოპერაციები. “ - ამბობს შენდლერი.

იმავდროულად, ხის მარცვლების ქარხანა ათბობს 600 ბინას, ორ სასტუმროს და საჯარო საცურაო აუზს ანზერეში, რაც სოფელს უზოგავს წელიწადში 1, 5 მილიონ ლიტრ (330, 000 გალონი) ზეთს. კურორტის უმეტესი ნაწილი უკვე მუშაობს ჰიდროელექტროენერგიით, რომელიც იქმნება მიმდებარე ცეუზიერის კაშხალზე.

ანზერე ასევე თავისუფალია მანქანებისგან და სთავაზობს უფასო საზოგადოებრივ ტრანსპორტს ყველა ვიზიტორს, რათა წაახალისოს უფრო მდგრადი (ეკოლოგიური - ავტ.) მგზავრობა. „ტურისტებს ეძლევათ შესაძლებლობა თავიანთი როლი შეასრულონ ემისიების შემცირებაში და მთების შენარჩუნებაში“, ამბობს დიკმანი. ”ეს არის აზროვნება, რომელიც უნდა იყოს წარმოდგენილი არა მხოლოდ ადგილობრივ ბიზნესში, არამედ იმ ხალხშიც, ვინც აქ მოდის დასასვენებლად.”

ეს იწყება იმის არჩევით, თუ როგორ გაემგზავრებიან სათხილამურო კურორტზე. დიდი ბრიტანეთის სათხილამურო კლუბის ბოლო გამოკითხვის თანახმად, ბრიტანელი მოგზაურების მხოლოდ 2% დადის მატარებლით თხილამურებით სასრიალოდ, 72%-თან შედარებით, ვინც დაფრინავს. ევროპაში მცხოვრები ადამიანებისთვის, რომლებიც ალპებში უფრო მდგრადი გზით იმოგზაურებენ, უამრავი ვარიანტია დაწყებული: ალპენ ექსპრესით (Alpen Express), ღამის მატარებლით, რომელიც მიემგზავრება ნიდერლანდებიდან, კიოლნის გავლით, ავსტრიის კურორტებამდე, ან თრეველსკი ექსპრესით (TravelSki Express), რომელიც გადის ლონდონსა და ქალაქებს შორის. ასევე, ფრანგული ალპებიდან ევროსტარის (Eurostar) მეშვეობით პარიზამდე.

„მაშინაც კი, თუ საზოგადოებას არ შეუძლია შეცვალოს საკუთარი ბედი, კურორტებს მაინც შეუძლიათ მნიშვნელოვანი წვლილი შეიტანონ კლიმატის ცვლილების წინააღმდეგ ბრძოლაში“, ამბობს შენდლერი. „ინდუსტრიის როლი არის დაეხმაროს საზოგადოებას გააცნობიეროს რას კარგავენ კლიმატის ცვლილებისგან და განახორციელოს გადაწყვეტილებების ადვოკატირება.

„სათხილამურო კურორტები არის „სრულფასოვანი მესინჯერი“ კლიმატის კრიზისის რეალობის ხაზგასმისთვის“, ამბობს შენდლერი. "ადამიანებს უყვართ ის, რასაც დღეს თხილამურებით სრიალი სთავაზობს. ამის გაქრობის საფრთხე არის ვისცერული დარტყმა, რომელიც ადამიანებს სჭირდებათ მოქმედებისკენ.

სათხილამურო ინდუსტრია ვერ შეძლებს თავის გადარჩენას - ოდინ შენდლერი.


ფონტე ეთანხმება, რომ სათხილამურო ინდუსტრიას „შეუძლია მნიშვნელოვანი ცვლილებები შეიტანოს ქცევაში... ჩვენ ნამდვილად შეგვიძლია დავეხმაროთ კლიმატის ცვლილების ზემოქმედების შერბილებაში“, ამბობს ის. "მინდა ვიფიქრო, რომ ჩვენ ვიცხოვრებთ სამყაროში, სადაც თხილამურებით სრიალი იარსებებს."

მაგრამ ეს საეჭვო რეალობად გამოიყურება მრავალი კურორტისთვის, განსაკუთრებით ევროპის დაბალი მდებარეობისთვის. ბევრი ცდილობს შეცვალოს თავისი ბიზნეს მოდელი და უზრუნველყოს მომავალი, თუ თოვლი აღარ იქნება.

„ახლა ჩვენ უფრო მეტ ინვესტიციას ვაკეთებთ ზაფხულში [საზაფხულო აქტივობებში], ვიდრე ზამთარში“, ამბობს დიკმანი. გეგმა არის ხაზგასმით აღვნიშნოთ „ყველა ის აქტივობა, რასაც მთები გვთავაზობენ“, ისე, რომ კურორტის „დისნეის თემატურ პარკად გადაქცევა არ დაგვჭირდეს“, ამბობს ის.

შენდლერი ამბობს, რომ თხილამურების გარეშე მომავალი კურორტებისთვის ძალიან რთული იქნება. გაზრდილი ინვესტიციების შემთხვევაშიც კი, ისინი იბრძვიან შემოსავლების მსგავსი ნაკადის გამომუშავებისთვის ზაფხულში, ამტკიცებს ის.

"თხილამურებით სრიალი უზარმაზარი ბიზნესია", - ამბობს ის. "[ეკონომიკური] გამტარუნარიანობა ზაფხულში გაცილებით დაბალი იქნება. ლაშქრობის თემაზე ბიზნესის აშენება ნამდვილად არ შეიძლება."

მაგრამ რეიჩელ კარვერის თქმით, რომელიც ავსტრიის კურორტ სტუბაი გლესიერში (Stubai Glacier) გამოიკითხა (დისერტაციისთვის, სათხილამურო ტურისტები დიდ ბრიტანეთში, სტაფორდშირის უნივერსიტეტი), ხალხი ხედავს მთების მონახულების ღირებულებას მაშინაც კი, თუ თოვლი არ არის.

გამოკითხულთა დაახლოებით 70%-მა თქვა, რომ ისინი დაბრუნდებიან კურორტზე, თუ მყინვარები გაქრება, მთავარ მიზეზად კი ულამაზესი მთის პეიზაჟები და ლაშქრობის შესაძლებლობები დაასახელეს.

კარვერმა ასევე დააფიქსირა „ტურიზმის ბოლო შანსის“ ზრდა სტუბაის მყინვარზე, ხალხი კურორტს ეწვია მანამ, სანამ მყინვარი მთლიანად გაქრება. "ბევრმა ადამიანმა იცის, რომ მყინვარები დნება და რომ სათხილამურო კურორტები ქრება. მათ სურთ ნახონ ეს ადგილები, სანამ ისინი მთლიანად გაქრება, " ამბობს ის.

მყინვარების მონახულებისადმი ეს გაზრდილი ინტერესი აძლევს კურორტებს შესაძლებლობას, გაანათლონ ხალხი კლიმატის ცვლილების შესახებ, აღნიშნავს ის. მაგრამ "ტურიზმის ბოლო შანსის" ეს ზრდა ასევე არამდგრადია და კიდევ უფრო მეტ ზეწოლას ახდენს ისედაც მყიფე ეკოსისტემაზე, ამბობს კარვერი.

ბიზნეს მოდელის ადაპტაცია და ახალ სამთო აქტივობებზე გადასვლა ერთადერთი არჩევანია, ამბობს დიკმანი. ”ჩვენ უნდა გავმწვანდეთ, თუ გვინდა გავაგრძელოთ აქ ცხოვრება”, - ამბობს ის.

იგი იმედოვნებს, რომ ტურისტები გააგრძელებენ მთების მონახულებას, თუნდაც თოვლი არ იყოს. ”ჩვენი მთები ბუნებრივად განსაცვიფრებელია და ჩვენ უკვე გვაქვს აბსოლუტურად ყველაფერი იმისათვის, რომ არდადეგები იყოს სრულყოფილი, იქნება ეს ზამთარში თუ ზაფხულში.”

წყარო: BBC Future Planet

დღეს ყინვა ჩინეთში -53 ცელსიუსს აღწევს.

0
110
შეფასება არ არის
ავტორი:მანანა თურმანიძე
მანანა თურმანიძე
110
  
კომენტარები არ არის, დაწერეთ პირველი კომენტარი
0 1 0