x
მეტი
  • 29.03.2024
  • სტატია:134043
  • ვიდეო:353919
  • სურათი:508247
ჯონ დიუი

image ჯონ დიუი დაიბადა 1959 წელს ახალი ინგლისის შტატ ვერმონტში. იგი იყო ამერიკელი ფილოსოფოსი, ფსიქოლოგი და განათლების სპეციალისტი, ასევე უნივერსიტეტის პროფესორთა ამერიკული ასოციაციის დამფუძვნებელი. დიუმი აქტიურად მონაწილეობდა ქვეყნის საქმეებში, პენსიაზე გასვლის შემდეგაც. იგი პენსიაზე 1930 წელს გავიდა . დიუმი ტვლიდა, რომ ინსტრუმენტალიზმი არის ადამიანების მოქმედებების ფორმა და იდეა. ეს არის გარემოსთან ადაპტირების მთავარი ინსტრუმენტი და ეს შეიქმნა იმისთვის, რომ გადაიჭრას კონკრეტული პრობლემა . განათლებასტან დაკავშირებით დიუმის ხედვა შემდეგნაირია იგი თვლის, რომ განათლება უნდა ემყარებოდეს გამოცდილებას არა დამახსოვრებას. განათლების ფუნქცია და სოციალური ფუნქცია სხვა ფუნქციებზე მაღლა დგას. დიუმის კონცეფცია უფრო პოპულარულს ხდის პროგრესივიზმს, როგორც ერთ-ერთ განათლების მიმდევრობას. ამ მიმდინარეობის მიხედვით კი წარმატებისთვის საუკეთესოა ცოდნის მიღება. ამ მიმდევრობის პროგრესივიზმის სლოგანი არის “ სწავლა კეთება ''. რაც შეეხება მის ნაწარმოებს გამოცდილება და განათლება ეს სრულიად ემიჯნება პროგრესივიზმის მთავარ მოტივს, რომელიც გვეუბნება რომ ; “ მაქსიმალური თავისუფლება მაქსიმალური თვით რეალიზებისაა და შეცნობის საშუალებას აძლევს მოწაფეებს.
დიუმის აზრით განათლება არის სოციალური პროგრესისი მთავარი მექანიძმი და მისი ერთ-ერთი მთავარი ამოცანა იდეებბისა და გამოცდილების გაზიარება იქამდე, სანამ სოციალური კუთვნილება არ გახდება. განათლება დემიკრატიისა და ინსტრუმენტალიზმის მთავარი საგანია. დიუმი გარდაიცვალა 1952 წელს. დიუმი თვლიდა, რომ სწავლა აქტიურია სწავლება კი ფუჭი და შეზღუდული. დიუმის აზრით ბავშვებს სკოლაში უნდა ჰქონდეთ რეალური გარემო, პედაგოგმა კი უნდა უხელმძღვანელოს და წაახალისოს იგი. განათლების თეორიის იდეაში მუდმივად უპირისპირდება ერთმანეთს ორი იდეაა. იდეა მდგომარეობს შემდგომში, რომ განათლება არის განვითარების და ფორმირების შიგნიდან მართვადი პროცესი და მეორეს მხრივ კი პირიქით გარედან განპირობებული პროცესია. დიუმი თვიდა, რომ განათლების თეორიაში სწავლას უნდა ჰქონდა თანამშრომლობითი ხასიათი . მისი აზრით მარტო სკოლა არ უნდა იყოს ის ადგილი, სადაც მოსწავლეები შეძლებენ განათლების მიღებას. დიუმი ერთმანეთისგან განასხვავებს და გამოყოფს ორ ტრადიციულ და პროგრესულ სწავლებას. იგი თვლის, რომ მოსწავლეს უნდა ჰქონდეს საგნის არჩევის უფლება და სურვილი, მასწავლებელმა კი უფრო მეტი დრო უნნდა დაუთმოს ამ მოსწავლეს, მაგრამ საქმე იმაშია, რომ მოსწავლე, რომელიც სწავლობს, ამ საგანს არ უნდა იყოს მოსაბეზრებელი მისთვის და ნასწავლი მალე არ უნდა დაავიწყდეს იგ ამ ნასწავლს ყოველდღიურად უნდა იყენებდეს. ტრადიციულ სკოლაში კი წესრიგს მხოლოდ პედაგოგი ამყარებს. განათლება არის ერთადერთი საშუალება, რომელიც გვაძლევს საშუალებას აღმოვაჩინოთ რაიმე ახალი სიახლე და ვმართოთ ჩვენი ცხოვრება. მასწავლებელს კი ყველაზე დიდი და მნიშვნელოვანი როლი აკისრია ახალგაზრდების განვითარებაში რადგან სწორედ მასწავლებელია ის პიროვნება, რომელსაც დიდი როლი და პასუხისმგებლობა აკისრია მოწაფის განვითარებაში . მასწავლებელმა მთლი მიისი დაგროვილი ცოდნით უნდა დააინტერესოს მოწაფეს და ხელი შეუწყოს მოსწავლის განვითარებას. დიუმი ამბობს; “ გამოცდილება, რომელსაც ჩვენ ვიღებთ, განსაზღვრავს ჩვენს მომავალს. მასწავლებლის მიერ მომავალი გამოცდილების დაგეგმვა და მოსწავლის წინა გამოცდილება ერთად აღებულუ განსაზღვრავს საზოგადოების მომავალს.''
დიმიტრი უზნაძე იყო ფილოსოფოსი და ფსიქოლოგი იგი ცდილობდა შეესწავლა ქცევის მიზანშეწონილობა. რაც შეეხება დიმიტრი უზნაძის შეხედულებას პედაგოგიკასთან დაკავშირებით იგი საკმაოდ კარგად აყალიბებს და უკავშირეს ერთმანეთს ფსიქოლოგიას და პედაგოგიას. მისი აზრით პსიქოლოგს არ ძალუძს პედაგოგიური დასკვნის გამოტანა თუნდაც ეს ეხებოდეს ფსიქოლოგიურ მონაცემებს. ფსიქოლოგიური დასკვნები არა თუ ეხება, არამედ ხელს უშლის მას. უზნაძე ფიქრობს, რომ პედაგოგი არის ის პიროვნება, რომელსაც დიდი დატვირთვა და პასუხისმგებლობა აქვს მოწაფის აღზრდაში, მისი ქცევა და დამოკიდებულება მოწაფის მიმარს უნდა ერგებოდეს მოსწავლის აზროვნებას და განვითარებას.მასწავლებელმა პირველ რიგში უნდა შეისწავლოს და დააკვირდეს მოსწავლის ფსიქოლოგიასდა ამის შემდეგ გადაწყვიტოს თუ როგორ, რა სახით დაიეყოს მოსწავლეებთან ურთიერთობა, რათა სწავლის პროცესი მისთვის მისაღები, სასიამოვნო და საინტერესო გახადოს. კარგად შერჩეული აღზრდის მეთოდი განავითარებს აღმძრდელის აზროვნებას და ხედვებს, რომელსაც იგი მთელი ცხოვრება გამოიყენებს.
ჯონ დიუ გამოცდილებას და განვითარებას მიჟნავს ერთმანეთისაგან, რადგან ხშირად გამოცდილებამ შეძლება საპირიეპირო შედეგამდე მიგვიყვანოს. გამოცდილება აფერხებს და ხშირ შემთხვევაში ხელს უშლი ინდივიდის შემდგომ ზრდას. ჯონ დიუი და დიმიტრი უზნძეც თითქმის ერთნაირად ფიქრობენ ამ საკითხზე. მათი შეხედულებები თითქმის ერთმანეთს შეხედულებებს გავს. შეიძლება ითქვას, რომ ისინი თითქმის თანამოაზრეები არიან. განათლება არის ის მთავარი პირობა, რომლის გარეშეც თითოეული ინდივიდი ვერ განახორციელებს პიროვნულ ზრდას და განათლების გარეშე მუდმივად ერტ საფეხურზე იქნება. განათლება არის ღირსეული ცხოვრების საწინდარი და საფუძველი.ჯონ დიუმის ამ ნაწარმოებმა ხელი შეუწყო “პროგრესული განათლების'' მოძრაობას და საფუძველი ჩაუყარა ემპირული განათლების პროგრამას და ექსპერიმენტებს.დიუმი ყოველთვის, მთელი მისი ცხოვრება ზრუნავდა და ფიქრობდა თუ როგორ შეეცვალა ცხოვრება უკეთესობისკენ.

0
551
1-ს მოსწონს
ავტორი:თამთა სიხარულიძე
თამთა სიხარულიძე
551
  
კომენტარები არ არის, დაწერეთ პირველი კომენტარი
0 1 0